Hallo allemaal,
Al enige tijd haal ik erg nuttige informatie van dit forum, maar wat dit betreft kon ik middels de zoekfunctie niet vinden wat ik zocht, dus maar even een eigen topic.
Ongeveer 4 weken geleden ben ik voor een schoonmaakbeurt én controle bij de mondhygieniste en tandarts geweest. Er zijn toen ook bitewings gemaakt. Ze waren trouwens erg tevreden over mijn mondhygiene en ik had geen gaatjes.
Gisteren had ik last met flossen tussen 2 kiezen. Ik heb even de nummering erbij gehaald en ik hoop dat ik het goed doe: tussen 26 en 27. (links -'mijn' links - boven, grote kies nummer 1 en 2, dus de twee kiezen nog voor de verstandskies). Die last was overigens vandaag weer weg hoor...
Vandaag besloot ik met hulp van spiegels toch maar even te kijken en met wat draaien en gedoe, zag ik een zwarte vlek(je) tussen die 2 kiezen, zichtbaar vanaf de binnenkant. Dat had ik (uiteraard) nog niet eerder gezien en ik 'ken' mijn mond best goed. Aangezien ik doodsbang ben voor de tandarts, spookt er van alles door mijn hoofd.
Maar ik weet ook dat ik 'net' allerlei controles heb gehad. Ik weet alleen niet zo goed hoe bitewings werken: als er een gaatje meer aan de binnenkant (tongkant) van de kies zit, en de foto wordt van buitenaf genomen, is dat dan alsnog zichtbaar?
Ik snap dat dit verhaal lastig te beoordelen is zonder foto's of een blik in mijn mond te kunnen werpen, maar hoe vinden jullie dit klinken?
Alvast hartelijk dank en hoe dan ook dank voor dit fijne forum.
Al enige tijd haal ik erg nuttige informatie van dit forum, maar wat dit betreft kon ik middels de zoekfunctie niet vinden wat ik zocht, dus maar even een eigen topic.
Ongeveer 4 weken geleden ben ik voor een schoonmaakbeurt én controle bij de mondhygieniste en tandarts geweest. Er zijn toen ook bitewings gemaakt. Ze waren trouwens erg tevreden over mijn mondhygiene en ik had geen gaatjes.
Gisteren had ik last met flossen tussen 2 kiezen. Ik heb even de nummering erbij gehaald en ik hoop dat ik het goed doe: tussen 26 en 27. (links -'mijn' links - boven, grote kies nummer 1 en 2, dus de twee kiezen nog voor de verstandskies). Die last was overigens vandaag weer weg hoor...
Vandaag besloot ik met hulp van spiegels toch maar even te kijken en met wat draaien en gedoe, zag ik een zwarte vlek(je) tussen die 2 kiezen, zichtbaar vanaf de binnenkant. Dat had ik (uiteraard) nog niet eerder gezien en ik 'ken' mijn mond best goed. Aangezien ik doodsbang ben voor de tandarts, spookt er van alles door mijn hoofd.
Maar ik weet ook dat ik 'net' allerlei controles heb gehad. Ik weet alleen niet zo goed hoe bitewings werken: als er een gaatje meer aan de binnenkant (tongkant) van de kies zit, en de foto wordt van buitenaf genomen, is dat dan alsnog zichtbaar?
Ik snap dat dit verhaal lastig te beoordelen is zonder foto's of een blik in mijn mond te kunnen werpen, maar hoe vinden jullie dit klinken?
Alvast hartelijk dank en hoe dan ook dank voor dit fijne forum.
Re: Bitewings - zwart vlekje
Ik ben geen tandarts, maar ik zag dat je nog geen antwoord hebt en soms is het fijn om even iemand te horen, toch?
Eigenlijk weet ik zelf ook niet hoe het werkt met bitewings, maar als het een groot gat zou zijn, lijkt het me wel dat het op de foto's te zien is. Misschien is het een verkleuring?
Ik hoop dat je je er niet te veel zorgen over maakt!
Het spijt me heel erg dat ik blijkbaar een bekende vraag stel, maar zoals geschreven, heb ik wel gezocht met de zoekfunctie omdat ik jullie uiteraard niet wil irriteren.
Zojuist heb ik nog een zoekpoging gedaan, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden. De meeste topics gaan algemeen over bitewings, dat het foto's zijn van je kiezen om gaatjes op te sporen, maar ik vraag me vooral af of die zwarte vlek aan de binnenkant zichtbaar had kunnen zijn op een bitewing als het een gaatje was (omdat het aan de binnenkant/tongkant van de kies zit en er dus eerst nog een stuk kies voor zit als je vanaf de buitenkant een foto maakt).
Zo ja, dan moet het haast wel een verkleuring, of i.i.g. geen gaatje zijn, omdat het me sterk lijkt dat ik binnen een maand een gaatje ontwikkel dat nog totaal niet zichtbaar was op de foto's; ook omdat ze wel tevreden waren over mijn mondhygiene.
Nogmaals excuses als ik naar de bekende weg vraag; dat is niet de bedoeling, maar blijkbaar weet ik écht weinig van tanden af om er zelf iets van te begrijpen!
Bij mij gaat het wel duidelijk om een zwarte vlek op het zijvlak van een kies, die groeven/strepen (van je link) ken ik ja. Maar laat ik er maar vanuit gaan dat op de bitewings de hele zijkanten van de kiezen te zien zijn, dus dat het niet om een gaatje gaat. In mijn logica zou dat zo moeten zijn :)