Behandeling en voorlichting sealen

Author:
Alexandra89
Posted:
zo, 11/09/2014 - 15:54
Ik heb een vraag over het sealen van kiezen. Ik wil graag weten, of je een hoger risico op gaatjes hebt, zodra een sealing eraf valt
dan voor de behandeling.

Ik heb tot op heden geen gaatjes of beginnende gaatjes gehad.IIk ben nu 26 jaar. Ik heb 1 beginnend gaatje gehad toen ik 16 was, maar deze is vanzelf weer weggegaan na goed poesten op aanraden van mijn vorige tandarts. Nadat ik van tandarts was overgestapt ivm verhuizing, is mij daar aangeraden om mijn kiezen te laten sealen.

Mijn tandarts had mij niet goed voorgelicht over de behandeling en wat deze inhoudt en waarom deze uitgevoerd moest worden.
( Hier is later een gesprek voor aangevraagd en zij liet mij weten dat ik uitzonderlijk diepe groeven heb en daarom een verhoogd risico op gaatjes. Maar waarom heb ik dan nooit een gaatje gehad als dat zo is?)

Ik schrok dus heel erg toen mijn tandarts de kiezen begon te bewerken met zuur.
Nu weet ik dat zuur het tandglazuur aantast. De assistent van de tandarts had mij verteld dat het tandglazuur 'open' gaat staan, zodra je eet of er komt iets zuurs tegen het tandglazuur aan. Het glazuur zou als dakpannetjes op je tanden en kiezen zitten en deze dakpannen gaan dus open staan zodra je iets eet of zuur erop krijgt.

De kiezen worden dus bewerkt met zuur, waardoor het tandglazuur open staat en daar wordt een cementlaag overheen geplaatst. Dan lijkt het mij toch, dat als de sealing eruit valt, het tandglazuur waaraan dat cement is gehecht, ook meegaat met de sealing?

Zijn de kiezen op deze manier niet kwetsbaarder voor gaatjes als voor de behandeling? Het tandglazuur waar immers de cementlaag aan gehecht is, zal ook van de kies afkomen als een sealing eraf valt toch?

Ik wil graag weten of mijn tandarts mij tot een terugkerende klant heeft gemaakt, aangezien de groeven weer bloot komen te liggen als een sealing eraf valt of wegslijt.