Bij een WKB tijdens de eerste behandeling heeft de TA bij mij (kies 1.7) ipv in kanaal , de distaal cervicale wand geperforeerd. Zij zegt dat de een goede afsluiting niet meer mogelijk is. Is er geen andere mogelijkheid om de kies te behouden? Kun je dit niet op de een of andere manier repareren, herstellen? Ik wil die kies namelijk echt niet kwijt .Graag een oplossing(en).
Marjan
Marjan
Re: perforatie cervicale wand bij wortelkanaalbehandeling
Over het algemeen is een perforatie nog wel te repareren, maar het hangt heel erg van de plek af en of het noodzakelijke vulmateriaal onder de juiste condities kan worden aangebracht.
Een bezoek aan een endodontoloog is in dit geval aan te raden, hij/zij kan het beste beoordelen of restauratie haalbaar is of niet.
Ik ben al naar endontoloog geweest voor 2e behandeling en hij zegt dat er te veel weefsel verloren is gegaan, dat stukje boven de perforatie. Hij speelt heel erg op zeker en doet erg makkelijk over trekken kies ("dan haal je kies 1.8 er toch ook uit, dan zit je niet met een gat"), terwijl ik graag alles wil proberen om kies te behouden. De perforatie zit vrij hoog in het wortelkanaal, stukje onder tandvlees en ik zou graag willen dat het opgevuld wordt met iets dat goed genoeg afsluit. Is dit mogelijk, zonder dat het gaat ontsteken, b.v. met MTA als vulmiddel?
MTA werkt alleen goed in een perforatie die geen contact heeft met het mondmileu, vanwege wash-out en MTA is niet glad en daarom erg gevoelig voor bacteriekolonisatie (in contact met het mondmilieu). MTA is fantastisch, maar heeft een specifiek indicatiegebied en dat lijkt in dit geval overschreden te zijn.
Soms kun je nog wel iets met gewoon vulmateriaal, maar dan moet de perforatie wel vochtvrij te sluiten zijn...en vooral bij tweede en derde molaren (17,18 in dit geval) kan dit lastig zijn. Kroonverlengingen en extrusietrucjes zijn soms een optie, maar ook hier geldt dat bij tweede en derde molaren dat lastig is ivm de bereikbaarheid.
Voorkomt verkeerde of dubbele info en scheelt in onnodig werk.
Waarom wil je de kies per se niet kwijt?
Het eeuwige leven , beter gezegd een normale prognose, heeft ie al niet meer, het gaat zeer waarschijnlijk klauwen met geld kosten ook nog. Kan je dan beter besteden aan eventueel een implantaat op termijn.
Foto van de 17 geeft al weer wat meer ruimte daarvoor.
Nogmaals: foto zou prettig zijn, praat makkelijker. kan je opvragen bij de praktijk.