Hallo!
Gisteren heb ik weer een afspraak gehad met mijn orthodontist en hebben we gesproken over de afronding van mijn beugeltraject. Hij vertelde mij dat de meeste mensen plastic retainers krijgen om eerst 3 maanden fulltime te dragen, dan 3 maanden 12 uur per dag en dan gewoon elke nacht.
Op zich niets nieuws, want dit had ik online al heel veel gelezen, maar hij wilde ook een linguale draad achter mijn voorste ondertanden (ik dacht op het plaatje te zien dat het om 6 tanden gaat) plaatsen. Dit ken ik nog van mijn zusjes, die een blokjesbeugel hebben gehad. Hier was ik even verbaasd over, omdat ik óók een plastic retainer krijg onder. Hij schijnt dat bij iedereen te doen trouwens, niet omdat ik afwijkende tanden zou hebben, want mijn ondertanden zijn keurig :)
Daarom even benieuwd naar reacties/ervaringen van anderen. Nogmaals, ik moet hier alles in het Engels doen en vragen naar het hoe en waarom is dan soms wat lastiger.
Is het wijsheid om die draad te laten plaatsen of is het dubbelop? Zitten er nadelen aan die draad?
Ikzelf ben erg trouw met het dragen van bitjes en zal dus ook met die retainer niet de kantjes er vanaf lopen.
Gisteren heb ik weer een afspraak gehad met mijn orthodontist en hebben we gesproken over de afronding van mijn beugeltraject. Hij vertelde mij dat de meeste mensen plastic retainers krijgen om eerst 3 maanden fulltime te dragen, dan 3 maanden 12 uur per dag en dan gewoon elke nacht.
Op zich niets nieuws, want dit had ik online al heel veel gelezen, maar hij wilde ook een linguale draad achter mijn voorste ondertanden (ik dacht op het plaatje te zien dat het om 6 tanden gaat) plaatsen. Dit ken ik nog van mijn zusjes, die een blokjesbeugel hebben gehad. Hier was ik even verbaasd over, omdat ik óók een plastic retainer krijg onder. Hij schijnt dat bij iedereen te doen trouwens, niet omdat ik afwijkende tanden zou hebben, want mijn ondertanden zijn keurig :)
Daarom even benieuwd naar reacties/ervaringen van anderen. Nogmaals, ik moet hier alles in het Engels doen en vragen naar het hoe en waarom is dan soms wat lastiger.
Is het wijsheid om die draad te laten plaatsen of is het dubbelop? Zitten er nadelen aan die draad?
Ikzelf ben erg trouw met het dragen van bitjes en zal dus ook met die retainer niet de kantjes er vanaf lopen.
Re: linguale draad i.c.m. plastic retainer
Direct na een beugelbehandeling willen tanden nog veranderen en hebben ze steun nodig. Maar we weten tegenwoordig dat ook langere tijd na een behandeling, en zelfs zonder ooit een beugel gehad te hebben, dat op latere leeftijd 16+/20+ tanden willen soms gaan verschuiven. Het zijn dan vaan onder, en soms de boventanden die veranderen. Dat komt door goei en verdere ontwikkeling. Het is eigenlijk een natuurlijk proces, een van de vele natuurlijke verouderingsprocessen die we tegenwoordig willen tegengaan.... Net als rimpels, verminderde conditie/kracht, etc.
Voordeel van een spalk is duidelijk: je hoeft er niet aan te denken... Nadelen zijn ondermeer: schoonmaken is moeilijk, spalken kunnen los/kapot gaan. En je houdt alleen de voortanden recht, je kiezen kunnen veranderen. Soms wil een van de voortanden ertussenuit kruipen, ondanks de spalk.
Voordeel van een retainer is: houdt een groter deel (geheel) van de tandboog recht, gemakkelijk te minderen tot enkele keer per week, gemakkelijk je tanden schoon te houden. Nadelen: je moet er aan denken... Kleine moeite toch, hun telefoon vergeten ze ook nooit... ;-)
Met de huidige wetenschap in het achterhoofd volgt de modernere nederlandse orthodontist de amerikaanse trend: vaker uitneembaar de hele tandboog met uitneembare retentieapparatuur stabiliseren. Minder spalken toepassen dan in de jaren 90, toen we veel minder patienten behandelden dan nu. Ook omdat je als patient niet heel vaak wilt gaan terugkomen voor nacontrole komen bij de orthodontist. Dat is wel noodzakelijk bij een vaste spalk. Soms is een combinatie van spalk en retainder aan te raden. Ook dan kom je geregeld voor nacontrole bij de orthodontist. Dat neem je dan voor lief.
De retentieperiode is ook een belangrijke fase (tegenwoordig misschien wel de belangrijkste!) in een orthodontische behandeling. Die periode vergt een plan op basis van individuele uitgangspunten. Helaas is de uitvoering daarvan in het nederlandse zorgsysteem uitermate moeizaam. Omdat orthodontie in NL als heel gewoon onderdeel van de tandzorg is verworden wordt voorbij gegaan aan het bijzondere van recht zetten van tanden en kaken. En de moeite die je daarna (zelf) moet nemen om het te stabiliseren.
Oei, het is wel een lang bericht geworden..
Mijn tegenstand bij de draad is het schoonhouden en hoe dat bemoeilijkt wordt. Daarbij komt dat ik sowieso een plastic retainer krijg en ik niet het type ben die daar slordig mee omgaat (én ik in eerste instantie al niet gevraagd had om rechte tanden in mijn onderkaak).
Uiteraard ben ik heel blij dat ze nu keurig recht staan hoor, maar het is niet heel belangrijk voor me; ze zijn niet te zien. Maar dit laatste is geen belangrijk argument en zal ik ook niet noemen bij hem, want dat doet er niet erg toe.
Ikzelf twijfel dus nog of ik wel een draad wil. De retainer zou genoeg moeten helpen, begrijp ik uit het verhaal, en ik denk dat ik dan liever alleen dat aanschaf. Ik heb ook liever zo min mogelijk niet-eigen spul in mijn mond :). Ik kan die retainers dan uiteraard echt 3 maanden fulltime dragen en daarna ook meer dan 12 uur als ik voel dat ze na een dag toch strak zitten. Ik houd mijn tanden ook graag zoals ze nu staan.
De ortho gaf aan dat ik zelf mocht kiezen, maar ik vind het wel weer moeilijk om tegen zijn advies in te gaan. Ik zou het heel erg vinden om als 'de eigenwijze, vervelende patient' gezien te worden. Aan de andere kant is het niet zo dat ik iets heel doms ga doen en zou het er niet toe moeten doen wat hij van mij vindt :)
Ik laat het nog even rusten, over 3 weken hoef ik pas terug en wordt er eerst nog gekeken hoe mijn kiezen staan; die waren nog niet helemaal 'uitgegroeid' o.i.d. (Sloten niet netjes geloof ik).
Nogmaals dank, erg nuttige informatie!
Ik kon ervoor kiezen om het zo te laten en daar neigde ik naar omdat ik het hele proces als erg vervelend en intensief ervaarde, maar na overleg hebben we ervoor gekozen de attachments te verwijderen en nieuwe bitjes zonder attachments te bestellen.
Dat is dan bijna hetzelfde idee als een retainer.
Ik heb al aangegeven geen linguale draad te willen t.z.t. Daar was hij verbaasd over, maar het voelt voor mij als de beste keuze en ik heb ook gezegd dat ik heel keurig ben met het dragen van mijn bitjes en dat weet hij na een jaar ook zelf wel :-).
Dus nog even geen retainer voor mij voorlopig.