Ik heb nu sinds april boven een beugel, over twee weken krijg ik ook onder een beugel.
Orthodontist wil over ongeveer 6 maanden kijken hoe het gaat en dan eventueel de stap gaan nemen naar de kaakchirurg waarbij mijn onderkaak naar voren gezet zou moeten worden.
Volgens mij ortho wordt dit gewoon vergoed uit de basisverzekering maar ik lees nu dat dit toch niet helemaal klopt... voor osteotomie heb je toestemming nodig van je verzekeraar.
Kan iemand mij vertellen wat (ongeveer) de voorwaarden voor goedkeuring zijn? Waar kijken ze precies naar?
Als het niet vergoed gaat worden ga ik niet voor een operatie, dat wordt me echt wat te gek namelijk.
Ben benieuwd of er hier iemand is die hier wat meer van weet! :)
Edit: de aanvraag voor vergoeding van de orthodontische behandeling uit de basisverzekering is afgewezen... gaat dit dan misschien ook automatisch voor een operatie gebeuren?
Orthodontist wil over ongeveer 6 maanden kijken hoe het gaat en dan eventueel de stap gaan nemen naar de kaakchirurg waarbij mijn onderkaak naar voren gezet zou moeten worden.
Volgens mij ortho wordt dit gewoon vergoed uit de basisverzekering maar ik lees nu dat dit toch niet helemaal klopt... voor osteotomie heb je toestemming nodig van je verzekeraar.
Kan iemand mij vertellen wat (ongeveer) de voorwaarden voor goedkeuring zijn? Waar kijken ze precies naar?
Als het niet vergoed gaat worden ga ik niet voor een operatie, dat wordt me echt wat te gek namelijk.
Ben benieuwd of er hier iemand is die hier wat meer van weet! :)
Edit: de aanvraag voor vergoeding van de orthodontische behandeling uit de basisverzekering is afgewezen... gaat dit dan misschien ook automatisch voor een operatie gebeuren?
Re: Wanneer toestemming osteotomie?
Weet je toevallig ook welke verzekeraars geen machtiging vragen? Ik ben sowieso van plan om over te stappen en dan kan het maar beter zijn naar een verzekeraar waarbij geen toestemming nodig is :)
Lees verder >>
Zijn er nu wel of geen verzekeraars die geen machtiging eisen?
Dus er zijn geen verzekeraars die alles goed vinden.
Helaas vinden ze tegenwoordig steeds minder goed.. Dus komt het vaak voor dat je zelf moet betalen...
Sommige verzekeraars geven aan dat toestemming voor osteotomie sowieso nodig is en sommige geven aan dat dat nodig is als er behandeld wordt voor Obstructief Slaap Apnoe Syndroom (OSAS).
Heb wat verzekeraars gemaild met wat vragen, ben benieuwd naar de reacties :)
;-)
En mijn brede ervaring hierin met verschillende verzekeraars: Je moet altijd aanvragen MET alle klinische gegevens (rontgenfotos, lichtfotos, gebitsmodellen, behandelingsplan en begroting erbij). Dat wordt dan beoordeeld.
- Een omgekeerde overbeet van meer dan 3.5 mm.
- Een overbeet van meer dan 13 mm.
- Een scheven beet met een ernstige aantoonbare asymmetrie van het gelaat.
- Een zeer diepe beet met gingivaal - of palatinaal trauma met aantoonbare schade aan het parodontium.
Maar al die dingen weet je orthodontist... En zou vooraf met je besproken moeten zijn?
OSAS geeft nooit aanspraak op orthodontie. Dat heeft het CvZ, ZiNl, bepaald.
Reactie gehad van een van de verzekeraars, ze hebben aangegeven dat er waarschijnlijk vergoedt wordt.
Nav mijn uitleg zeiden dat het waarschijnlijk zal gaan om verrichtingscode 238026, als dit idd zo is wordt het vergoed.
Iemand hier die toevallig weet of dit de juiste verrichtingscode is voor een kaakoperatie vd onderkaak?
Ga zo ook mijn orthodontist bellen om te kijken of hij me kan helpen.
Ben het trouwens helemaal eens met jullie dat mijn orthodontist dit dient te weten maar ik vind hem soms nogal warrig, en omdat hij dus ook beweert dat een operatie ten alle tijden vergoedt wordt uit de basisverzekering zoek ik dit liever ook zelf uit, want dit klopte dus gewoon niet :oops:
238026 - Osteotomie/distractie van de mandibula enkelzijdig of frontgedeelte