verplaatsen 1.8(verstandskies) naar 1.7

Author:
marjan8
Posted:
ma, 11/17/2014 - 14:02
Bij mij wordt binnenkort kies 1.7 getrokken (Een na achterste kies). Heeft iemand ervaring met het verplaatsen dmv beugel van 1.8 (verstandkies) 1 plaats naar voren, naar 1.7. Is dit mogelijk (grootte?) of hangt dit van de kies af. 1.8 is een gave kies, zonder gaatjes.
Alvast bedankt voor info.
Ortholimburg

Algemeen gesproken zal die tand wel kunnen gemesialeerd worden, maar of het in uw geval kan, en hoe lang het gaat duren hangt van een aantal lokale factoren af. Ik denk dat het het snelst gaat als het onmiddellijk na de extractie gebeurt. Dit betekent dat je eerst apparatuur moet laten plaatsen, tanden wat uitlijnen, dan de 7 trekken en onmiddellijk de 8 opschuiven vooraleer de extraktiewonde geheeld is. Indien dit gebeurt incombinatie met wilckodontics, waarbij het omliggende bot nog wat verzwakt wordt kan zo'n extraktieruimte heel snel gesloten worden.
wo, 11/19/2014 - 21:01 Permalink
marjan8

Vraag aan Ortholimburg.
Heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Van welke lokale factoren hangt het af?
Kies 1.8 is wat kleiner dan 1.7. Ik vraag me af of dit een probleem is. Het mag eventueel ook wat langer duren. Moet de apparatuur altijd eerst geplaatst worden voor extractie of kan het daarna (na ongeveer een maand of zo) ook nog. Er zit nm. wel een ontsteking onder kies 1.7, moet die niet eerst helen? Kan het na een half jaar eventueel ook nog of is dan de kans verkeken?
vr, 11/21/2014 - 14:56 Permalink
Ortholimburg

Lokale factoren: occlusie, botdensiteit, nabijheid van corticalis, snelheid van botombouw .Veel dingen die eigenlijk pas in te schatten zijn tijdens behandeling.
Verplaatsing kan uiteraard ook een tijd na extractie, maar de kans is groot dat het dan véél langer gaat duren. Bij forse botresorptie wordt het dan een serieus probleem om het gat nog toe te trekken. Best is m.i. onmiddellijk na het verwijderen van de kies.
vr, 11/21/2014 - 21:01 Permalink
marjan8

Wederom bedankt voor info.
Dit stelt mij voor een lastig probleem. Ik twijfel n.m. tussen implantaat en verplaatsen kiezen, met voorkeur voor implantaat. Maar of een implantaat wel of niet kan, kunnen ze pas zeggen als ontsteking geheeld is, dus na ongeveer 6 maanden? De kans is denk ik klein dat een implantaat kan op plek 1.7. Als een implantaat niet kan wil ik graag mijn kiezen verplaatsen, maar dat moet je dus meteen na trekken weten, dus ja wat te doen?
Nog een vraagje heb je een verwijsbrief van tandarts nodig voor gesprek met orthodontist?
ma, 11/24/2014 - 16:19 Permalink