kan het komen door de boor / andere apparaten?

Author:
wiebeltje
Posted:
zo, 11/23/2014 - 16:53
Een tijdje geleden is er bij mij een wortelkanaalbehandeling gedaan in een kies onder. Terwijl de tandarts hiermee bezig was raakte hij ook vaak met het trillende apparaat mijn kiezen aan de bovenkant. Toen ik vroeg of dat ok was zei hij dat het geen kwaad kon, het was de achterkant, en daarop raakte hij met de achterkant nog enkele keren de kiezen boven ter illustratie. Ook wanneer hij even praatte met de assistente over andere dingen dan de behandeling (social talk) terwijl hij wegkeek van mijn mond raakte hij met het apparaat de kiezen aan de bovenkant voor langere tijd. Dit trilde en voelde nogal onprettig. Ik vroeg me af waarom hij dit deed omdat hij het apparaat ook gewoon uit mijn mond had kunnen halen.

Enige tijd daarna kreeg ik pijn aan mijn kiezen boven. Als ik nu iets eet of drink doet het daar pijn, ze zijn erg gevoelig nu. Kan dit komen door dat apparaat dat tegen mijn kiezen heeft getrild?
Lieneke

Ik denk dat het de ultrasoon is geweest. Met dit apparaat wordt normaal gesproken tandsteen verwijderd maar kan ook bij een wortelkanaalbehandeling gebruikt worden. Als je ultrasoon verkeerd gebruikt, kan het wel schade gegeven. Als je het apparaat niet in beweging houdt of de punt gebruikt kan het glazuur als het ware verbranden. Maar ook het op de juiste manier gebruiken van ultrasoon kan tanden tijdelijk gevoeliger maken doordat tandhalzen ontdaan zijn van tandsteen en cement. Je kunt dan een tandpasta voor gevoelige tandhalzen gebruiken.

Dat de tandarts wegkijkt is niet professioneel...
ma, 11/24/2014 - 07:19 Permalink