Tijd tussen constatering probleem en behandeling. Kan dit?

Author:
Frankven
Posted:
vr, 11/28/2014 - 18:46
Hallo,

ik zit al jaren bij dezelfde tandarts waar ik in qua werkzaamheden wel tevreden over ben. Deze tandarts heeft echter ook een overvolle agenda, wat mij steeds meer tegen staat.

Een controle wordt zo krap ingepland dat er bijvoorbeeld geen tijd is om een gaatje te vullen, daar moet altijd een nieuwe afspraak voor gemaakt worden. Dat kan zomaar 4 maanden duren. Volgens tandarts kan dit geen kwaad. Hoe denken jullie hierover? Ik zou zeggen dat snelle actie vereist is.

Nu zit ik met het volgende. Ik had een afspraak gemaakt voor het vullen van een gaatje, vorige week. Toen bleek echter dat ook een wortelkanaalbehandeling nodig was. Tandarts heeft toen het eerste deel van de wortelkanaalbehandeling gedaan en noodvulling geplaatst. Voor het 2e deel moest ik nieuwe afspraak maken. Dat kon echter pas medio februari.

Dat is dus 2,5 maand later! Al die tijd zit ik met een noodvulling. Kan dit zomaar? Ik hoor van collega's die een WKB in 2 delen gehad hebben, dat de tijd tussen de twee behandelingen veel kleiner was.
vV

dat er geen tijd is bij een controle gelijk een gaatje te vullen is logisch. Tenzij vooraf ingepland. Ik doe dat ook niet tenzij er door een afbeller wegens ziekte of zo wel tijd is.
Als we al extra tijd gaan inplannen voor dingen die wellicht niet aan de orde zijn zal de wachttijd alleen maar verder gaan oplopen, naast de andere negatieve effecten.

Mits er een goede tijdelijke vulling geplaatst is, is langer wachten geen probleem hoor.

Als hij zijn werk verder goed doet (wat mede debet zal zijn aan de drukke praktijk) zou ik toch 2 keer nadenken voor op te stappen, want dat is het enig alternatief wat e ris: naar iemand met kortere wachttijden gaan.
vr, 11/28/2014 - 18:53 Permalink
Frankven

dat er geen tijd is bij een controle gelijk een gaatje te vullen is logisch. Tenzij vooraf ingepland. Ik doe dat ook niet tenzij er door een afbeller wegens ziekte of zo wel tijd is.
Als we al extra tijd gaan inplannen voor dingen die wellicht niet aan de orde zijn zal de wachttijd alleen maar verder gaan oplopen, naast de andere negatieve effecten.

Mits er een goede tijdelijke vulling geplaatst is, is langer wachten geen probleem hoor.

Als hij zijn werk verder goed doet (wat mede debet zal zijn aan de drukke praktijk) zou ik toch 2 keer nadenken voor op te stappen, want dat is het enig alternatief wat e ris: naar iemand met kortere wachttijden gaan.

Dank voor uw reactie. Nee, over zijn werk heb ik geen enkel klagen, ik ga er dus ook vanuit dat de noodvulling naar behoren aangebracht is.

Wat is volgens u het maximaal verantwoorde tijdsbestek tussen een 1e en 2e behandeling m.b.t. tot WKB?

En hoe lang na het constateren van een gaatje is het nog verantwoord om te boren/vullen? Het idee van een halfjaarlijkse controle is toch juist dat problemen vroegtijdige geconstateerd worden? Wat heeft dit voor zin, wanneer het dan niet vroegtijdig aangepakt worden?
vr, 11/28/2014 - 20:27 Permalink
vV

Een gaatje wat tussen twee halfjaarlijkse controles ontstaat ontwikkelt niet zo snel dat het voor de volgende vontrole gevuld hoeft te worden.
Tenzij er bijzondere situatie is qua gezondheid / medicatie bv diabetes of tegen adviezen in doorgaan met verkeerde gewoontes.
Mits er sprake is van normale gezondheid en normale fatsoenlijk mondhygiene en verantwoorde voeding kan het best zijn dat kleine net ontstane gaatjes , met wat extra aandacht, heel lang nagenoeg stabiel blijven.
Geen reden tot zorg dus.
Vaak plan ik dat soort werk zodanig dat bij de volgende controle gelijk behandeld wordt, indien het wel behandeld moet worden.
Scheelt patient een afspraak, en op die termijn heeft ie wat meer keus in tijdstippen.
vr, 11/28/2014 - 22:19 Permalink