Beste mensen,
Afgelopen vrijdag 5/12 tandarts bezocht met pijnklacht. Bleek ontsteking (gehemelte/tandvlees dik). Ik heb nu voor de 7e en laatste dag AB (Amoxicilline/Clavulaanzuur 500/125) 3 st. per dag. Ik slik er momenteel nog 2x 2 paracetamol per etmaal bij. In de vroege ochtend speelt de ontsteking telkens op en dan neem ik 2 stuks paracetamol. Overdag gaat het verder goed, in de avond slik ik nogmaals 2 st. paracetamol bij.
Op 17/12 zie ik mijn tandarts weer voor een vervolg, kijken waar de oorzaak precies ligt en hoe verder. Vanaf morgen t/m 17/12 heb ik geen AB meer. Omdat de ontsteking telkens nog wel opspeelt, vraag ik mij af of de periode t/m 17/12 zonder AB niet te lang is?
Mijn tandarts zegt dat ik contact mag opnemen wanneer het echt dikker wordt. Dat is wel aardig maar zijn we dan weer niet terug bij af? Dan krijg ik toch alsnog een behandeling die slecht verdoofd kan gaan worden omdat er ontstekingsvocht/pus etc. aanwezig is? Kortom enge horrorverhalen! Dát wil ik dus echt niet.
Wat kan ik zelf nog doen om ontsteking rustig te houden?
Wat wanneer ik met hernieuwde ontsteking op de afspraak van 17/12 zit?
Graag reactie, waarvoor dank!
Afgelopen vrijdag 5/12 tandarts bezocht met pijnklacht. Bleek ontsteking (gehemelte/tandvlees dik). Ik heb nu voor de 7e en laatste dag AB (Amoxicilline/Clavulaanzuur 500/125) 3 st. per dag. Ik slik er momenteel nog 2x 2 paracetamol per etmaal bij. In de vroege ochtend speelt de ontsteking telkens op en dan neem ik 2 stuks paracetamol. Overdag gaat het verder goed, in de avond slik ik nogmaals 2 st. paracetamol bij.
Op 17/12 zie ik mijn tandarts weer voor een vervolg, kijken waar de oorzaak precies ligt en hoe verder. Vanaf morgen t/m 17/12 heb ik geen AB meer. Omdat de ontsteking telkens nog wel opspeelt, vraag ik mij af of de periode t/m 17/12 zonder AB niet te lang is?
Mijn tandarts zegt dat ik contact mag opnemen wanneer het echt dikker wordt. Dat is wel aardig maar zijn we dan weer niet terug bij af? Dan krijg ik toch alsnog een behandeling die slecht verdoofd kan gaan worden omdat er ontstekingsvocht/pus etc. aanwezig is? Kortom enge horrorverhalen! Dát wil ik dus echt niet.
Wat kan ik zelf nog doen om ontsteking rustig te houden?
Wat wanneer ik met hernieuwde ontsteking op de afspraak van 17/12 zit?
Graag reactie, waarvoor dank!
Re: vervolgafspraak op tijd?? niet terug bij af?
Overigens verbaas ik mij erover dat er AB gegeven is blijkbaar zonder een diagnose, dat is niet zoals het hoort (en dat blijkt ook wel uit het klachtenpatroon nu, wellicht is er iets aan de hand waar de AB niet echt invloed op heeft).
Er zijn 2 opties:
of het gaat uit van een dode zenuw van de betreffende kies, dan zou ik verwachten dat de AB behoorlijk verbetering gegeven had, of het gaat uit van pockets/paroprobleem, dan zal de AB inderdaad niet heel veel doen in ieder geval veel minder effect hebben .
Voor ik er verder iets over kan zeggen zal ik toch minimaal een foto en pocketmeting willen zien.
Mijn advies is een eerdere afspraak, waar echt naar de oorzaak gekeken wordt, en afhankelijk van wat het is ingezet wordt op meer dan een (poging tot) behandeling die niet meer is dan een poging tot symptoomonderdrukking.
enne: geen tijd voor bestaat niet als je tandarts bent en iemand zich met een best serieuze klacht meldt.. dan moet ie desnoods ""gewoon"" werk maar afbellen, of zorgen voor meer buffer in zin programma, is allemaal niet het probleem van de patient, en dat moet het ook niet worden (wat hier naar mijn gevoel wel gebeurt.)
Misschien ben ik niet helemaal volledig geweest.
Er is bij het eerste bezoek een foto genomen. Die foto zag er net zo uit als die van toevallig een halfjaar terug. Op de foto is niets of onvoldoende te zien, gaf de tandarts aan. Heeft voor de ontsteking toen AB meegegeven, waarschijnlijk omdat je met opgezwollen tandvlees en gehemelte (met rode plek) ook niets kunt beginnen.
De pijn zit rechts boven en daar zit een kroon (gezet door vorige tandarts paar jaar geleden) op een nog levende kies die een vulling aan de zijkant heeft gehad die heel hoog/diep zat door teruggetrokken tandvlees. Van de vulling had ik destijds alsmaar last. Ik vroeg me toen af of een kroon het probleem zou oplossen? Vorige tandarts kon dit niet beloven maar het was het proberen waard. Kroon heeft echter nooit lekker gezeten. Eigenlijk denk ik dat er wat van die oude hoog/diep zittende vulling is blijven zitten wat nu onder de kroon zit en problemen geeft?? Tussen de kroon en de kies ervoor voelde ik soms pijn als ik er flink mee kauwde. Het tandvlees op die plek is erg teruggetrokken. Achter de kroon zit een tand die meer vulling dan tand is, tand verkleurt ook enigszins (afsterven?). Kortom meerdere oorzaken mogelijk, heeft tandarts wellicht gedacht? Heb haar verteld dat kroon altijd al niet lekker zat. In de vervolgafspraak wil ze nu nader kijken naar oorzaak en een aantal testjes doen. Misschien ook zo'n pocketmeting? Nooit gehad, zo'n meting. Geen idee, ik ben een leek.
De ontsteking van tandvlees is wel rustiger geworden, wat blijft is momenteel een lichte zwelling/gevoeligheid op de plek in het gehemelte en pijn/gevoeligheid tussen kroon en kies ervoor. En aangezien het dus niet volledig weg is en 's nachts opspeelt, ben ik bang dat het de as. 6 dagen misschien weer verergert.
Hoop dat bovenstaande iets verduidelijkt heeft.
Wat zou er allemaal onderzocht moeten worden? En wat moet er allemaal gedaan of gelaten worden? Om horrorverhalen te voorkomen?
Is verder contact opnemen met mijn tandarts zodra ik achteruitgang constateer een oplossing?
Hoor graag. Dank alvast!
Maar nogmaals: AB zonder duidelijke diagnose vind ik vreemd, en eigenlijk niet kunnen.
groeten!
Anders kan het zomaar zijn dat je tijdens de kerstperiode met klachten rondloopt , die wellicht eenvoudig te verhelpen zijn.
Hoe langer een dergelijke ontsteking zit, des te slechter hersteld het en is ook niet goed voor de prognose.
Afspr. vervroegen lukte echter echt niet. Afgelopen week 3 tandartsen gezien. 1e spoedgevallenarts maakte endostart en koos daarbij de juiste kies, 2e spoedgevallenarts keek alleen naar abces en de derde sneed het open na een mislukking thuis. Vanochtend naar de kaakchirurg geweest voor de 2nd opinion die mijn eigen tandarts op 17/12 wenste. Allemaal achterhaald natuurlijk maar heel goed voor het totale verhaal. Ik heb veel geleerd van mijn eerste ontsteking en kies volgende week een nieuwe tandarts.
beste wensen voor 2015.