Ik zit met het volgende dilemma. Een paar weken terug is na kiespijnklachten een diepe vulling gezet (in de eerste kies na de hoektand linksboven). Daarbij is er flink verdoofd: eerst een gewone verdoving, en toen bleek dat die niet hielp een tweede rondom de kies. Ondanks dat het voelde alsof mijn hoofd barstensvol verdovingsvloeistof zat, was het boren en het vullen zeer pijnlijk. Pijnlijker dan ik kon verdragen, eerlijk gezegd. Blijkbaar ben ik, of is in elk geval deze kies, niet goed te verdoven.
Nadat het er eerst op leek dat de kies tot rust kwam, heb ik sinds eergisteren zeer heftige kiespijn. Een wortelkanaalbehandeling lijkt onvermijdelijk, maar ik ben als de dood dat die eveneens niet goed te verdoven is. Als het zetten van een diepe vulling al zo pijnlijk was, hoeveel te meer dan een WKB?
De vorige keer dat ik zulke heftige kiespijn had, heb ik het een week uitgezongen, toen vervolgens de kiespijn vanzelf wegtrok. Een aantal weken later onstond er een fistel, waarna de tandarts overging tot een WKB. Pijnloos, want de zenuw was inmiddels dood.
Dus, wat nu te doen? Is het een optie om deze kiespijn te proberen uit te houden, tot ook van deze kies de zenuw dood is? Dat doe ik ondanks de pijn 10 keer liever dan een niet-verdoofbare WKB. Of neem ik daarmee een te groot risico op het ontstaan van ernstiger problemen?
Dank voor een antwoord, en ik beloof te reageren.
Nadat het er eerst op leek dat de kies tot rust kwam, heb ik sinds eergisteren zeer heftige kiespijn. Een wortelkanaalbehandeling lijkt onvermijdelijk, maar ik ben als de dood dat die eveneens niet goed te verdoven is. Als het zetten van een diepe vulling al zo pijnlijk was, hoeveel te meer dan een WKB?
De vorige keer dat ik zulke heftige kiespijn had, heb ik het een week uitgezongen, toen vervolgens de kiespijn vanzelf wegtrok. Een aantal weken later onstond er een fistel, waarna de tandarts overging tot een WKB. Pijnloos, want de zenuw was inmiddels dood.
Dus, wat nu te doen? Is het een optie om deze kiespijn te proberen uit te houden, tot ook van deze kies de zenuw dood is? Dat doe ik ondanks de pijn 10 keer liever dan een niet-verdoofbare WKB. Of neem ik daarmee een te groot risico op het ontstaan van ernstiger problemen?
Dank voor een antwoord, en ik beloof te reageren.
Re: Kiespijn uithouden tot dood wortel of niet verdoofbare W
Soms ook is het al een stadium wat wel beter verdoofbaar is.
Ik zou niet wachten tot hij afgestorven is, kan soms best heel lang duren, soms ook gebeurt het niet...
Wat me enigszins verontrust is dat ik überhaupt nog nooit enig effect van een verdoving gemerkt heb. Ik heb de nodige vullingen, en ik heb nooit enig verschil gemerkt tussen vullen met of zonder verdoving. De mate van pijn (of geen pijn) leek vooral af te hangen van de diepte van de vulling. Delen van mijn wang/lippen zijn altijd wel gevoelloos, maar de verdoving lijkt niet door te dringen tot de tandzenuw. Bestaat er zoiets als ongevoeligheid voor (bepaalde) verdovingsmiddelen? Of kan er een andere reden hiervoor zijn?
Verder is met hem overlegd of hij misschien een ander soort verdoving zou willen proberen, lachgas o.i.d. maar hij is sindsdien niet teruggeweest naar de tandarts (ja, grote strijd voor hem en ons!).
@FennaJansen: Wat vervelend! Ik hoop dat jullie een weg vinden om toch tandartsbehandelingen aan te durven. Maar dat zal denk ik ook iets van de tandarts in kwestie vragen!
Ik heb zelf tot nu toe nog geen tandartsangst gehad, omdat ik de eventuele pijn bij boren en vullen als vervelend maar niet ondragelijk heb ervaren. Alleen de laatste twee diepe vullingen waren randje. Het idee niet op een verdoving te kunnen vertrouwen maakt me wel huiverig. Maar goed, we zullen zien, volgende week. Ik wil in elk geval wel dat de tandarts erop bedacht is en er rekening mee houdt. De vorige keer leek de tandarts niet te kunnen geloven dat het ondanks dubbele verdoving toch nog zo pijnlijk was.
Dat is eigenlijk wat voor mij het cruciale verschil is tussen wel een behandeling aandurven of niet, ook al is er risico op veel pijn: dat een tandarts daar begrip voor heeft en goed afstemt op de patiënt.
Zo wat rondgoogelen geeft mij de (subjectieve) indruk dat aanleg voor verminderde verdoofbaarheid of verhoogde pijnstimuli een reëel verschijnsel is (bijvoorbeeld als aspect van hoog-sensitiviteit), dat wat meer (onderzoeks)aandacht van de tandheelkunde en van tandartsen goed zou kunnen gebruiken. Ik heb de indruk dat het nu wat te gemakkelijk op de noemer 'angst' wordt geschoven, terwijl het misschien eerder een kwestie is van een bepaalde fysiologische dispositie, die gewoon een andere dan de standaard-aanpak vraagt.
Soms ook is het toch techniek en handigheid tandarts, mn onder wil het wel eens lastig zijn goed op de plek te spuiten. En ook intraligamentair moet je wel kunnen en de juiste spuit en naald voor hebben, kan niet overal mee. Ook bij de lastig verdoofbare werkt intraligamentair eigenlijk altijd wel afdoende.