Losse voortand na tandartsbehandeling

Author:
Lauradijkstra31
Posted:
zo, 01/18/2015 - 09:21
Afgelopen week ben ik voor het eerst sinds een aantal jaar weer bij de tandarts geweest (ben doodsbang voor de tandarts). Helaas hebben ze parodontitis geconstateerd met pockets van 7-8 mm. Donderdag en vrijdag is gelijk begonnen met tandsteen verwijderen/ schoonmaken. Tot mijn grote schrik voel ik een uur geleden dat mij voortand nu een beetje los zit (nooit eerder last van gehad). Ik heb er helemaal buikpijn van. Doe geen oog dicht, doodsbang dat ik morgen ineens mijn voortand in m'n hand hou. Uiteraard bel ik maandag gelijk met de tandarts, maar misschien kan iemand hier eerder iets zinnigs zeggen. Is dit iets tijdelijks veroorzaakt door de reiniging of is dit echt het begin van het einde van mijn gebit?
Romy32

Goed dat je, ondanks je angst, weer naar de tandarts bent gegaan.
Ook goed dat ze meteen zijn begonnen met het behandelen van de parodontitis.
Tussen je tanden en het tandvlees is ruimte ontstaan, waar zich tandsteen heeft gevormd.
Dat tandsteen is nu weggehaald, en ik denk dat je tand daardoor op dit moment wat beweeglijker is.
Door de behandeling, gecombineerd met een perfecte dagelijkse mondhygiëne (poetsen én het gebruik van ragers/tandenstokers, maar dat is je ongetwijfeld uitgelegd), kunnen de pockets afnemen, en kan het tandvlees weer gezonder worden.

In ieder geval geen paniek.
Je bent in goede handen nu.
zo, 01/18/2015 - 11:19 Permalink
vV

komt er denk ik door doordat tandsteen verwijderd is wat de tanden voorheen min of meer spalkte. Nu wordt een van de gevolgen van de parodontitis zichtbaar. Als hij echt heel erg los zou staan zou met tandsteen verwijderen wel maatregelen genomen zijn want dat zou opgevallen zijn, eruit vallen zal hij niet zomaar.
zo, 01/18/2015 - 11:21 Permalink
Lieneke

Naar oilpulling is enkel 1 onderzoek gedaan met veel te weinig mensen. Dus daar is niks zinnigs over te zeggen. Momenteel is een microbioloog samen met een mondhygiënist bezig met een onderzoek. De eerste resultaten zeggen dat het niet werkt. Voedingssupllementen..tja...ik zou zeggen, eet gezond, dat werkt veel beter.
zo, 01/18/2015 - 12:36 Permalink