Risico op onsteking, hoe snel?

Author:
Kies35
Posted:
zo, 01/18/2015 - 11:39
Ik heb een kies met diepe vulling. Na het vullen werd hij ligt gevoelig (niet storend), na hier 3 maanden mee rondgelopen te hebben kreeg ik opeens hevige pijnscheuten die ca 15 min aanhouden, ook bij warm / koud / kauwen serieuze pijn. De volgende dag bij de tandarts geweest maar had geen constante pijn meer, alleen bij warm / koud etc. Een wortelkanaalbehandeling werd nodig geacht maar aangezien de pijn meeviel (kon er wel van slapen) in overleg besloten dit later te doen (vanwege drukte bij tandarts, maar was er wel blij mee omdat ik er nogal tegenop zag). De xray vertoonde nog geen wortelpuntonsteking.
Dezelfde middag/avond alweer zeurende pijn, heel gevoelig (aanraken met tong was al pijnlijk) kloppend gevoel, en voelde lichte korts (niet gemeten). Had dus wel spijt dat de WKB nu 4 weken is uitgesteld. Nog een dag laten verdween de pijn langzaam, tand is nog wel lichtgevoelig bij belasting en tegenaan tikken.

Waar ik nu onzeker over ben:
A) Een ontsteking of overbelasting is aan het genezen en de behandeling kan gerust 4 weken wachten of zelf helemaal annuleren.
B) De zenuw is nu deels dood en de onsteking zal zich voorzetten naar de wortelpunt en kaak (hoe snel kan dit verlopen?) de behandeling 4 weken wachten is risico vol (straks kan het niet meer verdooft worden? :smt010 )
Kies35

Bedankt voor je reactie. Ik twijfel nu of ik de afspraak kan laten staan, over 4 weken, of er op aan moet dringen dat ik het eerder wil (om dat gedaan te krijgen moet ik waarschijnlijk de pijn sterk overdrijven). Zoals het er nu op lijkt kan de ik 4 weken wel uitzitten, maar loop ik dan binnen die tijd een groot risico dat het zodanig verslechtert dat ik aan de antibiotica moet, niet verdooft kan worden of andere ellende, hoe hou ik dat in de gaten?
zo, 01/18/2015 - 12:26 Permalink