Aangezien ik veel mijn tanden op elkaar klem waren mijn voortanden al heel wat afgesleten en vrij scherp. Mijn tandarts raadde mij aan om 4 facings vooraan (boven) te plaatsen. Na veel nadenken en twijfel dan toch laten doen, vorig jaar begin december. Dus hij plaatste 4 facings (composiet); Toen hij mij het resultaat liet zien was ik helemaal van de kaart én tussen 2 tanden was hij een spleetje vergeten. Toen hij er toen met zo'n zaagje tussenging brak er bovenaan een stukje af, maar ik had een lijntje tussen mijn tanden. Zou hij later wel in orde brengen.(4 facings voor-en achterkant op 45 min??????) De facings lagen echt dik erop, heb toen 2 nachten echt niet kunnen slapen van de pijn, bonken, hoofdpijn en mijn gebit onder spanning. Ben ik teruggeweest en heeft hij er nog een beetje aan geslepen. Uiteindelijk ben ik nog 6 keer naar tandarts teruggeweest want ik had pijn, vieze smaak in mijn mond (maar iemand anders ruikt het niet) en voelde overal nog onafgewerkte kantjes,... De plaats waar dat stukje was afgebroken blijft enorm gevoelig en raar maar waar, ik heb daardoor enorme maaglast gekregen (ook van de vieze smaak?)
nu ben ik dan vorige week toch naar andere tandarts gegaan en zij heeft toch nog ruim een uur (heel voorzichtig) met mijn tanden bezig geweest, slijpen, met papiertje ertussen,... daarna was de pijn bovenaan (naar neus en ogen toe) wel véél beter. Maar nu zit ik nog steeds met pijn langs weerskanten van mijn voortanden. vooral die ene kant waar een stukje was afgebroken blijft een groot probleem. ik heb daar nu ook ineens 2 gaatjes bovenaan mijn tandvlees en tand, zodat wanneer ik praat er belletjes speeksel te voorschijn komen en ik word er ongelooflijk misselijk van, ben echt ziek. Dus, nu steek ik soms tussen die gaatjes watjes en dan voel ik mij beter en is de druk eraf. Maar ik kan toch niet heel mijn leven met watjes tussen mijn tanden lopen? :o De pijn die ik erbij heb die neem ik nog voor lief maar die gaatjes nu bovenaan mijn tandvlees en tand waar ik zo misselijk van word en mijn dagelijks leven beheerst... :smt018 En de 2de tandarts zei wel dat ik er teveel mee bezig ben en dat ik het moet los laten maar wanneer per ongeluk het watje tussen mijn tanden vandaan is gevallen zonder ik het weet wordt ik ineens kotsmisselijk en voel ik weer dat zeer storende stukje dat er niet moet zijn. Lieve mensen, kan iemand mij hier raad geven wat ik verder kan doen. Ik heb volgende week terug afspraak bij 2de tandarts; Ik wil echt vragen wat hij nog voor mij kan doen. Kunnen zulke gaatjes bovenaan (opgetrokken tandvlees, heb ik nooit last van gehad) gevuld worden op een manier, nieuwe facing erop? of een kroon. Ik ben nu tot alles in staat ook al heb ik er de centen niet voor. Al moeten sparen voor deze fucking (sorry voor taalgebruik) facings. Bezint eer ge begint! :-?
nu ben ik dan vorige week toch naar andere tandarts gegaan en zij heeft toch nog ruim een uur (heel voorzichtig) met mijn tanden bezig geweest, slijpen, met papiertje ertussen,... daarna was de pijn bovenaan (naar neus en ogen toe) wel véél beter. Maar nu zit ik nog steeds met pijn langs weerskanten van mijn voortanden. vooral die ene kant waar een stukje was afgebroken blijft een groot probleem. ik heb daar nu ook ineens 2 gaatjes bovenaan mijn tandvlees en tand, zodat wanneer ik praat er belletjes speeksel te voorschijn komen en ik word er ongelooflijk misselijk van, ben echt ziek. Dus, nu steek ik soms tussen die gaatjes watjes en dan voel ik mij beter en is de druk eraf. Maar ik kan toch niet heel mijn leven met watjes tussen mijn tanden lopen? :o De pijn die ik erbij heb die neem ik nog voor lief maar die gaatjes nu bovenaan mijn tandvlees en tand waar ik zo misselijk van word en mijn dagelijks leven beheerst... :smt018 En de 2de tandarts zei wel dat ik er teveel mee bezig ben en dat ik het moet los laten maar wanneer per ongeluk het watje tussen mijn tanden vandaan is gevallen zonder ik het weet wordt ik ineens kotsmisselijk en voel ik weer dat zeer storende stukje dat er niet moet zijn. Lieve mensen, kan iemand mij hier raad geven wat ik verder kan doen. Ik heb volgende week terug afspraak bij 2de tandarts; Ik wil echt vragen wat hij nog voor mij kan doen. Kunnen zulke gaatjes bovenaan (opgetrokken tandvlees, heb ik nooit last van gehad) gevuld worden op een manier, nieuwe facing erop? of een kroon. Ik ben nu tot alles in staat ook al heb ik er de centen niet voor. Al moeten sparen voor deze fucking (sorry voor taalgebruik) facings. Bezint eer ge begint! :-?
Re: zoveel problemen na plaatsen facings
alles wat je begrijpt is erg logisch dat het gebeurt is. Lokaal zijn zwaardere kontakten gekomen, maar de kiezen is niets mee gedaan. Zuiver een esthetische ingreep geweest zonder na te denken dus....
die tandarts zou zich moeten schamen.
Indien de slijtage ernstig is kan dit wellicht onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen trouwens, maar dan moet je wel een tandarts hebben die verstand van zaken heeft. Wellicht is een CBT dan een goede optie.
ja er zal een nieuwe splint gemaakt moeten worden...
wiens idee was het dit te doen zonder aanpassing splint?
en gezien de klachten is wellicht medicatie geindiceerd (geen pijnstillers maar amytriptyline bv)
en dan kom is dus nogmaals op mijn advies CBT.
Ik ken het belgische zorgstelsel niet, mn mbt bijzondere tandheelkunde is dat van belang, want ook een goede splint is nog steeds voornamelijk symptoombestrijding. De amytriptilyne moet je niet zien als AD, want je gebruikt hem anders, ander slikmoment en zeer beperkte dosis. Ben nog niemand tegengekomen die er geen baat bij heeft .
Voor een splint kan in België terugbetaling gevraagd worden via het formulier 59. Alleen zijn heel veel tandartsen blijkbaar niet op de hoogte van deze procedure.
Uiteraard kan een splint ook in de onderkaak worden gemaakt k vb een Drumm splint, dat kan waarschijnlijk wel met de TA worden overlegd,.
Splint in NL zit met een nazorgconsult tegen de 300 euro.
Splint komt er zeker al, verder wil ik het allemaal wat afwachten maar lijkt me toch niet ok! Bedankt voor jullie raad!