verlies van implantaten

Author:
Jans168
Posted:
do, 02/05/2015 - 07:01
In februari 2014 heb ik een operatie ondergaan voor botopbouw in de bovenkaak omdat ik niet genoeg kaakbeen had voor het vasthouden van een normale prothese.
In september 2014 zijn er 4 implantaten geplaatst en werd mijn prothese na twee weken hierop aan gepast waarbij er werd vermeld dat de implantaten 3 maanden moesten vastgroeien voordat er een prothese op geplaatst kan worden.
Na een week of 6, omstreeks 4 november voelde ik een lichte zwelling en pijn in mijn bovenkaak, waarmee ik me melde na advies van de tandtechnicus in het ziekenhuis waar geconstateerd werd dat de implantaat los zat. Volgens de kaakchirurg was dit statistisch mogelijk, en hielp het niet mee dat ik een roker ben. Een afspraak voor het plaatsen van een nieuwe implantaat werd gemaakt voor 2 december 2014. Ondertussen had ik constant het probleem dat van een der implantaten het dopje telkens eraf viel, volgens de kaakchirurg kon dit geen kwaad en is het dopje nooit meer terug geplaatst. Omstreeks 20 december herhaalde zich het bovengenoemde probleem met een andere implantaat, welke ook verwijderd werd en een afspraak gemaakt werd voor het plaatsen van een nieuwe implantaat op 20 januari 2015 waarbij de kaakchirurg de overige implantaten controleerde of die nog vast zaten. Volgens de kaakchirurg had ik gewoon domme pech en hielp het niet mee dat ik rook.
Ondertussen had ik met de tandtechnicus overlegd dat mijn huidige prothese in dermate slechte toestand verkeerde omdat mijn kaak na de botopbouw in grote toegenomen was en de prothese na de aanpassing enige pasvorm ontbeerde, dat dit ook enige invloed zou kunnen hebben op het losraken van de implantaten doordat deze constant de implantaten raakten. ik heb toen een nieuwe prothese laten maken die wel een goede pasvorm heeft, en waarbij de implantaten ruim vrij gelaten werden, dit heb ik voor eigen kosten genomen omdat de verzekering dit niet dekte.
Afgelopen maandag 3 februari kreeg ik weer en lichte pijn bij een andere implantaat waarbij het vermoeden was dat deze na 4 maanden ook los is geraakt, deze implantaat hoefde niet verwijderd te worden, maar kwam er vanzelf uit.
Ik vind het heel erg frappant dat de implantaten die in september 2014 geplaatst waren een voor een loskomen, terwijl ik met de andere die daarna geplaatst zijn, vooralsnog geen last heb, de enige implantaat die er nog uit september 2014 aanwezig is, is de implantaat waar het dopje van ontbreek. .Ook ga ik nu enige twijfels plaatsen bij de kundigheid van de kaakchirurg, hoewel deze erg hoog staat aangeschreven, dan wel kwaliteit van de implantaten zelf.
Door al deze voorvallen kan het ook zijn dat de verzekering het plaatsen van een nieuwe implantaat niet meer dekt, er is door de verzekeraar nog geen beslissing genomen over de tweede implantaat, laat staan de derde
Wie heeft er soortgelijke ervaringen, dan wel een advies voor mij.

M.vr.gr. Frans
Grappa

Je bent van te voren als het goed is geïnformeerd over het hogere risoco dat je loopt op mislukking omdat je rookt. Ik begrijp tenminste dat je rookt. De verzekering zou kunnen oordellen dat de behandeling niet doelmatig en onnodig kostbaar is zolang je brlijft roken.
De prothese overigens mag niet door een tandtechnicus worden gemaakt. Misschien bedoel je een tandprotheticus. Een tandtechnicus kan en mag dit niet doen omdat deze niet is opgeleid daarvoor en kan ook niet zelf declareren bij de verzekeraar, maar misschien bedoel je een tanrothticus en dan is alles prima in orde.
do, 02/05/2015 - 09:08 Permalink
Grappa

Je bent van te voren als het goed is geïnformeerd over het hogere risoco dat je loopt op mislukking omdat je rookt. Ik begrijp tenminste dat je rookt. De verzekering zou kunnen oordellen dat de behandeling niet doelmatig en onnodig kostbaar is zolang je blijft roken.
De prothese overigens mag niet door een tandtechnicus worden gemaakt. Misschien bedoel je een tandprotheticus. Een tandtechnicus kan en mag dit niet doen omdat deze niet is opgeleid daarvoor en kan ook niet zelf declareren bij de verzekeraar, maar misschien bedoel je een tandprothticus en dan is alles prima in orde.
do, 02/05/2015 - 09:09 Permalink
vV

Rokers verwijs ik niet meer voor implantaatplaatsing, eerst stoppen dan zien we verder.
Verlies van eigen gebit heeft een reden gehad, zelfde problemen spelen bij implantaten. En ja een percentage gaat wel goed, maar aanmerkelijk lager dan bij niet rokers.
Oorzaak ligt vooralsnog niet bij kaakchirurg, maar bij het roken m.i. Dus eerst stoppen, dan verder.
do, 02/05/2015 - 10:01 Permalink
Grappa

Helemaal eens, eigenlijk zou men niet meer moeten implanteren bij rokers, zeker niet in de bovenkaak waar het risico nog hoger is op mislukkingen. Er komt dit jaar een richtlijn misschein geeft die richting aan de implantologen en een handvat om eerst patiënten te adviseren te stoppen voordat men verder gaat.
do, 02/05/2015 - 11:10 Permalink
RayoDelSol

Roken is vast niet de enige reden. Inmiddels ken ik meerdere mensen die implantaten zijn verloren en die hebben nog nooit van hun leven gerookt en houden het bijzonder goed schoon. Volgens mij komt het best vaak voor dat ze loslaten.
do, 02/05/2015 - 21:12 Permalink