Wat moet je als patient hier van denken? en wat doen?

Author:
eljaaa
Posted:
wo, 02/11/2015 - 21:18
De communicatie tussen mij en mijn tandarts verloopt niet optimaal. Zo´n 30 jaar had ik dezelfde tandarts, en nooit een probleem. Maar het loopt al een jaar of 7 niet lekker tussen mij en degene die toen de praktijk overgenomen heeft.

Dit heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat ik vandaag voor het eerst in mijn leven voor een second oppinion naar ergens anders heen gegaan ben. En nog wel voor een tandarts.

Waar ik nu echt van sta te kijken is het totale verschil van diagnose en behandeladvies.

Aanleiding
Week of twee bij warm en koud drinken en eten links onderin gevoelig. En deze gevoeligheid ging niet over. Maar de gevoeligheid had zeker niet het niveau van kiespijn zoals ik dat van vroeger kende. Ik slikte zelfs geen paracetamol.

Voor de zekerheid een afspraak met mijn tandarts gemaakt. Toen ik daar kwam moest ik direct een foto laten maken. Ik moest foto met mijn vinger tegen mijn kaak duwen. Tandarts tijdens foto nemen de kamer uit. Daarna kreeg ik te horen dat twee kiezen ontstoken waren. Dat zo of allebei getrokken moesten worden of allebei een wortelkanaalbehandeling moesten krijgen. Keuze was dus trekken of wortelkanaal. Maar kon niet direct. Ik moest eerst nog een antibioticum behandeling voordat er iets gedaan kon worden. Verder ging dit met de toelichting dat deze beide kiezen los stonden.

Ik voelde me niet zo lekker bij hoe dit verlopen is. Vooral omdat de tandarts helemaal niet mijn kiezen bekeek. Er werd direct een foto in mijn mond geduwd en dat was het dan. En in mijn beleving zaten die kiezen vast, en niet los.

Second oppinion
Onderwijl was ik al wel 3 dagen met de antibioticum kuur gestart, toen ik een second oppinion bij een andere tandarts aanvroeg.
Mijn tandarts had de eerder genomen foto naar mij gemaild. Deze heb ik doorgestuurd naar de tandarts voor de second opinion.

Wat mij hierbij opviel
• Deze tandarts stelde vragen over de pijn vooraf
• Deze tandarts stelde veel meer vragen over de omstandigheden wanneer ik pijn voelde (koud, warm, vloeistof, eten, druk op de kiezen enz).
• Deze tandarts keek naar mijn kiezen
• Deze tandarts klopte op mijn kiezen om de klank te horen
• Deze tandarts blies wat wind op verschillende plekken op mijn kiezen en vroeg of het gevoelig was.
• Omdat ik nooit hard op dingen bijt, hebben we dat getest met een watten-rolletje tussen mijn kiezen, en even heel hard bijten. Dit gaf totaal geen pijn of gevoeligheid.
• Deze tandarts keek verbaast dat ik de foto met mijn hand vast had moeten houden. Daar waren namelijk houdertjes voor.
• Zelf vond ik het raar dat de wortels van de kiezen niet volledig op de foto stonden. Het onderste deel, met de wortelpunten was niet zichtbaar. Volgens de tandarts vermoedelijk veroorzaakt doordat ik zelf die foto vast had moeten houden, en zo de foto niet volledig goed geplaatst was.

De pijn bij mij is beperkt. Alleen bij wat koudere en warme dranken. Hoewel 1 ook wel een hele dag heb gehad waarbij alles door de dag heen wat zeurderig was. Dat is trouwens ook weer overgegaan. De gevoeligheid bij koude en warme dranken is er nog steeds.

Het Second oppinion advies
Deze tandarts zei dat ze geen ontsteking zag in mijn kiezen. Dat ze in ieder geval nooit antibiotica zou hebben voorgeschreven voor mij. En zeker ook niet trekken of een wortelkanaalbehandeling. En in haar beleving zaten de kiezen nu nog wel vast. Maar kon het gezien het terugtrekken van been en tandvlees in de toekomst wel los komen te zitten.

Wel zei ze dat ik last had van paradontities. En dat ik naar de mondhygiëniste moest voor een tandvlees behandeling. Ik meen ook dat ze het had over reiniging. En pockets meten.

Nou, daar sta je dan als klant van de tandarts. Welke tandarts heeft gelijk? Welk advies moet ik opvolgen??? Wat moet ik doen?
Lieneke

Ga maar op die laatste af. Ik neem aan dat deze tandarts ook de foto's heeft gezien? Een tandarts mag in geen geval zomaar een foto gaan maken zonder eerst even fatsoenlijk te bekijken of dit wel echt nodig is. Het met de handen vasthouden van de film is niet super erg, maar instelapparatuur is wel aan te raden. Ik zou het er in elk geval niet bij laten zitten. Zo'n misdiagnose is in mijn ogen behoorlijk verwijtbaar.
do, 02/12/2015 - 12:47 Permalink
vV

Onder voorbehoud van beeld fotos komt het verhaal van de tweede tandarts mij veel geloofwaardiger over, mede omdat er ook duidelijk uitgebreider onderzoek gedaan is.
Met wat je beschrijft over de eerste tandarts, met zelf moeten vastdrukken foto en zo (instelapparatuur wordt al heel lang als norm beschouwd omdat je dan meer zekerheid hebt dat je geen essentiële punten mist , tenzij er een duidelijke reden is het niet te doen, wat bij een foto zoals gemaakt mi niet speelt) zou ik daar niet meer heen gaan... .
Als de wortelpunt echt niet op de foto staat is er idd geen diagnose te stellen en al helemaal geen reden AB voor te schrijven.
do, 02/12/2015 - 12:49 Permalink
eljaaa

Heel hartelijk bedankt voor de reacties vV en Lieneke.

De foto die ik gekregen heb en doorgestuurd heb naar de second opinion tandarts is deze :
https://drive.google.com/file/d/0B_tHOe0Y0Iy4MUxOaGl0R0lCa0R4MXh6d0ZfQm…
De foto die dus een week geleden genomen is, dus van links onder.

Tijdens het second opinion consult, is die foto nogal gedraaid en gespiegeld om blijkbaar de goede positie van die foto te krijgen.
Blijkbaar leek die foto vreemd, want volgens de second opinion tandarts zou dat dan een foto van rechts moeten zijn zoals die foto er uit ziet. Of links boven indien gedraaide foto. Maar rechts of boven is er geen foto genomen op dat moment.
Ze nam dus maar aan dat de foto gespiegeld was. Maar dit is natuurlijk ook best wel vreemd allemaal, dat die foto gespiegeld is verstuurd, of gespiegeld bij mijn tandarts staat opgeslagen.

@ Lieneke Verder is mij onduidelijk wat ik er niet bij zou moeten laten zitten.
Het enige dat ik verzin is overstappen naar de praktijk van tandarts 2, die neemt nog patiënten aan.
do, 02/12/2015 - 14:06 Permalink
vV

als dit van links onder is, is ie inderdaad gespiegeld. Verder is hij voor diagnostiek waardeloos en is er zeker niet van af te lezen wat door de tandarts als plan gedeponeerd is. Er is botafbraak ja, dus een paroprobleem (wat hij als het goed is al eerder had moeten zien want dit is niet net ontstaan.....) Hier Ab voorschrijven vind ik echt een kunstfout, naast d efoute diagnose.
Rijp voor een klacht bij de tuchtraad mi. Dit soort tandartsen reken ik niet tot mijn collegae...zijn de titel mi niet waard.

de pijn hangt overigens waarschijnlijk samen met het terugtrekkend tandvlees en aanwezige tandvleesontsteking. MH of tandarts moeten hier denk ik paro protocol opstarten.
do, 02/12/2015 - 15:12 Permalink
eljaaa

Goed ik heb dus 3 uur geleden alles opgezegd bij mij oude tandarts. En me aangemeld bij de nieuwe tandarts.
Ik had de oude tandarts opdracht gegeven mijn dossier over te dragen aan de nieuwe tandarts.

Kreeg ik dus een telefoontje van mijn nieuwe tandarts. Oude tandarts deed moeilijk en wilde alle foto´s in het dossier niet toesturen. Omdat dit oude foto´s waren was het argument. Die laatste die jullie hier ook bekeken hebben was toch echt van 29 januari. Maar misschien is mijn tandarts zich er niet bewust van dat de secretarieel medewerker die foto op mijn verzoek naar mij gestuurd heeft.
Daarnaast zijn er zo´n anderhalf jaar geleden overzichtsfoto´s gemaakt van boven en onder. Dat lijkt me toch ook niet enorm oud.

Maar een andere vraag. Zo´n dossier betreft mij. Die foto´s daar heb ik voor betaald. Dus lijkt het mij helemaal niet kunnen dat een tandarts gaat weigeren delen van een dossier toe te sturen. En indien wel, zou ik daar nog wat tegen dat weigeren kunnen doen? En hoe oud moeten foto´s zijn als zij te oud worden voor een tandartsdossier?

(O ja, ik heb voor morgen al een afspraak bij de mondhygieniste voor mijn tandvlees. Met of zonder toegestuurde foto´s.)
do, 02/12/2015 - 16:28 Permalink
vV

Alles moet 15 jaar bewaard, daarnaast is de oude zorgverlener op verzoek van patient zelf, en niemand anders, verplicht het complete dossier over te dragen aan de nieuwe zorgverlener. Overigens mag een tandarts je niet inschrijven als patient als er een second opinion gedaan is.
Maar ouderdom van fotos is geen argument, betekent alleen dat ie weet dat ie natte voeten heeft, en heeft dus iets te verbergen.
Gaat ie bij een klacht trouwens ontzettend nat op.
Want is in strijd met diverse wetten en regels. Overigens maakt het niet uit wie de fotos betaald heeft, de tandarts heeft de dossierplicht en beheerplicht. Als ze digitaal zijn kan hij trouwens alles zelf ook bewaren voor een eventuele toekomstige discussie.
Al met al: alles wat ie heeft en alles wat jonger is dan 15 jaar moet overgedragen dus ook een eventueel oud dossier van een voorgaande tandarts wat wellicht naar hem gestuurd is of wat meegekomen is bij een praktijkovername.
do, 02/12/2015 - 20:33 Permalink