Invisalign of slotjes, tegenstrijdige informatie bij ortho's

Author:
huisintveld
Posted:
do, 02/12/2015 - 00:10
Dag allen,

ik twijfel al jaren over een beugel en ben intussen twee keer op consult geweest bij twee verschillende orthodontisen maar ik kan nog geen beslissing nemen. Er is veel informatie te vinden op internet maar regelmatig ook tegenstrijdig dus ik hoop via deze weg alsnog wat meer duidelijkheid te krijgen.

Het gaat bij mij om de bovenkaak, de voortanden, een kleine correctie. Bij de eerste ortho werd alleen gewerkt met de normale ijzeren slotjes beugel. Daar werd me uitgelegd dat boven en onder sowieso allebei moeten (ookal is onder heel recht), want als er boven ruimte gemaakt moet worden moet onder ook anders worden gezet voor een goede bijt..logisch leek me.

Omdat ik toch erg op zie tegen het ijzeren hekwerk ben ik verder gaan kijken bij een andere orthodontist die ook de doorzichtige brackets zou leveren. Eenmaal daar raadde hij mij ze zelf alleen sterk af. Hier lees ik heel veel verschillende meningen over maar hij zei zelf dat ze sneller breken, heel erg verkleuren én duurder zijn. Hij adviseerde mij de invisalign.

Weer een nieuwe mogelijkheid dus..en genoeg over invisalign te vinden maar deze ortho zei dat alleen boven voldoende zou zijn bij mij. DIt zou schelen in de kosten (1 bitje maar) en qua stand van de kiezen zou het niet uitmaken (hij zou bovenaan anders wel tanden bijslijpen?) Ik kreeg zelf het gevoel dat deze ortho mij de invisalign meer probeerde 'aan te smeren', hebben mensen hier ervaring mee?

Wat verward door de nieuwe informatie weer weg gegaan maar nu snap ik het niet meer. Waarom zou bij de invisalign mijn ondertanden niet gedaan hoeven worden? Op de site van invisalign zelf beweren ze al dat ze nooit alleen het bovenbitje leveren?
Ik ben erg benieuwd naar meningen/oordelen van anderen.
Ortholimburg

Te weinig info over uw probleem om een zinnig advies te geven.
Het betreft 2 verschillende behandelingstechnieken .Invisalign heeft wat meer beperkingen dan vaste apparatuur. Maar boven alleen of boven en onder is gewoon een kwestie van behandelplanning, heeft niks met de gebruikte techniek te maken.
Zelf ben ik geen grote fan van aligners, voor onzichtbare behandelingen geef ik de voorkeur aan linguale apparatuur, maar da's ook weer maar een opinie.
Dat cosmetische brackets sneller zouden breken of verkleuren is sowieso onzin .Dat is enkel het geval als er minderwaardig materiaal wordt gebruikt. Ze zijn wel wat duurder, maar Invisalign is ook niet echt goedkoop.
do, 02/12/2015 - 09:59 Permalink
huisintveld

Bedankt voor de reactie! Klopt het is verder weinig info over mijn gebit etc. Maar ondanks de verschillende methodes begrijp ik niet dat als mijn bovengebit wordt recht gezet, het bij de ene beugel niet uitmaakt of mijn ondertanden mee gaan of bij de andere juist niet..? En als ik de offertes zie zou voor mij de invisalign goedkoper worden dan de metalen slotjes beugel..tegenstrijdig dus. En kwaliteit zal zeker mee spelen, gek dat vele sites toch aangeven dat keramisch veel nadelen heeft en tochook sneller kapot gaat. Ik heb besloten om weer naar een andere praktijk te gaan die alles leveren in de hoop op duidelijker advies om een keuze te maken.
do, 02/12/2015 - 21:46 Permalink
Ortholimburg

Maar ondanks de verschillende methodes begrijp ik niet dat als mijn bovengebit wordt recht gezet, het bij de ene beugel niet uitmaakt of mijn ondertanden mee gaan of bij de andere juist niet..?

U hebt niet goed gelezen wat ik schreef, boven alleen of boven en onder heeft niks met de gebruikte techniek te maken maar wel met het behandelplan. Laat U dat de volgende keer eens goed uitleggen alvorens U een beslissing neemt.
do, 02/12/2015 - 22:28 Permalink
Tati_23

Ik heb zelf ook gekozen voor Invisalign, puur gewoon omdat het te corrigeren probleem echt heel klein is maar mijn orthodont die enkel met brackets werkt toch wil dat ik dit voor 2 jaar draag. Is standaard zei hij, maar aangezien ik trouwplannen heb niet echt iets waar ik op sta te popelen. Langs de andere kant moet het natuurlijk wel goed gebeuren en niet snel snel omdat ik plannen heb.

Maar ivm dat bijslijpen van tanden: dit gebeurt best vaak bij Invisalign omdat ze met dit systeem de tanden niet volledig kunnen roteren. Zo kan het dus gebeuren dat een tand niet volledig draait op zijn juiste plaats en dus nog beetje scheef staat, waardoor ze het kantje dat nog een beetje overlapt met een andere tand eraf slijpen waardoor je een spleetje krijgt. Dat spleetje gaat dan uiteindelijk toe als je de nieuwe trays draagt.

Hoop dat je het beetje snapt alleszins. Denk dat als je de tijd hebt, brackets (desnoods keramisch want ja is even goed) net iets beter zijn aangezien je dan veel meer opties hebt om iets te corrigeren. Maar als je zegt dat het ook een heel miniem probleem is dan lijkt me Invisalign een prima oplossing.
wo, 02/25/2015 - 19:59 Permalink
huisintveld

Bedankt nog voor je reactie! Ik ben uiteindelijk nog naar een derde intake geweest..met een orthodontiste. Zij was vrij gehaast maar heel duidelijk: twee jaar beugelen, slotjes (geen andere optie) en tanden trekken of botankers. Ik schrok hier natuurlijk van omdat het nogal heftig overkwam voor een kleine aanpassing. Ik probeerde te vragen waarom een andere ortho het schijnt recht te kunnen krijgen met alleen invisalign boven en slijpen maar zij gaf aan dat mijn tanden ver voor mijn wortel staan (oid) en ik geen ruimte heb. Zij gaf aan dat invisalign of beugelen zonder tanden te verwijderen een heel lelijk resultaat zou opleveren. Zij raadde me ook aan om de ortho (de tandarts met alleen cursussen voor orthodontie) niet te geloven want die hebben te weinig ervaring.

Ik was vooral benieuwd met mij topic waarom er zulke tegenstrijdige adviezen bestaan, ik snap nu dat dit door de verschillende behandelplannen komt maar ik zou zo graag de achterliggende gedachte begrijpen. Zelf heb ik dit echt nodig om een keuze te maken die ook nog in mijn leven past. Klopt het dat omdat de ene ortho perfectionistischer is dan de ander? Of ligt het echt aan ervaring? Anyway, ik blijf het ontzettend lastig vinden om een keuze te maken, ik wil waarschijnlijk teveel (zo onzichtbaar mogelijk en in korte tijd) dat besef ik mij ook. Misschien hebben jullie er niets aan maar ik doe er een foto bij van mijn tanden.
Attach
ma, 06/22/2015 - 10:56 Permalink
Ortholimburg

De foto's zeggen al iets meer maar eigenlijk nog onvoldoende om een gefundeerd advies te geven .Ik doe toch een poging, met het risico dat ik wel van idee zou kunnen veranderen als ik U live zag, maar goed.
1/Een behandeling enkel boven lijkt me GEEN goed idee, omdat aan het einde van de rit je boventanden dan waarschijnlijk veel te ver voor de ondertanden komen .Da's niet mooi en bovendien absoluut niet stabiel te krijgen.
2/ Dit zal wel met Invisalign kunnen, maar dan moet je het toch laten doen bij iemand die er echt veel ervaring mee heeft. Anders veel kans dat het een teleurstelling wordt. Ikzelf ben eigenlijk geen grote fan van aligners, omdat de apparatuur volledig geprogrammeerd wordt door het labo dat die dingen maakt. En als een tand niet precies beweegt zoals verwacht, kan je als orthodontist niks bijsturen, behalve door nieuwe gootjes bestellen ,en dan lopen de kosten en behandeltijd vaak flink uit de hand. Met gewone apparatuur heeft de behandelaar het verloop van de behandeling veel beter onder controle, geloof me vrij. Dit zal uiteraard tegengesproken worden door Invisalign-adepten, maar dit zijn heel vaak tandartsen met wat bijscholing, die de klassieke orthodontische technieken niet beheersen en dus min of meer noodgedwongen hun toevlucht zoeken bij aligners.
3/ Dit kan waarschijnlijk met gewone blokjes (of linguale apparatuur) veel sneller behandeld worden dan met Invisalign.
4/ Het verhaal van de tanden weghalen begrijp ik wel, maar op basis van de foto's zou ik denken dat het niet echt nodig is. De botankertjes lijken me in uw geval een betere oplossing, dit om te zorgen dat je tanden tijdens de behandeling niet teveel naar voor komen. Maar dit is nooit een zwart-wit keuze. Beide oplossingen zijn mogelijk
ma, 06/22/2015 - 17:01 Permalink
Lalena

Duidelijk antwoord. Ben wel benieuwd wat de vragensteller hiermee gaat doen. Zelf heb ik als volwassene opnieuw gebeugeld omdat het beugelen uit mijn tienertijd volledig teniet was gedaan. Dus anderhalf jaar slotjes (alleen onderkant) en daarna een clear overlay (volgens mij zoiets als invisiligne). In mijn geval was het dus prima te doen door slechts 1 deel van het gebit te behandelen. Er is gedurende de behandeling goed gelet op het sluiten van het gebit, inktpapiertjes gebeten enzo. Maar ik heb dan ook een heel goede orthodontist, zit samen met een twee tandartsen, mondhhygienisten en tandtechnieker in 1 praktijk.

Ben al weer jaren klaar met alles, heb alleen nog een retentiedraadje.

Doe ook je voordeel met de goede antwoorden die je kreeg van ortholimburg!

groeten
Lalena
di, 06/23/2015 - 16:09 Permalink
huisintveld

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide reactie. Klopt inderdaad dat de laatste ortho ook zei dat mijn tanden teveel naar voren kunnen komen/moeten komen om het recht te krijgen. Dit zou het lelijke resultaat zijn als er geen botankers of tanden getrokken zouden worden. Botankers lijken me vrij eng maar tanden trekken is natuurlijk ook geen pretje. Denk dat het altijd fijn is als iemand veel ervaring heeft met iets, ook met de invisalign maar aan de andere kant wordt het inderdaad ergens bepaald in een lab, dus of de ortho dan ervaring heeft of niet..dat maakt dan misschien ook niet meer uit. Ik kan (nog) geen keuze maken in ieder geval..de keuze tussen kort en mogelijk minder mooi (en of ik dit dan ook vind) en langer en mogelijk beter resultaat houd me nog steeds in dubio. Ik ben misschien een te grote twijfelaar voor dit!
ma, 06/29/2015 - 22:51 Permalink