Goede dag, ik heb sinds ruim 2 maanden een beugel met slotjes. Ik heb echter sinds drie weken aan twee kiezen erg pijn (boven en onder, beide links. Boven waar de ring om zit Onder naast de ring naar voren). Afgelopen dinsdag hebben ze boven en onder de ringen er uitgehaald op advies van mijn tandarts en mijn verzoek. De assistent van de ortho vond het nog niet zo erg ontstoken dat ze zelf met het advies kwamen de dag er voor. Ik moest maar even doorbijten. Omdat ik dacht: dan zal ik wel een gaatje hebben ben ik naar de tandarts gegaan. Die zei echter dat ik na mijn laatste controle twee maanden terug nooit nu al een gaatje kan hebben wat zo pijn doet en dat ik deze ontstekingen niet meer ga weg poetsen en spoelen.
Nu is mijn tandvlees goed aan het herstellen en neemt de pijn steken af. Ik heb deze echter nog steeds met koud en warm drinken. Dan is het net of er een naald in mijn tandvlees gestoken wordt en deze rond gedraaid wordt in mijn kaak. Pijn neemt na enkele minuten af tot een zeurende pijn.
Dit had ik eerder ook maar dan ook zonder iets te eten of te drinken. Er zit dus verbetering in.
A.s maandag ga ik weer naar de ortho. Dan moeten er weer stiekjes in. Ik zie er echter tegenop als ik nog steeds zulke steken heb.
Wat veroorzaakt deze steken? Tandarts zegt: ringen,ontstekingen en blokkers op je kiezen. Ortho assistent zegt: beugel, hoort erbij. Sommige mensen hebben er last van.
Is er iemand die ervaring heeft en er iets nuttigs over kan zeggen?
Wat ik nog mee wil geven is, dat sinds ik de pijn heb, mijn tanden zichtbaar verplaatsen. Ortho zei maandag ook dat voorlopig zelfde draad er in blijft omdat hard gaat.
Hartelijk dank voor het lezen en eventuele reacties.
Groetjes Tamaar (37 jaar)
Nu is mijn tandvlees goed aan het herstellen en neemt de pijn steken af. Ik heb deze echter nog steeds met koud en warm drinken. Dan is het net of er een naald in mijn tandvlees gestoken wordt en deze rond gedraaid wordt in mijn kaak. Pijn neemt na enkele minuten af tot een zeurende pijn.
Dit had ik eerder ook maar dan ook zonder iets te eten of te drinken. Er zit dus verbetering in.
A.s maandag ga ik weer naar de ortho. Dan moeten er weer stiekjes in. Ik zie er echter tegenop als ik nog steeds zulke steken heb.
Wat veroorzaakt deze steken? Tandarts zegt: ringen,ontstekingen en blokkers op je kiezen. Ortho assistent zegt: beugel, hoort erbij. Sommige mensen hebben er last van.
Is er iemand die ervaring heeft en er iets nuttigs over kan zeggen?
Wat ik nog mee wil geven is, dat sinds ik de pijn heb, mijn tanden zichtbaar verplaatsen. Ortho zei maandag ook dat voorlopig zelfde draad er in blijft omdat hard gaat.
Hartelijk dank voor het lezen en eventuele reacties.
Groetjes Tamaar (37 jaar)
Re: Pijn.
Ringen rond de kiezen geven altijd wat meer ontstekingsreaktie. daarom probeer ik op de kiezen ook zoveel mogelijk zonder ringen of banden te werken, maar met gekleefde tubes. Soms is dit echter niet mogelijk, ivm met de geplande apparatuur, maar dan kan de orthodontist misschien ervoor zorgen dat de ringen niet te ver onder het tandvlees schuiven, door ze bvb wat in te korten. Verder uiteraard goed proper houden, ook achteraan.
Mijn tandarts zegt dat ik een heel schoon gebit heb. Ook de ortho assistent heeft dat wel eens bevestigd. Ik heb iets terug getrokken tandvlees en dat is soms ook wat gevoelig. Ik ben oplettend op de hygiëne.
Die ringen is wel een discussie punt. Ik heb ze alleen nodig om het draad vast te zetten. Volgens mij idee kan dat ook met slotjes zelf. Alle overige haakjes aan de binnen kant zijn naar binnen gebogen en bedekt met lijm.
De ortho zet standaard ringen bij elke beugel.............dus ook bij mij. Op zich ben ik niet tegen. Andere kant heb ik er geen last van.
Ik ga morgen het gesprek aan. Er leiden immers meerderen wegen naar Rome. Net zoveel als dat er klanten zijn. :D
Groetjes Tamaar
Komende maand even rust. Kunnen de ontstekingen echt genezen en ondertussen gaat de ortho even kijken naar alternatief als "buisjes". Door terug getrokken tandvlees is dat waarschijnlijk betere optie.
Ik moet zeggen dat de "houding" nu heel anders was! Ze waren note benen met drie man sterk, heel behulpzaam.
Fijn!
Als antwoord op Re: Pijn. door Tamaartjelief