De vraag staat er eigenlijk al, maar ik zal het even toelichten;
Ik heb vrij veel problemen met mijn gebit.
Ik knars en klem (eindelijk, veel te laat, een opbeetplaat).
Kaakgewrichten chronisch overbelast dus dagelijks gevoel van kiespijn.
Oude tandartsen gehad die waarschijnlijk vroeger slager zijn geweest.
Vullingen die er regelmatig uitvallen, kiezen die afbreken en last but not least: gruwelijke tanderosie en gevoelige tanden (tevens deels afgesleten).
Ohjaa, ik ben pas 30 :-(
Nu stond ik gisteren m'n gebit te doen.
Iedere dag doe ik eerst stokeren met die dingen van GUM, daarna poetsen met Parodontax, daarna flossen met OralB draad, en daarna spoelen.
Dit allemaal 2x per dag, altijd in dezelfde volgorde.
Maargoed, gisteren dus stond ik te stokeren en onder, tussen m'n ondertanden vandaan duwde ik iets richting mijn tong.
Ik pakte het tussen mijn vingers en het was iets van m'n tanden.
Wit met bruin.
Ik heb tussen m'n tanden geen vullingen (wel tussen alle kiezen hoor).
Eind maart heb ik weer m'n APK bij de tandarts en is het weer foto-tijd.
Ik vraag me af; wat brokkelde er nou tussen die tanden af?
Ga ik volgende maand op de foto een gaatje zien? Of kan tandsteen afbrokkelen door mijn intensieve stook-poets-en-raag-gedrag?
Ik heb vrij veel problemen met mijn gebit.
Ik knars en klem (eindelijk, veel te laat, een opbeetplaat).
Kaakgewrichten chronisch overbelast dus dagelijks gevoel van kiespijn.
Oude tandartsen gehad die waarschijnlijk vroeger slager zijn geweest.
Vullingen die er regelmatig uitvallen, kiezen die afbreken en last but not least: gruwelijke tanderosie en gevoelige tanden (tevens deels afgesleten).
Ohjaa, ik ben pas 30 :-(
Nu stond ik gisteren m'n gebit te doen.
Iedere dag doe ik eerst stokeren met die dingen van GUM, daarna poetsen met Parodontax, daarna flossen met OralB draad, en daarna spoelen.
Dit allemaal 2x per dag, altijd in dezelfde volgorde.
Maargoed, gisteren dus stond ik te stokeren en onder, tussen m'n ondertanden vandaan duwde ik iets richting mijn tong.
Ik pakte het tussen mijn vingers en het was iets van m'n tanden.
Wit met bruin.
Ik heb tussen m'n tanden geen vullingen (wel tussen alle kiezen hoor).
Eind maart heb ik weer m'n APK bij de tandarts en is het weer foto-tijd.
Ik vraag me af; wat brokkelde er nou tussen die tanden af?
Ga ik volgende maand op de foto een gaatje zien? Of kan tandsteen afbrokkelen door mijn intensieve stook-poets-en-raag-gedrag?
Re: Kan tandsteen zelf afbrokkelen?
gebruik de zoekfunctie eens op beetverhoging. Ik neem aan dat de oorzaak van de erosie (voeding meestal) wel onder controle is?
Knarsen kan ik inmiddels 2 jaar niet meer, zo lang heb ik m'n opbeetplaat ongeveer, en het is m'n beste vriend.
Ik had 'm graag 15 jaar geleden al gekregen toen de eerste tandarts zei dat ik knarste.
De erosie is ontstaan zo'n 17 jaar geleden, begin puberteit, met veel cola.
Cola drink ik zelden meer, maarja, je kunt niet alles elimineren.
In het weekend drink je soms een mix met cola, of zuurdere drankjes.
Ook drink ik graag vruchtensapjes, maar naar ik begrepen heb mag ik eigenlijk alleen nog maar water en brood ;-)
Maar m'n tandarts wil niet erg meewerken met proefberekening maken enzo voor de zorgverzekering. En ik kan het niet zo makkelijk allemaal zelf betalen
Aanvraag bijzondere tandheelkunde kan je pas doen met een gedegen plan en begroting, en ook zonder aanvraag is dat gewoon nodig. Je moet weten waar je heen wilt, en hoe en waarom zo.
Hij wilde dan ook 8 elementen ophogen.
Alleen is hij niet te porren om een plan op te schrijven die ik aan mijn zorgverzekering kan overhandigen om het onder de bijzondere tandheelkunde te laten vallen.
Eind maart ga ik dit wel weer bij hem aanzwengelen want inmiddels loop ik bijna dagelijks met kaakpijn.
Even daar een vraagje over, dat ophogen, moeten dan die 8 elementen ook verdoofd worden?
Ik laat altijd alles verdoven, ook bij de kleinste gaatjes, omdat m'n tanden en kiezen al zo gevoelig zijn.
Of is het echt niet pijnlijk, en totaal niet te vergelijken met boren?
Hij is verplicht een behandelplan en begroting te maken. Als de kiezen meer gesleten zijn dan de snijtanden moet er veel gebeuren, dan kan je niet alleen locaal behandelen maar moet je eigenlijk alle elementen opbouwen (verhoog je de beet, komt wat je niet opbouwt los van elkaar).
wellicht ben je beter af bij een tandarts gnatholoog of een CBT.
Ik zal mijn tandarts dit vertellen.
Jammer dat jullie weg gaan/zijn.
In de afgelopen jaren heb ik regelmatig meegelezen hier.
Er is vast een goede reden voor.
Bedankt in ieder geval!