Barstje kleine kies

Author:
angsthaas68
Posted:
do, 07/24/2014 - 08:43
Goedendag,
Ik heb in een kleine kies naast mijn hoektand een verticaal barstje zitten dat ik met mijn nagel kan voelen. Ik ben al meerdere keren naar de tandarts geweest, maar deze geeft aan dat het geen kwaad kan ondanks dat hier een wortelkanaalbehandeling in zit.
Het barstje is niet verkleurd of zo, en ook niet zodanig dat er vuil in kan zitten.

Ik ben bang dat de kies straks helemaal doormidden gaat, maar tandarts zegt dat er nog de vulling tussen zit. Ze kan het wel uitslijpen en vullen maar zegt dat ze dat dan alleen maar zou doen voor mij en niet omdat het nodig is. Ik zou dit dan weer als een bevestiging zien dat er dus toch iets mis is als ze het op zou vullen.

Kan er als er wat afbreekt toch nog een kroon op, want het is een kleine kies met 1 wortel?

Alle tanden en kiezen hebben barstjes, sommige ondertanden beetje verkleurde maar dat schijnt iedereen te krijgen als ze ouder worden? Ik ben 46.

Ben links boven en onder alle kiezen kwijt door onverklaarbare pijn die tandarts en CBT niet op konden lossen. Rechts onder heb ik alle kiezen nog en rechts boven mis ik de 2 achterste. Ik kan dus niets meer missen omdat ik dan niet meer fatsoenlijk kan kauwen.

Ik ben verschrikkelijk bang voor een bovengebit, omdat ik ook een frameprothese heb die ik nooit in heb omdat ik daar absoluut niet mee overweg kan.

Ik ben zo bang dat het op dit moment mijn hele leven beheerst.

De tandarts zegt dat de tanden en kiezen die ik nog heb nog heel lang mee kunnen, maar misschien de 90 jaar niet halen. Dat zou niet zo erg zijn, want hoe groot is de kans dat ik 90 wordt.

Implantaten zijn veel te duur en als ik dat zou kunnen betalen zou ik dat toch niet durven :cry:

Wie kan mij gerust stellen, op dit moment zie ik het leven echt niet meer zitten, zo bang ben ik.

Nu kan ik nog makkelijk naar de tandarts omdat ik een baan heb die ik zelf ik kan delen. Per 1 oktober ben ik na bijna 12,5 jaar mijn baan kwijt door centralisatie. Als ik ander werk vindt, hoe moet dat dan als ik naar de tandarts moet?
Romy32

Ze kan het wel uitslijpen en vullen maar zegt dat ze dat dan alleen maar zou doen voor mij en niet omdat het nodig is. Ik zou dit dan weer als een bevestiging zien dat er dus toch iets mis is als ze het op zou vullen.

Ik denk dat dat laatste niet klopt.
De tandarts merkt dat het u erg bezighoudt, en zegt daarom dat ze het op zich wel kan behandelen, maar dat het medisch gezien niet noodzakelijk is. Ze zou het dan dus doen voor uw gemoedsrust. Als het echt mis zou zijn, zou ze het uit zichzelf al behandeld hebben.
do, 07/24/2014 - 16:30 Permalink
Romy32

Als de tandarts zegt dat het barstje geen kwaad kan, denk ik dat u daarop moet vertrouwen (dat is soms moeilijk hoor, dat weet ik).
Zeker omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u zich er zorgen om maakt.
Als u het echt niet los kunt laten is het misschien een goed idee om het toch bij te laten werken met composiet.
En dan dus NIET omdat er daadwerkelijk iets mis is, maar gewoon, omdat het u een gerust gevoel geeft.
De kans is wel aanwezig dat u dan weer ergens anders een barstje, putje of dingetje ontdekt.

De kies kan dus niet zomaar afbreken?

Een kies met een vulling kan ook breken.
Maar een gebroken kies betekent lang niet altijd dat de kies verloren is hoor (niet dat ik denk dat dat gaat gebeuren, maar even ter geruststelling :wink: ).
do, 07/24/2014 - 17:28 Permalink
angsthaas68

Bedankt voor uw reactie. Stelt me wel een beetje gerust.

Hoe zit dat eigenlijk met de overige tanden en kiezen. Daar zitten wel barstjes in maar zijn niet voelbaar. Tandarts zegt dat iedereen dat heeft en het verder geen kwaad kan? Ik ben 46, en wat ik nog aan gebit heb ziet er verder zonder fel licht mooi uit. Ik kan me zonder frame prothese dan ook verder prima redden, mits ik natuurlijk zuinig ben op wat ik nog heb.

Nogmaals bedankt en een fijn weekend alvast. Voel me ieder geval wat beter nu ;)
vr, 07/25/2014 - 08:50 Permalink
Kazuya07

Vanmiddag kies getrokken er zat ook een ontsteking onder. De kaakchirurg heeft een gaasje erin gedaan en toen hechtingen. Moest een uur op een ander gaasje bijten. Maar dat andere gaasje onder de hechtingen zit er nog. Wanneer moet ik dat eruit halen ?
di, 02/17/2015 - 11:59 Permalink