Second opinion of apex resectie?

Author:
Faithzz
Posted:
wo, 02/25/2015 - 16:24
Ik heb een jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad aan een voortand, nr 11. Ik liep er al een tijdje mee rond en dacht dat het vanzelf over was gegaan (ik wist nog niet wat het was) maar later bleek dat de pijn onderdrukt werd met de pijnstilling die ik destijds gebruikte vanwege een hernia. Dus ik heb er zeker een paar maanden mee gelopen, als het niet langer is.

De wortelkanaal verliep goed, ik heb geen pijn gehad. Wel bleef de tand gevoelig. Niet met warm koud maar met duwen of wiebelen. Dit zou in verloop van tijd over moeten gaan maar dat is niet gebeurd. Nu heb ik me weer bij de tandarts gemeld (ik heb tandartsangst en ik heb weer veel moeite gehad met het maken van een afspraak) en na het maken van een foto was de conclusie dat er niets te zien was en ging ik naar huis met een antibiotica kuurtje. De kuur is op, ik ben twee weken verder maar niets met het kuurtje opgeschoten.

Ik heb daarop weer contact gezocht met de tandarts en deze stuurt me nu ongezien door naar de kaakchirurg voor een apex resectie 11. Ik heb met knikkende knieen de kaakchirurg gebeld en deze voert de behandeling over anderhalve week uit.

Ja ik heb angst en ik doe het liever niet. Nog een wortelkanaal is ook niet mijn voorkeur natuurlijk. Liefste een pilletje ;)

Wat me dwarszit is dat ik ongezien wordt doorgestuurd. Is deze behandeling dan echt de oplossing? Hoe weet hij nu zo zeker dat dit het is?
zel'dovich

Als een wortelkanaalbehandeling niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd kan deze worden overgedaan, een apexresectie is lang niet altijd nodig. Als de tandarts er niets in ziet kan hij doorverwijzen naar een collega met veel ervaring op dit punt. Eventueel een tandarts-endodentoloog. Deze laatste kan ook een second opinion uitvoeren en desnoods ook een apexresectie in de weinige gevallen waarin dit noodzakelijk is. Medicijnen werken slechts voor een tijdje en zijn dus geen definitieve oplossing.
wo, 02/25/2015 - 18:08 Permalink
Faithzz

bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er dan nog maar eens door een andere tandarts of endontoloog door laat kijken.

Ik vind het nogal nonchalant zo en voel me er niet prettig bij. Maar goed, op de foto was niets te zien volgens de tandarts dus dan zal een endontoloog ook niets zien?
wo, 02/25/2015 - 22:05 Permalink
Boekenwurm

Ik ben pas ook doorverwezen naar kaakchirurg, ik ben in Gorinchem geweest. De eerste afspraak was een consult. Er werd door hen eerst een nieuwe foto gemaakt, veel uitgebreider dan de foto van een tandarts. Ik kon kiezen uit een aantal opties voor behandeling. Oftewel: een consult bij kaakchirurg kan verhelderend werken, ze gaan niet altijd snijden.
do, 02/26/2015 - 09:48 Permalink
Faithzz

Het probleem is alleen dat ik niet naar de kaakchirurg ga voor een consult. Ik ben meteen ingepland voor een behandeling. Dat is ook wat in de verwijsbrief staat: doorverwijzing voor apex resectie 11. Basta. Ik heb hier wel om gevraagd maar 'Nee mevrouw, we voeren gewoon de behandeling meteen uit, het is maar een kleine ingreep".

En de reden dat mijn tandarts me doorstuurt is:
Hij kan niets zien aan de tand.
Tikken en duwen is wat pijnlijk.
Hij gaf aan dat er op de foto niets mis is in de tand.
Een antibiotica behandeling werkte niet.

Vandaar mijn onrust.

Ik ben echt als de dood en zit echt niet te springen om nog een wortelkanaal. Maar ik wil wel zeker weten dat ik aan de goede behandeling begin. Ik ben echt een angstige patient en dat maakt mij t.o.v. de tandarts een stuk minder mondiger dan ik normaliter ben. En ik wil wel de juiste zorg dus vandaar mijn vraag.
do, 02/26/2015 - 11:35 Permalink
Grappa

Ik zou als het even kaak een apexresectie vermijden. Het is een behandeling die regelmatig mislukt. Je krijgt een lidteken wat in de toekomst soms problemen oplevert en je houd een lidteken in het bot. Mocht je de tand kwijtraken en dat is niet onmogelijk dan is zo'n zwakke plek in je kaak weer nadelig voor een eventueel te plaatsen implantaat. Kortom als het mijn 11 zou zijn zou ik een herbehandeling vragen aan een endodontoloog. Die behandeling is de gouden standaard en een apexresectie een noodgreep. Overigens is een verwijzing zonder je te hebben gezien en zonder uitleg over de mogelijkheden met de voor en nadelen iets wat niet kan en zelfs klachtwaardig is. Deze tandarts zou zich eens moeten bijscholen, niet alleen in endodontie (wortelkanaalbehandelingen) maar ook in gezondheidsrecht.
do, 02/26/2015 - 13:41 Permalink
angeliquev

Kijk naar mij .. tandarts stuurde mij naar kaakchirurg voor Apex,wou niet trekken die kies,kom ik bij de kaakchirurg .. ja je kan kiezen of Apex of terug naar je tandarts .. geen van beide wou trekken .. dus toch die Apex laten doen ... altijd pijn gehouden .. in oktober 2014 is die kies alsnog getrokken door een andere tandarts .. Ben nog steeds pissig erover !
do, 02/26/2015 - 13:56 Permalink
zel'dovich

@grappa. Dat bijscholen zou m.i. ook moeten gelden voor de kaakchirurgen die apexresecties blijven uitvoeren indien ze niet zijn geindiceerd.
Als de eigen tandarts de mislukte WKB niet kan/wil oplossen zou ik ALTIJD naar een endodontoloog gaan en de kaakchirurg mijden!
do, 02/26/2015 - 21:07 Permalink
Faithzz

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben gisteren bij een andere kliniek geweest. Deze tandarts heeft gekeken, foto gemaakt maar ziet geen onrustig gebied bij de wortel. Kortom, hij ziet geen reden om mij door te verwijzen naar de kaakchirurg. Ook gaf hij aan dat een wortelpuntoperatie een noodgreep was en wat hem betreft dat nu niet nodig lijkt te zijn.

Hij gaf aan dat er mogelijk aan de andere kant van de tand een probleem was wat hij nu niet kan zien. Maar het gebied rond de wortelpunt zag er goed uit.

Ik ben nu doorverwezen naar een endodontoloog. Daar heb ik over drie weken het eerste consult.

Ik ben blij dat ik dit zo heb gedaan. Ik weet de uitkomst nog niet maar dit voelt al een stuk beter.
vr, 02/27/2015 - 12:29 Permalink