veel gaatjes

Author:
trinity42
Posted:
zo, 01/11/2015 - 10:22
Ik heb op t moment wat problemen met mijn tandarts waar ik geen raad meer mee weet
. Korte samenvatting. Nooit gaatjes gehad tot enkele jaren geleden (ca. 38 jaar).
Wel veel tandsteen ed en ga daardoor om de paar maanden naar de mondhygieniste.
zij adviseert me al n jaar om n paradontisbehandeling te doen omdat er tandsteen
onder mijn tandvlees zit en dadelijk de pockets te diep worden en de tand los gaat
zitten. Dit toch maar overwogen en deze behandeling afgesproken voor februari.
6 x 1 uur. Ca. 650euro. Afgelopen november had ik ineens tandpijn en na twee weken
toch maar naar de tandarts. Wortelkanaalbehandeling. Dit was bij n andere tandarts maar wel
dezelfde praktijk. Op de foto's kon hij zien dat er meerdere kleine gaatjes zaten.
Die moesten maar zsm gevuld worden. Het bleek dat deze er ook al zaten op de foto's
van 2010 en 2011. Ik heb toen n paar gaatjes gevuld en over meer heeft de tandarts het
nooit gehad. Afgelopen week vier gaatjes boven gevuld. Nu moeten er boven nog twee
en dan moeten er onder ook nog enkele. Dat komt op bijna tien gaatjes. Hoe kan ik in
vier jaar totaal nergens last van hebben en toch zoveel gaatjes hebben? Op mijn vraag
waarom hier nooit eerder iets van gezegd is kreeg ik t antwoord dat ik dat maar aan de
andere tandarts moet vragen!!!! Met de nog komende paradontisbehandeling en tien gaatjes
te vullen was ikn beetje van slag. Heb n aanvullende verzekering maar moet hier aardig wat
betalen. Toen ik dat zei zei de tandarts ineens dat die paradontisbehandeling nog helemaal
niet nodig was. Op de foto's was er in drie jaar maar n minimaal verschil te zien. Om de paar
maanden mondhygieniste was volgens hem voldoende! ! Ik weet nu niet meer wie ik moet
geloven en wat er nu nodig is. Ik neem toch aan dat men dit niet allemaal verzint. En nogmaals
ik heb totaal nooit nooit ergens last van ook niet van mn tandvlees!!! Moet ik naar n andere tandarts
voor n second opinion?? Wie kan.mij adviseren?
Lieneke

Heb je het al aan de vorige tandarts gevraagd? Als de gaatje die op de foto's in 2011 al te zien waren in tussen tijd niet groten zijn geworden, dan hoeven ze niet geboord te worden want dan zijn ze stabiel....botverlies is echter niet goed te volgens op foto's. Daarvoor moeten er telkens klinische scores worden gemaakt. Of het botverlies groter is geworden, is eigenlijk niet eens zo interessant. Als er botverlies is en tandsteen onder het tandvlees dan is het ontstoken. Die ontstekingen kunnen hart- en vaatziektes veroorzaken en daarom is het slim om dit te behandelen. Dit moet officieel via een paroprotocol. De mondhygiënist is diegene die beslis of het paroprotocol nodig is of dat een paar keer 'gewoon' komen voldoende zal zijn. Een tandarts kan vinden wat hij wil, maar als mondhygiënist moet ik de patiënt aanbevelen wat ik goed acht. Het is inderdaad heel vervelend voor de patiënt als hij verschillende verhalen hoort. De tandarts en de mondhygiënist zouden er goed aan doen als ze met elkaar in overleg zouden gaan en een uniforme mening zouden vormen. Misschien kunnen ze dan beter met elkaar afspreken wat qua timimg slim is om te doen.
zo, 01/11/2015 - 11:26 Permalink
renatemeijer

Hoi ik ben 38 jaar en heb 12 gaatjes gevult.

Ik ben 3 jaar geleden van tandarts veranderd.

Ik had bij mij oude tandarts 4 vullingen.

En kwam ik bij mijn nieuwe tandarts en die heeft in 2 jaar nog 8 gaatjes bij mij gevult.
Deze 8 gaatjes had de oude tandarts over het hoofd gezien :smt013
zo, 03/01/2015 - 15:21 Permalink
renatemeijer

Even reactie op hoeveel gaatjes.
Ik jammer genoeg al 15 vulling.
Heb ze net even na geteld
Baal er ontzettend van.
Dus 4 grijze vullingen en 11 witte
Is dit normaal voor 38 jarige.?
Mijn oude tandarts heeft 11 gaatjes over het hoofd gezien.
zo, 03/01/2015 - 23:24 Permalink