wortel al jaar eruit, toch enorme pijn!

Author:
Rosaatje
Posted:
za, 03/07/2015 - 19:27
Heb een 'probleemgeval' rechtsboven kies.
De wortel is al heel lang geleden verwijderd, maar ontsteking bleef, dus er is al vaak naar gekeken of er niet toch nog een wortel zat ofzo.
Al twee tandartsen konden niks vinden.

Had eigenlijk niet echt last meer van het ding, omdat de zenuw er al uit is. Alleen kloppend gevoel als de ontsteking weer opvlamde.
Dus ik dacht dat is wel uit te houden tot ik over een maand bij de endodontoloog terecht kan.

Maar nu ineens doet al een paar dagen het ding ENORM pijn.

Ik kan mijn kaken niet op elkaar doen (doet HEEL erg zeer) en het tandvlees (en de hele kaak eromheen) brandt helemaal.
Dus het is soepjes en smoothies... en om de zoveel uur pijnstillers slikken. (1 paracetamol helpt niets, 2 paracetamol of 2 ibuprofen verlicht de voortdurende pijn. Kaken op elkaar blijft echter enorm pijnlijk. )

Voel het ook drukken en pijn als ik vooroverbuig, en fietsen bijvoorbeeld is ook geen pretje, dan gaat het enorm bonken.

Weet iemand waarom een keis zonder zenuw nu toch ineens zo'n pijn kan doen?
Het is niet een kies ernaast, daar voel ik niks als ik erop druk. TIs echt precies die ene kies...
Romy32

De wortel is al heel lang geleden verwijderd, maar ontsteking bleef, dus er is al vaak naar gekeken of er niet toch nog een wortel zat ofzo.

De wortel zit er nog wel, alleen de zenuw is eruit.
Het kan zijn dat er een kanaaltje is gemist.
Dat kan zo klein zijn, dat het alleen onder een microscoop goed te vinden is.
Daarom zou je ook naar een endodontoloog gaan, die heeft zo'n microscoop.
za, 03/07/2015 - 21:13 Permalink
Rosaatje

Oeps ja ik bedoelde natuurlijk de zenuw ;)

Heb endodontoloog gebeld en kan niet eerder terecht, werd weer terug verwezen naar mijn tandarts.
Daar moest ik morgen toch al zijn voor iets anders, dus hopen dat ik morgen iets van advies kan krijgen. Of dat ze iets kan doen toch!
VOlgende week op vakantie, en die wil ik niet laten vergallen door deze rotkies!

Vanmiddag even zonder pijnstillers gekund. Deed wel zeer maar was uit te houden. Dat vond ik al heel wat. VAnavond ging het wel weer zeer doen, dus maar weer ibuprofen. Nu ook pijnsteken...
ma, 03/09/2015 - 22:01 Permalink
Rosaatje

Tandarts kon alleen de noodvulling wat afslijpen zodat er minder druk op staat bij kaken op elkaar doen. Dat scheelt al een boel!
Nu kan ik weer beetje normaal eten.
Ze heeft me ook zakjes ibuprofen voorgeschreven, voor het geval het niet te harden is op vakantie.

Maar inmiddels lijken de antibiotica te gaan helpen. Ik heb vandaag geen pijnstillers nodig gehad, het is wel uit te houden zonder. Zowat geen pijn meer aan zolang ik er niet echt keihard op bijt.

En nu werd ik zowaar door de endodontoloog gebeld dat er morgen een plekje is vrijgekomen!
Maar: dilemma! Ben heel erg bang dat als ze de boel nu open gaat maken, het JUIST weer opvlamt. terwijl het nu net 1 dag rustig is.
Bovendien is het eigenlijk alleen consult, dus alleen kijken...

Weet iemand hoe lang die antibiotica de boel rustig kan houden? Morgen (donderdag) is mijn kuurtje van 5 dagen om. En maandag ga ik op vakantie voor een week. Zou ik het die week kunnen overleven zonder dat het weer opvlamt denken jullie? Iemand daar ervaring mee?

Of zouden jullie toch naar de endo gaan om te laten kijken en voor advies? (het is 1,5 uur reistijd erheen, dus het is niet 'even'. Moet er zowat hele dag vrij voor nemen ook nog… pfff ik weet het even niet! :smt009
wo, 03/11/2015 - 16:49 Permalink
Romy32

Hmmm, lastig.
Dat de pijn nu minder is, komt (zoals je zelf al zegt) waarschijnlijk door de antibiotica.
Als er echt een probleem is met die kies, komt de pijn hoe dan ook terug.
Wanneer? Dat is niet te zeggen.

Hoe laat is die afspraak morgen?
Misschien vroeg in de ochtend meteen even bellen, om je dilemma voor te leggen?
wo, 03/11/2015 - 19:29 Permalink
Rosaatje

Gisteren bij de endodontoloog geweest. En wat blijkt? De kies is gebarsten!
Ze konden niet vertellen of dat de oorzaak is van alle ellende, of dat door al het gepeurd erin dat ding uiteindelijk gebarsten is.
Maar conclusie: hij moet eruit.
Baal er wel van, maar niks aan te doen.

En het stomme: natuurlijk speelt ie nu vandaag weer ineens op na een heerlijk pijnloze vakantie.
Koest Kies! Nog even volhouden!

Zie er wel tegenop, dat trekken :smt009
vr, 03/27/2015 - 14:17 Permalink