Overbelaste kaakspieren

Author:
Pienvana
Posted:
wo, 04/08/2015 - 10:39
Beste allemaal,

Ik zal me eerst eventjes voorstellen, want ik ben hier nieuw op het forum. Ik ben Pien en ben 22 jaar. In januari 2014 had ik pijn bij het kauwen, links onderin bij mijn kiezen. De oplossing hiervoor was op dat moment dus met rechts kauwen als het om hard voedsel ging. Na enkele dagen ging de pijn nog niet weg en heb ik een afspraak gemaakt met de tandarts. Na een röntgen foto bleek dat mijn verstandskiezen er allemaal aan kwamen. Ik baalde enorm! Want ik had van vrienden en familie wel eens akelige verhalen gehoord hoe pijnlijk het was. Ik kreeg een waterperoxide oplossing mee om te spoelen zodat de kies ruimte zou hebben om door te komen. De verstandskiezen stonden er mooi voor namelijk.

Ik was als de dood om de verstandskiezen eruit te laten halen. Dus ik heb voornamelijk met de rechterkant gegeten om de pijn te vermijden. Zodra ik weer merkte dat de verstandskiezen aan het duwen waren begon ik netjes met spoelen na iedere maaltijd en hield ik het gebit goed schoon. Na een half jaar met periodes enorme hoofdpijn en pijnlijke tanden heb ik toch maar de stap gezet om ze eruit te halen. Ik had al een maand last van enorme hoofdpijn en merkte dat mijn ondertanden tegen de achterkant van mijn voortanden aan begon te duwen, wat eerst niet het geval was. Ook merkte ik dat ik overdag en 's nachts mijn kaken op elkaar klemde. En als ik mijn mond open deed en weer dicht.. dan klapte hij dicht als hij voorbij een bepaald punt kwam. De verstandskiezen eruit laten halen was inderdaad een hel, ook al waren ze de eerste keer er gemakkelijk uit te halen. Pijnstillers goed gebruikt, gespoeld met zoutwater met zo'n akelige spuit. Maar na 4 dagen ging eten goed en had ik niet zoveel pijnstillers meer nodig. De tweede keer was erger helaas. Ik had pijnstillers over van de eerste keer die ik toen allemaal opgemaakt had. Dik 8 dagen voelde ik me ellendig en had ik pijn. Maar het was gebeurd, de kiezen waren er allemaal uit.

Ondanks dat de kiezen eruit waren bleef ik mijn kaken klemmen en schoof ik ze 's nachts over elkaar. Ik had gehoopt dat het probleem opgelost zou zijn na het verwijderen van de verstandskiezen. Maar nu besef ik dat ik ze er veel te laat uitgehaald heb. Ik terug naar de tandarts en die adviseerde om een splint te laten maken.Een afdruk gemaakt en een week later kon ik het ding al passen. Hij past goed op mijn boventanden maar mijn onderkaak sloot er niet goed op aan. Dus ik moest weer ergens in bijten zodat de splint vermaakt kon worden. Het ging al fout toen ik mijn kaak moest ontspannen van de tandarts.. ik wist niet eens hoe ik mijn kaak moest houden voor een ontspannen houding. De tandarts heeft me daarbij moeten helpen. Maar goed, ik nog eens de nieuwe splint passen, het een en ander is bijgeschaafd, maar ik kon hem mee naar huis nemen. Enorm wennen natuurlijk, maar na de eerste paar nachten merkte ik dat ik geen pijnlijke kaken had in de ochtend. Mijn spieren zaten niet meer zo vast en dus was het minder pijnlijk. Maar af en toe doet de splint zeer en wordt ik er wakker van, van de pijn. Dus ik slaap er niet iedere nacht mee.

Nu ben ik vorige maand enorm ziek geweest, de bekende griep die zo hardnekkig is en heerst in Nederland. Ik had een pijnlijke keelontsteking en met de splint in slapen was geen doen. Omdat ik dan een beetje met mijn mond open slaap kreeg ik een ontzettend droge keel, wat in combinatie met de keelontsteking ontzettend zeer deed. Ik heb dus 2 a 3 weken niet geslapen met de splint omdat die keelontsteking bleef aanhouden. Ik begin weer flink last te krijgen van mijn ondertanden die tegen de achterkant van mijn voortanden duwt. Vooral met eten gaat het fout. Ik heb weer pijnlijke spieren in mijn kaak. En enkele weken terug, toen ik net wat beter werd, kreeg ik weer een pijnlijke keel met slikken en enorme oorpijn, echter dit keer alleen aan de rechterkant en niet over de gehele keel. Ik dacht dat het de keelontsteking weer was die opkwam, maar sinds vandaag heb ik weer een ontzettend zere keel met slikken en enorme oorpijn.. aan de rechterkant. En omdat ik zo'n last heb van mijn kaakspieren denk ik dat het toch daar in relatie mee staat.

Wanneer ik mijn mond open of mijn kaken wat beweeg hoor ik geluiden, als ik hem ver open en weer sluit klapt hij nog steeds dicht. Je voelt dat er iets fout schiet bij het kaakgewricht. Daarnaast als ik achter mijn oren tegen mijn kaak aan duw, zachtjes, dan doet dit enorme pijn. Ik probeer weer met de splint te slapen in de hoop dat de klachten weer minder worden. Maar de afgelopen nachten doet de splint zo'n pijn aan de rechterkant, mijn tanden doen dan echt zeer daar waar de metalen knopjes zitten om de splint vast te klemmen aan je tanden. Daarnaast moet ik mijn onderkaak naar links houden wil hij goed aansluiten op de splint, oftewel wat de ontspannen houding moet zijn, is op het moment een inspanning voor mij waardoor ik niet snel in slaap kom. Ook als ik op mijn rechter zij lig kan ik niet in slaap komen omdat mijn linker onderkaak dan niet kan aansluiten op de splint. En het vervelende is dat ik op mijn rechterzij in slaap val. Daarnaast ben ik in 2014 of iets eerder meer op mijn buik gaan slapen ipv mijn zij.. ook fataal natuurlijk.

Ik slaap slecht, en heb veel hoofdpijn en nu ook enorme oorpijn en keelpijn. Mijn beet veranderd steeds waardoor het iedere keer lijkt alsof ik een vreemd gebit heb. Ik kan er niet goed meer tegen en wil vragen of dit over kan gaan?
Omdat ik de afgelopen tijd de splint niet veel gebruikt heb durf ik nog niet goed naar de tandarts te gaan. Wie weet als ik het weer iedere nacht in doe, wordt het minder en is het dus nu mijn eigen schuld. Maar aan de andere kant geloof ik er niet zo meer in. Mijn gebit is verschoven door die verstandskiezen die zo aan het duwen waren en nu zit ik met de problemen. Ik heb het idee dat ik weer een beugel moet of iets dergelijks om alles goed te zetten want het voelt helemaal verkeerd aan. En daardoor ben ik dag en nacht bezig met mijn gebit, onbewust vaak.

Ik heb hier ook wat gelezen over fysio. Maar moet ik dan verwezen worden door de tandarts? Wordt dat ook verzekerd of is dat echt afhankelijk van je verzekering? Ik heb het idee dat ik me telkens zoveel aanstel omdat andere mensen mijn klachten niet begrijpen. Ik ben zo vaak aan het zeuren erover, en dat is natuurlijk ook niet leuk voor die mensen. Help mij..

Edit: Ik zat er net aan te denken of het misschien te maken kan hebben met een bijholte ontsteking door de keelontsteking van laatst? Ik heb namelijk heel lang met hoofdpijn voor in het hoofd rond gelopen. Slijm en snot heeft heel lang vast gezeten tussen mijn keel en neus. En momenteel heb ik daar nog wel eens last van.. dat ik toevallig iets los hoest van een grote slijmprop. Ik heb nog steeds het idee dat er nog vanalles vast zit op diezelfde plek. Ik heb ook nog geen geur terug. Ik beschouw mezelf ook nog steeds niet als helemaal beter en ik sukkel al 4 weken met koorts etc.
Romy32

Ik heb hier ook wat gelezen over fysio. Maar moet ik dan verwezen worden door de tandarts? Wordt dat ook verzekerd of is dat echt afhankelijk van je verzekering?

Orofaciale fysiotherapie lijkt me inderdaad een goede stap.
Op deze site kun je er meer over lezen.
Voor vergoeding moet je aanvullend verzekerd zijn.

Of dit trouwens waar is, vraag ik me af hoor...:
Mijn gebit is verschoven door die verstandskiezen die zo aan het duwen waren en nu zit ik met de problemen
wo, 04/08/2015 - 19:33 Permalink
Pienvana

Bedankt voor je reactie. Deze nacht heb ik weer met de splint geslapen en deze keer ging het al wat beter. Niet zo veel pijn meer als de afgelopen keren. Maar alsnog wordt ik heel vermoeid wakker en heb ik eigenlijk weinig slaap gehad.

Ik merk wel dat mijn voorste twee ondertanden naar binnen zijn gaan staan en daardoor kan ik mijn voortanden niet recht meer op elkaar zetten. Als je bijvoorbeeld een velletje hebt aan je vinger en je wilt dat eraf trekken met je tanden, dat lukt mij dus niet aangezien het zo klein is en ik mijn voortanden niet goed meer op elkaar krijg. Vandaar dat ik het idee heb dat er toch wat tanden verschoven zijn door de druk van de verstandskiezen. Maar misschien dat dit niet zo is dan.

Moet ik verwezen worden door de tandarts naar de fysio of moet ik op eigen initiatief daar naar toe gaan? Of moet ik toch even overleggen met de tandarts dat ik fysio wil gaan doen. Komende periode gaat het voor mij druk worden met het afstuderen waardoor de tijd kostbaar zal zijn. Neemt fysio veel tijd in beslag?
do, 04/09/2015 - 08:26 Permalink