Overbelaste kies

Author:
Gronemeyer
Posted:
wo, 04/08/2015 - 17:20
Ik ben gisteren naar de tandarts geweest met heel erge kiespijn die uitstraalt naar mn oren. Hij zei dat dit waarschijnlijk kwam door een overbelaste kies. Ik heb een jaar geleden namelijk een klein maar diep gaatje laten vullen en hij vertelde dat dit oorzaak was. Nu heeft hij er gisteren een stukje afgeslepen/geveild. De assistente meldde mij daarna dat de pijn nu langzaam minder zou worden. Ben nu anderhalbe dag verder en de pijn is nog steeds ondraaglijk. Ik leef op het moment van paracetamol (500) en ibuprofen (400) maar als die uitwerken komt de pijn weer heftig terug.

Mijn vraag is nu of de gestelde diagnose juist is en hoe lang het duurt tot de pijn minder wordt/overgaat?
Romy32

Soms is een vulling iets te hoog, en helpt het inderdaad deze iets bij te slijpen.
Bij jou lijkt er meer aan de hand. Klinkt als een erg geïrriteerde of misschien zelfs al ontstoken zenuw.
Je kunt niet meer zonder pijnstillers, en dat is natuurlijk niet goed.
Als de pijn morgen niet minder is geworden: tandarts weer bellen.
wo, 04/08/2015 - 19:43 Permalink
Gronemeyer

Dank je wel voor het advies. Heb vanmorgen weer terug gebeld en zijn zojuist foto's gemaakt en de kies is inderdaad ontstoken! Moet zo terug komen voor het begin van de behandeling. De behandelingwordt uitgesmeerd over 3 keren met telkens 2 weken ertussen. Wordt de pijn na de eerste behandeling (verwacht het openen) al minder of duurt het nog 4 weken?
do, 04/09/2015 - 09:56 Permalink
Romy32

Meestal neemt de pijn wel af hoor, na de start van de behandeling. Misschien niet meteen vandaag of morgen, maar als het goed is wordt het de komende dagen minder. Ligt er ook een beetje aan of de kanalen makkelijk of moeilijk toegankelijk zijn.
do, 04/09/2015 - 12:45 Permalink
Gronemeyer

Eerste behandeling dus gehad vandaag, na de behandeling heeft hij het dicht gemaakt met een tijdelijke vulling en ik moet over 2 weken weer terug. De pijn leek inderdaad flink minder te worden ook nadat de verdoving was uitgewerkt. Dacht dus eindelijk weer lekker te kunnen gaan slapen. Maar de pijn is nu toch weer terug gekomen. De tandarts heeft naproxen voorgeschreven als pijnstiller maar liggen doet nog steeds te veel pijn om te kunnen slapen, zit nu dus weer rechtop in bed te hopen dat ik toch nog in slaap val. Heb de maximale hoeveelheid naproxen al gebruikt.

Maar het is dus normaal dat de pijn nog enkele dagen aanhoudt? Erg vervelend wel gezien het feit dat ik morgen naar een begrafenis moet en het weekend er daarna ook al aankomt.
do, 04/09/2015 - 23:31 Permalink
Romy32

Wat vervelend.
Hoe is het vannacht gegaan?
Tijdens de start van een wortelkanaalbehandeling worden de zenuwen zo goed als mogelijk verwijderd, worden de kanalen gespoeld en wordt er een medicament in de kanalen geplaatst. Het kan altijd gebeuren dat een kanaal niet helemaal tot het einde wordt gereinigd (zeker als de kanalen heel dun zijn of krom), en er een restje zenuwweefsel achterblijft. Daar kun je nog veel last van hebben.

Misschien ga je nu merken dat de pijn langzaam maar zeker toch wat minder wordt, of dat het met pijnstillers goed te onderdrukken is.
Mocht de pijn blijven, zou ik niet twee weken gaan zitten wachten hoor, op de volgende behandeling.
Die zal bestaan uit het nogmaals reinigen en spoelen van de kanalen, en bij pijn is het wel wenselijk om dat eerder te doen.

Sterkte, ik hoop dat je het weekend goed doorkomt.
vr, 04/10/2015 - 10:34 Permalink