gevoelige kiezen bij veranderen van positie

Author:
tingobop
Posted:
vr, 04/24/2015 - 10:27
Hallo ik hoop dat iemand mij echt kan helpen om deze vraag te beantwoorden,

het gaat om mijn twee achterste kiezen rechtsboven ,een verstandskies met daarvoor een kies die een wkb heeft gehad. nu is het zo dat beide kiezen even gevoelig zijn bij aanraking , ik heb dus geen pijn maar wel steeds een vreemd gevoel wat een beetje drukkend lijkt te zijn. als ik s'avonds ga slapen ,in bed liggen dus, dan is er niets aan de hand als ik dan de hele nacht geslapen heb vooral op de kant van de kiezen dan word ik s'ochtends wakker en is het zeer gevoelig. het lijkt wel of er dan elastiek om de kiezen heen zit.beetje strak gevoel dus. als ik dan mijn hoofd naar de andere kant beweeg gaat het een beetje heel licht steken en word gevoeliger maar doet geen pijn. he tis eerder een vervelend gevoel wat op een gegeven moment wel minder word als ik de positie aanhoud. het is niet lekker om zo te blijven liggen want het gaat niet helemaal over. als ik dan uit bed kom en sta op dus dan word het langzaam weer minder naarmate de dag vorderd. in de avond is het vaak helemaal weg en zijn de kiezen zelfs ook helemaal niet meer gevoelig bij aanraking. soms zeurt het zo en dan maak ik een beweging en voel ik het gewoon ineens wegzakken en heb ik ook geen last meer. .ik weet dit klinkt misschien vreemd maar ik heb zo mijn klachten het beste beschreven.. kan iemand misschien uitleggen wat het mogelijk kan zijn?
Chris888

Misschien klem je 's nachts je kiezen op elkaar waardoor je 's ochtends pijn hebt?

Andere symptomen kunnen hoofdpijn en stijve spieren in de nek zijn.

Bij mij maakt het uit op welk kussen ik slaap, hoe erg ik klem. Als klemmen of knarsen de oorzaak is, een orofaciaal fysiotherapeut zou misschien kunnen helpen er vanaf te komen, zie link. Verder bestaat de mogelijkheid 's nachts een bitje te dragen om je gebit te beschermen.

http://www.nvof.nl/patienten/wanneer-naar-een-orofaciaal-fysiotherapeut…
vr, 04/24/2015 - 10:43 Permalink
tingobop

Oke bedankt .u denkt dan niet aan een ontsteking? voel het ook steeds een beetje steken af en toe ook

ik lig al jaren op hetzelfde kussen en nooit last gehad.bij mijn weten ook niet met tandenknarsen. de kies voelt vooral als ik lig ook vaak hoger aan als ik de kiezen op elkaar doe. maar het zit ook wel in de kaak inderdaad.af en toe heb ik toch ook wel pijnsteken die snel weer weg gaan. het is omdat ik deze vraag stel het eigenlijk moeilijk te bepalen is waar het nu precies vandaan komt. er zit namelijk ook een heel verhaal achter.

de klachten zijn inderdaad wel snachts begonnen .ik werd wakker van de pijn en kramp in de kaak. het tandvlees was ook erg gevoelig rond de verstandskies. ik ben toen naar de tandarts gegaan. die vond een gaatje in de kies ervoor. maar legde de vulling op de zenuw waardoor ik echt kiespijn kreeg. ik ben toen terug gegaan en op aandringen van mij heeft hij een foto gemaakt van beide kiezen. het enigste wat hij zag was dat de wortel van de verstandskies ontstoken zou zijn.het was een hele vage foto nog ontwikkeld in ontwikkelingsvloeistof zoals in de jaren 50 dus dit geloofde ik niet en ben toen naar een andere tandarts gegaan met nog meer pijn omdat hij er niks aan wilde doen. daar bleek na foto's te hebben gemaakt dat de vulling op de zenuw zat waardoor ik pijn had. ik snapte niet dat de andere tandarts dat niet gezien had want die had er ook een foto van. dus toen heb ik een wkb gekregen bij de nieuwe tandarts en ben weggegaan bij de oude tandarts. ondertussen zeurt het nog steeds aan daar. mogelijk zit er dan toch een ontsteking bij de verstandskies maa rik heb geen pijn ervan .alleen maar gevoeligheid. vreemd is dan wel dat beide kiezen even gevoelig zijn. ik heb zelfs het idee dat de wkbehandelde kies nog iets gevoeliger is dan de verstandskies erachter. ik weet gewoon niet wat het is want ik heb geen pijn maar eerder lichte irritatie . knarsen zou kunnen maar er speelt dus nog meer en ik vind het vreemd dat de nieuwe tandarts niks kan ontdekken aan de verstandskies op ook een foto en dat de oude tandarts zag dat de wortels ontstoken waren maar weer niet zag dat hij een vulling op de zenuw had gelegd bij de kies ervoor. in ieder geval anti biotica helpt niet ,dus als er een ontsteking is aan de wortelpunten van de verstandskies dan zou anti biotica toch ten alle tijden moeten helpen?? lijkt mij hoor. als het toch een ontsteking is waardoor anti biotica niks uithaalt mag u mij dat graag vertellen wat het dan wel zou kunnen zijn..

symptomen zijn dus geen pijn maar eerder lichte irritatie die aanvoelt als stijfheid en af en toe wat lichte steken. meer last bij liggen op de kaak,veroorzaakt vaak een hoog gevoel..meer irritatie bij verandering van positie in liggende houding, trekt ook in de kaak

dit is al aan de gang sinds een januari dit jaar. word niet erger .de klachten nemen ook vaak een paar dagen tot zelfs een week ineens af,
vr, 04/24/2015 - 12:43 Permalink
Chris888

Oke bedankt .u denkt dan niet aan een ontsteking?

Nou, uit het eerste bericht in dit draadje haalde ik niet direct dat recent een wortelpuntontsteking was gespot op een foto die als ik het goed begrijp nog niet echt is behandeld. Bovendien ben ik geen tandarts :wink: ik gaf slechts een algemene mogelijkheid om aan te denken bij kiespijn die steeds 's nachts weer erger wordt.

Tip: hou alle vragen in één topic, dan blijft de info bij elkaar.
di, 04/28/2015 - 21:13 Permalink
tingobop

ja er is ook heel wat aan de hand met mijn gebit. ik heb nooit last gehad.ook niet van knarsen .ben nu 42 jaar .warom zou ik nu ineens gaan knarsen en er last van krijgen vraag ik me af. ik heb ook geen spanningen ofzo de laatste tijd..

het is allemaal begonnen met die rare pijn midden in de nacht. ik voel het overdag ook wel maar dan veel minder. als ik de hele nacht op mijn kaak slaap aan de kant van die kies dan word het pas echt gevoelig. ik denk eerder door de druk erop van het liggen en dus niet aan knarsen. deze week ging ik smiddags nog een paar uur naar bed en begon het ook al terwijl ik alleen gelegen had en niet geslapen .dus weet zeker dat ik niet geknarst had..
wo, 04/29/2015 - 00:03 Permalink