Bijna 15! jaar geleden heb ik een enorme ontsteking gehad bij één van mijn kiezen. Toestand want ik woonde op dat moment tijdelijk in Engeland. Goed, eenmaal terug in Nederland heeft daar een wortelkanaal behandeling plaatsgevonden bij de kaakchirurg en is daar later ook een kroon geplaatst. In 2010 ( net na de bevalling van mijn zoontje) kreeg ik daar opnieuw een ontsteking in mijn kaak. De weekend tandarts heeft toen alleen antibiotica meegeven en vertelde mij niets te kunnen doen omdat er al een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden.
Mijn eigen tandarts zei toen dat er wellicht nog een stukje wortel zat. Er is toen niets gebeurd omdat ik geen klachten meer had maar nu exact twee jaar later precies hetzelfde gedoe.
En een pijn dat het doet.... maar wat kan een tandarts/kaakchirurg doen als er al een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden?
En wat nu... toch weer naar een weekend tandarts voor antibiotica?
Heb weinig zin in dit hele gedoe. Ben nu ondertussen al wel 6x bij een kaakchirurg beland voor van alles en nog wat.
Mijn eigen tandarts zei toen dat er wellicht nog een stukje wortel zat. Er is toen niets gebeurd omdat ik geen klachten meer had maar nu exact twee jaar later precies hetzelfde gedoe.
En een pijn dat het doet.... maar wat kan een tandarts/kaakchirurg doen als er al een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden?
En wat nu... toch weer naar een weekend tandarts voor antibiotica?
Heb weinig zin in dit hele gedoe. Ben nu ondertussen al wel 6x bij een kaakchirurg beland voor van alles en nog wat.
Re: terugkerende ontsteking na wortelkanaalbehandeling
En omdat een ontsteking een reactie is op iets anders, is het handig om de oorzaak te weten.
Vaak is dat simpelweg een rest bacteriën die in bijvoorbeeld een zijkanaal van een wortel zitten.
Maar zulke bacteriën kunnen ook in je bot zijn gaan wonen, bleek een jaar of 10 geleden.
Of in een barstje van de wortel.
Al met al raak je de oorzaak niet eenvoudig kwijt.
In eenderde van de gevallen blijkt zo'n ontsteking ook te blijven bestaan als de kies getrokken is.
De tandarts kan je er niet simpelweg af helpen.
En de kaakchirurg eigenlijk ook niet makkelijk.
De bacteriën zijn doorgaans onbereikbaar voor antibiotica, omdat ze in een biofilm zitten.
Is er dan nog hoop?
Ja. maar niet bij mijn collega's.
Wat je merkt: het is wel even twee jaar rustig geweest.
En daarvoor ook meer dan 10 jaar.
En nu na je zwangerschap speelt alles weer op.
Je zou dus kunnen denken dat het óók iets te maken heeft met je weerstand.
Ik ben geen dokter, maar ik heb wel altijd geleerd dat je bent wat je eet.
Ga gewoon nóg gezonder eten dan je nu doet.
Dan kun je er op wachten tot je ontsteking weer rustig wordt.
Mocht dat niet helpen, dan kun je de kies er alsnog uit laten halen.
het klinkt hier alsof je het beste zo lang mogelijk kan wachten met trekken van zo'n kies, of heb ik dat niet goed?
en wat gebeurd er dan als de bacterien uit de biofilm komen, kan het dan de rest van je lichaam infecteren?
Ondertussen snap ik er niets meer van. Is een wortelpunt behandeling nu hetzelfde als een wortelkanaalbehandeling...? Tsja en als het dan wellicht niet eens helpt.
Pfff ... morgen heb ik een afspraak. Nu ja ik lees dat in eenderde van de gevallen de ontsteking terug kan komen in tweederde van de gevallen dus niet :-? Ik zal het morgen eerst nog eens goed met hem bespreken en anders maar hopen dat ik bij die twee derde hoor.
Na mijn bevalling had ik inderdaad nul weerstand maar nu voel ik me aardig goed. Dus voor mij kwam deze ontsteking uit de lucht vallen.
ik heb ook te kampen met een ontsteking in het kaakbot,al te zien op gewone foto's.door een kies die een mislukte wkb heeft. ik voel er vrij weinig van maar af en toe steken en beetje gevoelige kaak ,anti biotica kuur hielp er niks tegen.. bacterieen zullen dan ook wel in een biofilm zitten .lekker is dat. boven nog een kies die steeds gevoelig is maar geen pijn doet.anti biotica helpt ook daar niet. bacterieen lijken resistent te zijn. wil de kiezen ook niet gelijk laten trekken toch zeker niet als de ontsteking er niet mee over gaat. wie kan mij daar nog eens iets over uitleggen??? hij zegt ook niet bij mijn collega's maar bij wie dan wel???