tijdseenheden gebitsreiniging

Author:
v.d.v.
Posted:
wo, 05/13/2015 - 17:52
Tijdens een eerder jaarlijks controlebezoek aan mijn tandarts ( Tandartspraktijk Oirschot) werd tandsteen verwijderd. Het duurde naar mijn inschatting slechts een paar minuten maar op de rekening stond nadien 2x 5 minuten.

Ofschoon dit naar mijn gevoel niet juist was heb ik er toen niets toe ondernomen.

Nu ben ik recent weer geweest en opnieuw is er tandsteen verwijderd. Nu heb ik goed de klok in de gaten gehouden en het duurde 3 minuten.

De rekening laat echter ook nu weer zien 2x 5 minuten. Ik heb nu gebeld. De assistente vraagt het na en belt terug: twee x 5 minuten is het tarief dat ze in rekening mogen brengen ook als het maar 3 minuten vergde.

En anders moet ik volgende keer maar een stopwatch meenemen. Ik begrijp niet wat er beter is aan een stopwatch dan aan hun klok en anderzijds, ze zeggen dat dit het tarief is dat ze in rekening mogen brengen.



Tot zover de toelichting. Mijn vragen:



Klopt het dat de tandarts 2x 5 minuten in rekening mag brengen bij slechts 3 minuten werk?

Zo ja, waarom dan niet gewoon basis tot 10 minuten?

Zo nee, waarom doet hij dat dan en waarom zegt hij bovendien dat dit mag?

Wie ziet hierop toe?
Grappa

Nee, dat mag niet. De kosten voor reiniging mogen in tijdseenheden van 5 minuten worden berekend voor de behandeltijd. Jij bent 3 minuten behandeld en dan mag de tandarts maar 1 keer M03 berekenen. Verzekeraars en NZa krijgen hier veel klachten over. Je kunt het als je een aanvullende verzkering hebt melden bij je verzekeraar, vaak hebben die een online fraudemeldpunt. Google daar even naar en ook bij de NZa. Zoek op http://www.nza.nl even naar een melding doen.
Als je de relatie met je tandarts niet belangrijk vind zou je deze acties bij haar/hem kunnen melden, de nota betwisten en weigeren te betalen totdat een rechtmatige en dus juiste nota is gestuurd. Als ze je hebben verteld dat ze altijd 2 x 5 minuten berekenen meld dat ook bij de NZa en verzekeraar. Zo kun je andere mensen helpen en dit is de enige manier om dit soort oplichters te stoppen
za, 05/16/2015 - 19:16 Permalink
v.d.v.

Bedankt voor de reactie.
We hebben ons uit laten schrijven bij tandartspraktijk Oirschot.
Ik heb geen aanvullende verzekering. heeft het dan toch zin om het te melden?
Wat kan ik nu het beste doen? het volledige bedrag overmaken of er 1x m03 af houden?
za, 05/16/2015 - 22:17 Permalink
Grappa

Dan heeft hen geen zin bij de verzekeraar te melden maar wel bij de NZa.
Zo maar een bedrag inhouden kan niet. Je zult de praktijk moeten laten weten dat je het niet eens bent met de nota, een rechtmatige dus juiste nota website ontvangen en een melding bij de NZa zult doen. Daarmee help je andere mensen. Als de praktijk weigert zou ik niets betalen maar ze dat ook laten weten. Eens kijken wat er dan gebeurt.
Ik ben adviserend tandarts van een zorgverzekeraar en van mij mag je best laten weten dat je dit advies hebt gekregen.
zo, 05/17/2015 - 22:31 Permalink
v.d.v.

Ik heb mijn tandarts verzocht om een rekening te sturen waarop de tijden staan die wel kloppen.
Dit heeft hij inmiddels gedaan.
Als hij meteen een eerlijke nota had verstuurd hadden we heel deze discussie niet gehad.
Het volgende probleem is het vinden vaan een tandarts die wel eerlijk is.
Als er iemand een tip heeft voor een goede tandarts in Oirschot dan hoor ik dat graag.
Bedankt voor de reacties.
Mvg Jeroen
ma, 05/25/2015 - 21:37 Permalink