Kan het plaatsen van een beugel een ontsteking aanwakkeren?

Author:
Amanda010
Posted:
di, 05/12/2015 - 01:04
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd best wel wat behandelingen gehad bij de tandarts. Het afgelopen halfjaar heb ik onder 2 wortelkanaalbehandelingen gehad waarvan 1 kies uiteindelijk toch is getrokken. Boven was er een ontsteking geconstateerd die nog niet is behandeld. Bij de laatste controle was er op de foto's niet te zien of deze ontsteking erger is geworden en ik heb er verder behalve soms wat gevoeligheid geen pijnklachten meer van. Nu heb ik een afspraak gemaakt bij de orthodontist voor eind mei om een boven beugel te laten plaatsen. Ik vraag me af of dit wel verstandig is. Kan het zijn dat door de druk van de beugel de ontsteking weer gaat opvlammen en is het risico als dit gebeurt dan niet erg groot dat de beugel eruit moet of dat de kies hierdoor afbreekt als er toch een wortelkanaalbehandeling moet plaatsvinden tijdens het dragen van de beugel?
Romy32

Kan het zijn dat door de druk van de beugel de ontsteking weer gaat opvlammen

Door het verplaatsen van de tanden kan een sluimerende ontsteking inderdaad geactiveerd worden (bron).

Stel dat er een wortelkanaalbehandeling gedaan moet worden tijdens het dragen van de beugel, dan hoeft niet de hele beugel eruit. Misschien is het voldoende om alleen de draad eruit te halen, of tijdelijk even de bracket van die kies. Wel is het zo dat je na een wortelkanaalbehandeling nog een poosje last kunt hebben van de kies (hóeft niet, maar kán). De druk van een beugel is dan misschien niet zo aangenaam.

Wat raadt je tandarts je aan?
za, 05/16/2015 - 17:14 Permalink
Amanda010

Bedankt voor je reactie! Hier was ik dus al bang voor. Mijn tandarts raad het gewoon aan maar die kan natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen wat het verloop zal zijn na het plaatsen van de beugel. De reden van het uitstellen van de wortelkanaalbehandeling is omdat ik al redelijk veel vullingen heb en hij eerst wilde kijken of het rustig zou blijven. Ik denk dat een wortelkanaalbehandeling er sowieso inzit vroeg of laat maar wat je zegt in combinatie met de druk van een beugel is nou niet bepaald prettig. Als ik de beugel zou uitstellen en toch voor de wortelkanaalbehandeling zou gaan, hoelang zou ik dan moeten wachten voordat ik zeker weet dat de kies rustig genoeg is om te kunnen beginnen aan een beugel?
zo, 05/17/2015 - 16:23 Permalink
Romy32

Als ik de beugel zou uitstellen en toch voor de wortelkanaalbehandeling zou gaan, hoelang zou ik dan moeten wachten voordat ik zeker weet dat de kies rustig genoeg is om te kunnen beginnen aan een beugel?

Dat is echt niet te zeggen.
Er zijn mensen die na een wortelkanaalbehandeling geen dag meer last hebben van de kies.
Er zijn er ook bij wie de kies nog lange tijd 'vreemd' aan blijft voelen.

Als er een ontsteking zit, moet er inderdaad een wortelkanaalbehandeling gedaan worden.
Het is sowieso niet verstandig om door te blijven lopen met een ontsteking. Hoe eerder je de WK-behandeling laat doen, des te groter de kans van slagen.

Maar je zou het kunnen gokken. Als je tandarts het je zelfs aanraadt, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen.
zo, 05/17/2015 - 20:06 Permalink
Amanda010

Ik had tot nu toe best wel heftige napijn na de wortelkanaalbehandelingen die ik al heb gehad. Ik denk dat mijn tandarts het aanraad omdat ik behalve die gevoeligheid geen pijnklachten meer heb. Misschien moet ik de gok dus maar gewoon nemen in dit geval, de beugel behandeling gaat maximaal een jaar duren. Ik ga het toch nog maar een keer overleggen met de tandarts denk ik. Bedankt voor je advies! :)
zo, 05/17/2015 - 20:23 Permalink