Hallo,
Ik heb 5 Maart jl., een parodontologisch onderzoek gehad en er zijn foto's gemaakt. Als ik a.s. donderdag naar een parodontoloog ga, moet er dan een opnieuw een parodontiumstatus worden gemaakt?
Ik heb 5 Maart jl., een parodontologisch onderzoek gehad en er zijn foto's gemaakt. Als ik a.s. donderdag naar een parodontoloog ga, moet er dan een opnieuw een parodontiumstatus worden gemaakt?
Re: paradontiumonderzoek
Pas nadat je goed onderzoek hebt gedaan, kan je pas goed bepalen of een 'casus' te moeilijk voor je is of niet als behandelaar. Dus ik stuur regelmatig iemand pas door na een onderzoek. Ook tijdens de nazorg kan het gebeuren dat je na het maken van een evaluatiestatus beslist om toch maar door te verwijzen.
Ik merk dat bepaalde paropraktijken kiezen om opnieuw de T12 te doen. Daar hebben ze vast een reden voor, maar als ik echt een complete status heb verstuurd, vind ik het ook heel vreemd als het overnieuw wordt gedaan. Ook foto's dienen niet een 2e keer te worden gemaakt. Dat kost te veel straling. Eigenlijk is het declaratiesysteem dus niet goed wat de NZa heeft verzonnen: er bestaat geen fatsoenlijke code voor een intake waarbij je je licht laat schijnen over onderzoeken en foto's.
Ik blijf bij mijn eerdere post. Er is niet voor niets een screening bedacht met een DPSI score.
Een parodontoloog kan best zien of een parostatus goed is gemaakt of niet. Als alle info nauwkeurig erop staat en ook aanvullende info dan hoeft het echt niet allemaal overnieuw. En over foto's bestaat natuurlijk geen twijfel. Er zijn echter paropraktijken die alles standaard overnieuw doen. En standaard is altijd fout...
Ben het met je eens dat er veel tandartsen zijn die geen dpsi doen of kunnen. Heel triest...ik probeer daar uit alle macht wat aan te doen om dat te manipuleren.
Ik was niet duidelijk denk ik. 5 Maart heb ik een onderzoek met pocketstatus gehad. De tandartspraktijk heeft me niet doorverwezen naar een parodontoloog. De mondhygiëniste daar zou initieel reinigen, ze heeft drie linker kiezen boven gereinigd en er 5 berekend. Enfin is een ander verhaal. Bij mijn huidige tandarts heb ik zelf gevraagd om een doorverwijzing naar een parodontoloog. Eigenlijk wil ik dat niet meer, want ik weet dat ik parodontitus heb. Ik wil gewoon naar een mondhygiënist, maar nu moet ik van haar naar de parodontoloog. Kan ik niet gewoon een afspraak maken met een mondhygiënist.