Kunstgebit en angst voor de tandarts.

Author:
Wessyvb
Posted:
ma, 06/15/2015 - 11:26
Hallo,
Ik wou mijn verhaal even kwijt en wellicht kan het mensen helpen die in een zelfde situatie zitten.

Ik zal beginnen bij de angst en werk door tot het kunstgebit.

In mijn jonge jaren (9-10 jaar oud) begon ik al ellende te krijgen met mijn gebit, ondanks door het goed poetsen electrisch heb ik gewoon een broos (boven) gebit.
Alle technieken geprobeerd kwa poesten vlossen en al die andere ongein onder begleiding van de tandarts bleef ik dus gaten en afbrekende tanden houden.

Toen begon de angst,
Elke keer dat ik naar de tandarts moest wist ik al hoelaat het was.
Mijn ouders en mijn zus nooit een gaatje of probleem.
Ik ga in de stoel zitten en het leek wel lingo...kies 3 staat op de kaart! Lingo! Nieuwe afspraak en boren maar!
Toen ging het een keer fout, wortel kanaal behandeling door een vervangede slager(tandarts) de verdoving werkte niet en ging dus door een hel van pijn.
Elk bezoek bij de tandarts brak het zweet me uit en kreeg ernstige paniek aanvallen en ging zelfs onderuit van de stress.
Verschillende pilletjes en angst tandartsen geprobeerd maar niets hielp...de angst was er en die bleef!.
En op een gegeven moment verlies je de hoop op een gezond gebit...wat er volgde was jaren niet naar de tandarts gaan totdat je kiespijn krijgt.
Dan moet je wel ondanks dat je de pijn 2 weken verbijt.
Ik wil trouwens wel er bij vermelden dat alle tandartsen die ik heb gehad hun uiterste best voor mij hebben gedaan om mij gerust te stellen.

Nu ben ik dan 27 jaar en had voor 2 weken geleden de gaten in mijn boven voortanden wat er gewoon niet uitzag.

Ik ben mij 5-6 maanden gaan verdiepen in de opties die ik had om toch naar de tandarts te gaan.
Ik kwam toen het CBT tegen in het zieken huis. CBT staat voor centrum bijzondere tandheelkunde.
Daar kun je uiteraard niet zomaar terecht! Maar moest zeggen dat in mijn geval met mijn angst ik bijzonder snel geholpen werd.
Ik ben naar mijn huisarts gegaan en daar mij hele verhaal gedaan, deze gaf mij een doorverwijzing naar het CBT in het flevoziekenhuis in Almere waar ik woon.
Ik kreeg een heel boek thuisgestuurd wat ik moest invullen en terug sturen naar het CBT en dan bepalen hun of je in aanmerking komt en dus voor een gesprek mag komen.
Ik kreeg al snel een belletje dat ik mocht langskomen en daar heb ik dan ook mijn hele verhaal gedaan en ging de tandarts even de sitiuatie in mijn mond bekijken.
Iedereen die angst heeft zal gelijk naar kunstgebit roepen om er zo van af te komen, helaas is dit niet zomaar een keuze en moet je hier heeel goed overnadenken want je eigen tanden zijn uiteindelijk altijd het best! En als je met een kunstgebit doorzet dan zie je die nooit meer terug!

De vriendelijke tandarts van het CBT zei tegen mij dat de boven kant van mijn begit er ernstig aan toe was en dat hij met bruggen en plaatjes het wel kon maken maar dat er zoveel weg gehaald moest worden dat het inderdaad beter was om voor een prothese te gaan voor de boven kant.
De onderkant is een ander verhaal, daar zitten blijkbaar kiezen en tanden die super sterk zijn en dus met rust gelaten moesten worden, overichens heb ik in 3 onderkiezen een wortelkanaal behandeling gehad en daar in feite nooit meer last van krijg.

Dus boven prothese ging het worden, dit kan onder plaatselijke verdoving of met een roesje of onder narcose.
Angsthaas die ik ben koos ik dus voor de narcose.

Na 3 vervolg afspraken bij het CBT om afdrukken te maken kon ik na anderhalve maand al terecht om de operatie te laten doen.
Uiteraard in de tussentijd moet je nog wel even langs de anestesioloog.

2weken gelden is het dus gebeurd! Onder narcose ( ach wat sliep ik heerlijk!) werden mijn tanden en kiezen getrokken.
Eenmaal wakker had ik mijn prothese al in en mocht ik genieten van een lekker waterijsje haha.
Er zijn veel verhalen over slechte ervaringen met een prothese maar ik wou dus laten zien dat het ook goed kan gaan!
Ik had 0 maar dan ook 0% na pijn, heb echt niets gevoeld!
De dag erna kreeg ik wel last van drukpuntjes maar die werden gelijk verholpen en dan ben je ook van die pijn meteen af!.

3 dagen erna zat ik alweer een boterham met korstjes weg te kauwen, wel kreeg ik weer last van druk puntjes maar daarvoor kun je gelijk bij de tandarts terecht om dat te verhelpen.

Nu 2 weken mijn boven prothese en begint het te wiebelen en wat losser te zitten, dit is normaal want dit is te wijten aan de slinking van de kaak, na 3 maanden word het begit gerebased wat wil zeggen dat er een nieuwe laag ingebracht word en dat het gebit weer mooi past.
Waarom na 3 maanden? Dan is het ergste slinken namelijk voorbij en zal je kaak nu alleen nog maar heel langzaam slinken.

Ik eet ondertussen gewoon mijn broodjes, de gewone avond prak inclusief lapje vlees! En kan nu voorzichtig harde koekjes afbijten.

Het is wel wennen want je moet echt opnieuw leren kauwen en de plaat op het verhemelte is echt heel erg wennen.
De verhemelte plaat zorgt ervoor dat slikken heel raar gaat en kan ook voor kokhalsen zorgen zo nu en dan.
Ik moet aankomende vrijdag terug naar het CBT en zal dan ook een stukje van die plaat laten weghalen om het kokhalsen te stoppen.

Al met al merk ik nu eigenlijk weinig van mijn prothese en kan ik best snel weer lekker eten, en wat is het toch lekker om normaal te kunnen kauwen en vooral lachen! Lachen met een super mooi aanzicht! Mijn god wat ben ik er blij mee!

Maar even voor de goede orde, ik wil hier niet mee zeggen dat je gelijk voor een prothese moet gaan! Alsjeblieft niet! Als je nog een beetje normaal je begit kun laten fixen doe dit dan ook! Er is niets maar dan ook niets beter dan je eigen tanden! Neem een prothese dus niet te licht op! Want dat is het echt niet! Dit moet je alleen doen als er echt geen betere optie meer is.

Ik wou dus ook vermelden dat ondanks er vele slechte ervaringen zijn met kunstgebitten dat het ook heel goed kan gaan! Ik ken meerdere mensen die protheses hebben en die gewoon alles kunnen eten! En blijf altijd positief en doe het rustig aan! Je komt er vanzelf wel!.
fb1959

Ook ik wilde graag mijn verhaal kwijt. Na vele jaren ontstekingen(parodontitis) een maand geleden besloten om e en afspraak te maken bij een tandarts(19jaar niet geweest) Naar aanleiding hiervan gisteren onder plaatselijke verdoving mijn hele gebit laten trekken. Na heel veel angst. En ik kan niet anders zeggen had ik na vele jaren leed veel eerde rvmoeten doen. Ik ben misschien een uitzondering maar ben vandaag begonnen met gewoon eten. En moet wel wat goochelen maar ben nu al in staat om alles te eten. Iedereen staat versteld inclusief tandprotheticus. En ik ben zelf heel erg blij met mijn aangezicht op het moment.
Ik wilde dit verhaal vertellen vanwege allerlei horrorverhalen die de ronde doen. En daarom andere wanhopige mensen een hart onder de riem te steken.
Het kan namelijk dus ook een goede afloop hebben.
Groet Frans
wo, 06/17/2015 - 20:16 Permalink