Wortelpuntontsteking onder kroon

Author:
touhami
Posted:
za, 06/20/2015 - 08:37
Ik ben 3 weken gelden langs de tandarts geweest ivm met pijn onder een kies met kroon erop, deze heeft me gelijk doorverwezen naar de endodontoloog voor een wkb, 2 weken terug is de kroon opengemaakt en is gelijk begonnen met wkb deel 1, een week later zou de tweede deel volgen alleen de edondontoloog vond dat er nog steeds een ontsteking onder zat en heeft mij voor 7 dagen antibiotica voorgeschreven, gisteren ben ik teruggegaan voor de 2de deel van de behandeling en weer vond zij dat de ontsteking nog niet weg is en deze gaf me voor nog eens 3 dagen antibiotica erbij. De pijn is wel minder geworden maar er zit toch nog een zwelling bij de wortepunt.
De volgende afspraak nu is volgende week woensdag. Wat moet er gebeuren wanneer de ontsteking nog niet over is? Afmaken van de wkb of moet ik nog langer wachten? Want zij heeft het ook over eventuele extractie gehad.
In afwachting op uw antwoord.
tingobop

heb je ook gevraagd waarom ze het over extractie heeft gehad? het kan natuurlijk zijn dat de ontsteking niet meer weggaat omdat er een breukje in de wortel zit die niet te zien is.in dat geval kunnen daar ook bacterieen genesteld zijn die je er niet uit gaat krijgen.
za, 06/20/2015 - 13:18 Permalink
touhami

Bedankt voor uw reactie, ik heb het gevraagd maar volgens haar zit er geen wortelbreuk, ze heeft het over als het geval dat de ontseking niet overgaat.
Is het misschien verstandig om de wkb af te maken en daarna alsnog naar de kaakchirurg voor de apex? Of moet ik nog wachten? De pijn is wel minder geworden.
za, 06/20/2015 - 16:29 Permalink
tingobop

kan zijn de bacterieen buiten de wortel zijn gaan wonen en de ontsteking zodanig is uitgebreid dat die daar niet meer weg te krijgen is..ook apex resectie is niet altijd mogelijk..je kunt wortels ook niet te ver gaan inkorten.en de kies dus niet teveel gaan verzwakken.

de wkb afmaken kun je doen als je geen pijn meer hebt.. en dan kijken op termijn hoe het verloop is..eruit halen kan altijd nog..
zo, 06/21/2015 - 12:41 Permalink