Enorm veel pech.....advies gevraagd

Author:
Jbr
Posted:
di, 06/30/2015 - 12:17
Hoi,

Ik heb in mijn leven al de nodige problemen met tanden en kiezen gehad en mis dan ook, met name onder, de nodige kiezen. Twee weken geleden is er wederom linksonder een kies getrokken waardoor ik nu aan die kant twee kiezen naast elkaar mis. Er staat nog één kies links achterin maar daar boven mis ik juist weer een kies waardoor kauwen eigenlijk niet gaat. Over drie maanden gaat de tandarts kijken of er mogelijkheden zijn voor een dubbel implantaat.

Maar nu komt het....sinds een paar dagen heb ik last van mijn overgebleven kies aan de rechterkant onderin (zie ook de foto die bijgevoegd is, de kies is aangegeven met een pijltje). Deze kies wordt nu natuurlijk wat zwaarder belast want alleen daar ik kan kauwen. Vanochtend bij de tandarts geweest en na een foto had ie slecht nieuws.....er zit een haarscheurtje in de wortel van deze kies. Dat is niet te repareren en deze kies zal er dus ook uit moeten. Nu kan dat eigenlijk niet want dan kan ik helemaal niet meer kauwen. Tandarts geeft aan dat de kies het wellicht nog wel een tijd zal houden en dat ik, bij klachten, een paracetamol moet nemen. Hij geeft aan dat er geen ontsteking zal komen (de wortels zijn allemaal behandeld bij deze kies).

Uiteraard ben ik bang dat ik meer last ga krijgen. Wie heeft er een tip/advies voor me?
PS ik ben een man van 46 jaar.[attachment=0]Capture.JPG[/attachment]
Attach
Romy32

Het enige wat ik kan bedenken is: sparen om ook aan die kant een implantaat te nemen.
Ik vraag me overigens af of het klopt, dat er geen ontsteking zal komen.
Ook een kies die een wortelkanaalbehandeling heeft gehad kan namelijk een ontsteking aan de wortelpunten krijgen.
Maar misschien kan een tandarts hier op het forum daar nog iets meer over zeggen.
wo, 07/01/2015 - 22:04 Permalink
Jbr

Hoi Romy,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad...sparen. Maar naast geld speelt bij me het idee dat ik straks/voorlopig aan beide kanten onder geen kiezen heb. Kan ik dan nog wel goed eten?

Ik kan pas half september laten bekijken hoe de situatie linksonder is en dan beginnen met een implantaat. Volgens mij zit daar dan ook nog wel enkele maanden doorlooptijd op.

Over de onsteking.....de tandarts gaf aan dat de last die ik nu heb geen onsteking is maar wordt veroorzaakt door het breukje wat er zit. Op de foto heeft hij geen ontsteking geconstateerd. Ik hoop natuurlijk wel dat die niet gaat optreden. Tandarts adviseerde om toch te proberen de kies zo lang mogelijk te behouden. Ik snap dat uiteraard wel maar ik heb uiteraard ook weinig zin om maandenlang met 'last' rond te lopen. Het zeurt momenteel een beetje maar is wel te doen. Soms wat meer last soms helemaal niet.
wo, 07/01/2015 - 22:33 Permalink
tingobop

eten is een levensbehoefte en juist op het gebit word bezuinigd door de zorgverzekeraars, ik kan mij daar zo kwaad over maken als ik deze foto weer zie. de voortanden blijven meestal weer goed en de kiezen rotten eruit waardoor je geen volledig kunstgebit nodig hebt wat wel vergoed zou worden.

enkel op je tanden kauwen is ook geen pretje. en een prothese nemen voor enkel je kiezen niet comfortabel. lekker eten is je dus niet gegunt,en als je geen geld voor implantaten of andere alternatieven hebt ben je de klos
ma, 07/06/2015 - 10:23 Permalink
Jbr

Hoi...bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik aanstaande woensdag een afspraak staan om de kies te laten trekken. Deze afspraak heb ik afgelopen vrijdag gemaakt en vreemd is dan wel weer dat ik de afgelopen dagen helemaal geen last van de kies meer heb gehad. Daardoor ga je wel weer twijfelen. Aangezien de kies niet beter zal worden heb ik vooralsnog besloten de kies maar te laten trekken.

Met de tandarts heb ik nog wel contact gehad over een noodvoorziening/frameprothese. Hij raadt dit echter af: in de meeste gevallen belandt deze in de kast en ik kan dan beter mijn geld bewaren voor de implantaten. Er zal zowel links als rechts een dubbel implantaat kunnen komen. Half september kan hij pas gaan kijken hoe een en ander genezen is. Wellicht links beginnen en als alles goed gaat (en ik weer voldoende geld heb) een tijd later eens kijken voor de rechterkant.

Het eten zal inderdaad de komende periode een uitdaging gaan worden. Heeft iemand nog advies/tips gezien mijn verhaal dan hoor ik dat uiteraard graag.
ma, 07/06/2015 - 10:45 Permalink
tingobop

ik heb zelf een maand geleden een kies laten trekken met een flinke ontsteking eronder. intussen ook hard aan het sparen voor een implantaat. as donderdag ga ik naar de implantoloog om te laten kijken of er voldoende kaakbot is etc.. wacht daar niet te lang mee. je kaakbot zal over het algemeen snel slinken. wat wel ook noodzakelijk is dat de ontsteking ook volledig weg moet zijn. ik heb er ondertussen steeds minder last van gelukkig,
ma, 07/06/2015 - 11:27 Permalink
Jbr

Hoi Tingobob,

Bedankt voor je bericht....erg attent. Echter.....ik heb de kies nog. De afgelopen dagen had ik namelijk nauwelijks last van de kies en heb maandagavond de stoute schoenen aangetrokken....een tandarts gebeld die op maandagavond open was en gevraagd of ik een second opinion kon krijgen. Dat kon....er zijn foto's gemaakt en in tegenstelling tot mijn huidige tandarts kon zij niet echt een breuk/haarscheurtje in de wortel zien. Zij adviseerde om dus ook te wachten met trekken. De last die ik had verklaarde ze door het feit dat ik nu alles met deze ene kies dien te eten en dat er dus wellicht een soort overbelasting zou zijn. Ze gaf aan ook harde zaken te vermijden en ook geen kauwgom te nemen. Ze gaf wel aan (net zoals mijn eigen tandarts) dat de kies niet echt goed is en een grote kroon heeft die niet helemaal netjes meer aansluit. Het afbreken van de kroon zou kunnen gebeuren maar ook dat was volgens haar geen reden om te trekken.

Op basis van deze informatie dus de boel maar even in de wacht gezet zoals je wel zult begrijpen.
do, 07/09/2015 - 11:27 Permalink
tingobop

Ja dan zou ik zeker ook nog even afwachten.. eruit halen kan altijd nog,

kan goed dat die ook flink overbelast is, ik merk dat zelf ook aan de 17 rechtsboven. ik kauw sinds dat er links de 36 is uitgegaan alles op rechts, op de 17, want de 16 mis ik ook al. en de 15 zit net te ver naar voren om daar lekker op te kunnen kauwen. dus de 17 krijgt nu alles voor zijn kiezen,en soms kraakt het daar zo als ik harde dingen eet dat ik denk hopelijk scheurt die nu niet ..kies heeft net een paar maanden terug ook een wkb gehad en is ook nog gevoelig, eigenlijk moet die kies meer rust hebben maar daar komt die niet aan toe.. daarom zal ik blij zijn als ik straks weer links kan kauwen als er een implantaat in zit op de plaats van de 36, mijn geliefde 36, want ik kauwde altijd het meeste op die plaats. want met gaten eten is echt niet lekker. brood enz gaat dan nog wel maar als je echt lekker wilt knabbelen aan harde noten en een zak Japanse mix met van die keiharde schalen rond de noten waar je echt kracht moet zetten om ze door te bijten etc is het niks met zo'n gat.hoop dat die implantaat dat straks maar aankan. want die gaat het daar nog zwaar te voorduren krijgen als er straks weer niet anders dan daar word gekauwd :smt003
do, 07/09/2015 - 15:34 Permalink
Jbr

Balen....balen.....gisteren en ook vandaag toch weer last van de kies. Met name als ik met mijn tong tegen de kies druk (eigenlijk aan de voorkant van de kies, waar een andere kies mist) dan doet dat pijn. Wacht morgen uiteraard nog even af maar als ik morgen ook weer last heb dan moet ie er toch uit ben ik bang. Aanstaande zaterdag op vakantie en wil uiteraard voorkomen dat ik de hele vakantie er last van heb en de kies in Frankrijk moet laten trekken.
zo, 07/12/2015 - 10:41 Permalink
Jbr

Hoi Tingobob,
Ja inderdaad....ik weet alleen niet of het nu echt een ontsteking is. Vorige week maandag op de foto kon de 'second opinion' tandarts toch niet zo iets dergelijks constateren. Mijn 'echte' tandarts heeft dus wel een wortelbreuk gezien en geeft aan dat je daar last van kunt hebben. Morgen toch maar weer 'echte' tandarts bellen denk ik.
zo, 07/12/2015 - 14:17 Permalink
tingobop

de ene tandarts ziet een wortelbreuk en de ander ziet niks, een haarscheurtje is wel erg moeilijk te zien afhankelijk van waar die zit natuurlijk, maar meestal zie je die niet op de foto. kan dus net zo goed iets anders zijn want ontstekingen zie je ook niet altijd op een foto.
zo, 07/12/2015 - 19:27 Permalink
Jbr

Bedankt voor je reactie. Mijn eigen tandarts was een aantal weken er toch wel zeker van dat het een wortelbreukje is. Zal het morgen nog eens vragen aan hem. Het zat, zoals hij het aanwees, van boven naar beneden...dus verticaal. Heb morgenvroeg de afspraak om de kies te laten trekken. Als ik met mijn tong tegen de kies duw dan is het erg gevoelig.
ma, 07/13/2015 - 08:10 Permalink
tingobop

Ja dat is niet goed. ik heb dat zelf bij een kies als ik tegen het tandvlees duw dat het zeer doet, onstoken tandvlees.de tandarts had een pocket gezien dus als het nog lang gaat duren moeten ze de pockets maar reinigen..

alleen had ik dit weekend een elek tandenborstel gekocht en een paar keer gebruikt. goed ertegen gehouden. de eerste keer bijna heel de nacht pijn ervan gehad maar daarna ging het beter,en nu heb ik er veel minder last van.

het is voor mij voor het eerst dat ik zo'n ding heb maar je gebit voelt echt veel schoner aan. ik had gelijk maar een hele zware van braun gekocht met cross action en een hele boel andere opzetborstels ook voor het tandvlees te reinigen. echt niet te vergelijken met de gewone tandenborstel
ma, 07/13/2015 - 11:41 Permalink