Kies getrokken vanwege ontsteking

Author:
pdikboom
Posted:
di, 07/07/2015 - 10:20
Hallo,

3 weken geleden werd door mijn tandarts een "kleine" ontsteking onder kies 36 of 26 (volgens mij) geconstateerd. Heb daarvoor 10 dagen antibiotica geslikt, waardoor ontsteking was afgezwakt. Vorige week donderdag wederom langs geweest, ontsteking bleek er nog steeds te zitten dus advies was om een afspraak te maken met de kaakchirurg. Daar kon ik pas 6 augustus terecht. Echter ging ik afgelopen zaterdag door de grond van de pijn. Ibuprofen 600 mg + paracetamol 1000 mg werkte niet. Ben naar de noodtandarts geweest, deze constateerde dat de ontsteking recht onder de kies zat, ipv bij de wortelpunt. Ook kon de tandarts bij de wortel komen met een pinnetje langs het tandvlees. De kies is daarom getrokken.

Probleem is echter, dat er nog wel wat ontsteking is achtergebleven. De omgeving van de getrokken kies is erg dik en voelt ook erg (scherp) pijnlijk aan. Daarnaast is de hechting vrij strak erin gedaan, dus deze rekt het tandvlees ook op. Volgens mijn normale tandarts ziet de wond er verder goed uit, maar zal de ontsteking nog wel de tijd nodig moeten hebben om op te lossen, echter kon ze niet aangeven hoe lang dit ongeveer zal duren. Pijnstillers halen het scherpe van de pijn eraf, maar de pijn is nog wel aanwezig. Hoe lang gaat het ongeveer duren voor deze ontsteking weg is?
tingobop

Nee niet nodig, de kies is er nu uit en het lichaam kan dit nu zelf oplossen.de haard is weg.. als het goed is moet het steeds beter gaan en de pijn zal verder ook sneller moeten afnemen, het betekend dus niet dat zolang de ontsteking er zit je er ook pijn van zult hebben
di, 07/07/2015 - 22:05 Permalink
pdikboom

Aha, dus als ik het goed begrijp is het normaal dat een dergelijke zwelling met rood tandvlees aanwezig is op en om de plek van de getrokken kies, ook nog 4 dagen na de ingreep en zal deze zwelling + ontsteking in een tijdbestek van circa 2 tot 6 weken verdwijnen en de pijn zal mogelijk eerder verdwijnen. Dus tot dan kan ik dagelijks drie keer ibuprofen 600 mg blijven slikken? En wanneer moet ik me wel zorgen maken in dergelijke gevallen? (en afspraak maken bij tandarts).
wo, 07/08/2015 - 09:03 Permalink
tingobop

Het enige wat je ook nog kan hebben is dat de kieskas kan gaan ontsteken als het genezingsproces niet goed verloopt.normaal krijg je een bloedstolsel waar in het genezings proces bindweefselcellen vanuit de kieskas in het stolsel verplaatsen voor de aanmaak van nieuw bot , heeft de tandarts trouwens ook het bot schoon geschraapt en ontsmet?
wo, 07/08/2015 - 11:25 Permalink
pdikboom

Voor zover ik weet, heeft de tandarts dit niet gedaan. Spoel nu de tandkas sinds gister dagelijks paar keer met zout water, echter komt geen voedsel mee en ook geen nare smaak in de mond. Werd afgelopen nacht wel weer wakker van de pijn, waarbij ik een deel van de pijn kan weg halen met ibuprofen. Ook geven mijn voortanden nu een irritant gevoel. Zo'n gevoel alsof er de hele tijd iets kouds langs gaat.
wo, 07/08/2015 - 12:13 Permalink
tingobop

uitstraling is heel normaal. ik zo het nog even afwachten als de pijn niet meer erger word .het is nu nog erg kort geleden dat de kies is getrokken.ik heb zelf 3 kiezen laten trekken in afgelopen 2 maanden. van een getrokken verstandskies boven 6 weken geleden waar een abces op zat heb ik ook nog wel steeds last. het kaakbot is nog erg gevoelig.de ene dag meer dan de andere dag.en er zitten allemaal scherpe bobbels in het bot
wo, 07/08/2015 - 13:12 Permalink
pdikboom

De pijn was in het weekend een heel stuk afgenomen. Ik ben gister bij de tandarts geweest, ter controle van de extractiewond. Daar werd aangegeven dat de boel toch nog wat geïrriteerd uit zag. Daarom heeft ze de hechting eruit gehaald. Mocht er geen verandering (pijn, zwelling, roodheid) zijn volgende week, dan moet ik terug komen.
di, 07/14/2015 - 11:22 Permalink
Jbr

Hoi, bij mij is vorige week een grote kies getrokken en ik heb ook nog steeds wel last. Heb echter wel het idee dat de wond er normaal uitziet. Ben momenteel op vakantie in Frankrijk dus kan niet zomaar de boel laten controleren. Heb vandaag zelf de hechtingen er maar uitgehaald. Deze zaten al wel wat los maar irriteerden enorm. Sterkte gewenst en nog steeds last lijkt me dus echt best kunnen.
ma, 07/20/2015 - 23:04 Permalink