Garantie kronen?

Author:
ienmaas
Posted:
vr, 04/18/2014 - 17:11
Drie jaar geleden zijn er kronen bij mij ingezet. Toen de tandarts ze na een tijdje helemaal vast wou zetten, bleek dat ik ze al vast had gebeten. Ze kreeg ze niet los. Laatst is er spontaan een losgekomen. Ik had al een tijdje last van een vreemde geur, als ik tussen mijn kronen met een raggertje of flossdraad schoonmaakte. Die geur kwam ook van de binnenkant van de kroon, die was uitgevallen. Het cement, waar de kronen mee vast zaten zou oplossen en dat geeft dan zo'n nare geur. De tandarts heeft toen eerst de losse kroon vast gezet. Later heeft zij dan andere kronen losgemaakt om ze alsnog stevig vast te maken. Bij een kroon, die nogal vast zat begon het te kraken. Mijn idee is dat het 't porselein van de kroon was wat ik hoorde. Ik zei wel tegen de tandarts dat het behoorlijk kraakte, maar niet dat ik dacht dat dat misschien de kroon zou zijn.
Als de kroon nu gebarsten is, opeens af gaat brokkelen, heb ik dan garantie op de kroon? En op wie kan ik die dan verhalen? Moet ik toch nog eens de tandarts bellen, dat ik het alsnog wil melden, dat ik bang ben, dat er iets met de kroon is gebeurt en dat dat goed is als zij daar een aantekening van maakt?
Graag hier een antwoord op. Vriendelijke groet.
Grappa

Een kroon hoort lang mee te gaan. In tegenstelling tot vroeger wordt het leveren van een kroon nu vaak als resultaatsverbintenis gezien. 10 jaar is een termijn dat een kroon onder een aantal voorwaarden en normale omstandigheden zou moeten meegaan. Als deze eerder stuk gaat wordt het afschrijven van 10% per jaar redelijk gevonden.
Ik zou met uw tandarts in gesprek gaan want in het geval van een eventuele klacht met uw verhaal kan de tandarts moeilijk stellen dat het uw schuld is dat de kroon stuk is gegaan.
wo, 07/08/2015 - 19:41 Permalink