is dit de juiste oplossing voor mijn gebit?

Author:
zegiklieverniet
Posted:
wo, 07/22/2015 - 19:17
beste bloggers

Ik heb al enkele orthodontistische ingrepen gehad als kind (o.a. blokjes, bijt en zwijgbeugel, gehemelteverbreding).
nu heb ik een paar maanden geleden gemerkt dat mijn draadje achter de bovenste tanden loszat en er tevens 2 tanden (linkerhoektand en rechter snijtand) verschoven waren zoals je kan zien op foto. Hiervoor ben ik naar de orthodontist gegaan en die heeft mij een plaatjesbeugel/Hawley retailer(wat is het verschil gegeven).

Nu ben ik er niet zeker van dat deze beugel effectief iets gaat doen aan mijn tanden o.a. omdat deze beugel geen contact maakt met mijn linkerhoektand (die staat te ver van mijn snijtand) en mijn rechter snijtand (die staat schuin).
ik heb nog altijd stukjes draad zoals jullie op de foto kunnen zien, ook op de linkerhoek- en snijtand (waarvan het de bedoeling is dat deze dichter bij elkaar komen!)

Ik ben natuurlijk geen expert en veronderstel dat de orthodontist wel weet wat hij doet, maar ik stel me hierbij dus toch vragen.
Is het dus zo dat deze beugel mijn hoektand en snijtand weer in de juiste positie gaat brengen en mijn gebit dus mooier en meer aansluitend wordt?

vriendelijke groeten
Ortholimburg

In theorie kan een losse beugel de snijtand terug corrigeren,maar dan zou er toch minstens een veertje tegen de tand moeten zitten,dus ik denk niet dat het met het beugeltje dat je nu hebt gaat lukken .Dit is hoop en al geschikt om de situatie niet te laten verergeren.
De gekleefde draad die je hebt is een " bond a braid" ,heel elegante draad om te plaatsen,maar gaat meestal niet lang mee. Ik gebruik hem al jaren niet meer. Ben je in behandeling bij een orthodontist of bij een tandarts die ook orthodontie doet?
do, 07/23/2015 - 20:37 Permalink
Ortholimburg

In theorie kan een losse beugel de snijtand terug corrigeren,maar dan zou er toch minstens een veertje tegen de tand moeten zitten,dus ik denk niet dat het met het beugeltje dat je nu hebt gaat lukken .Dit is hoop en al geschikt om de situatie niet te laten verergeren.
De gekleefde draad die je hebt is een " bond a braid" ,heel elegante draad om te plaatsen,maar gaat meestal niet lang mee. Ik gebruik hem al jaren niet meer. Ben je in behandeling bij een orthodontist of bij een tandarts die ook orthodontie doet?
do, 07/23/2015 - 20:37 Permalink
zegiklieverniet

ik ben al sinds jonge leeftijd in behandeling bij een orthodontist.

bedankt voor uw antwoord

ik draag de beugel sinds woensdag 22/7 en heb de eerste dagen sterke spanningen gevoeld (goed teken lijkt me?) op de hoektand en 2 voorste tanden. de voorste tanden staan al veel mooier tegen elkaar en de holte tussen linker hoektand-snijtand is kleiner lijkt me. enkel de rechtersnijtand staat niet onder spanning lijkt me.

ik heb midden september een nieuwe afspraak ter controle om te zien of ik de beugel nog verder moet dragen en hij nog bijgesteld moet worden, ofwel om als alles goed zit ze 'vast te zetten' met een nieuw draadje.

zou ik best wachten tot dan of toch eens bellen om mijn bevindingen en situatie uit te leggen? ik ben 19j en zou dus graag zo snel mogelijk van de beugel verlost zijn overdag.

PS het is toch de bedoeling om dit type beugel zo vaak mogelijk te dragen (dus ook overdag?), maar uit te doen tijdens het eten? en kan het dat ik na enkele weken de beugel enkel 's nachts moet dragen of moet ik tot het eind van de behandeling hem zo vaak mogelijk dragen?
za, 07/25/2015 - 12:56 Permalink
Ortholimburg

Om tanden te verplaatsen moet je de beugel full time dragen. Enkel nacht verplaatst geen tanden. Dit kan om te stabiliseren
Als de correctie gebeurd is, maar nogmaals, het zou me verwonderen als de tanden terug helemaal rechtkomen met enkel een vestibulair draadje! Nu, de wonderen zijn de wereld niet uit, dus misschien lukt het wel. Afwachten!
za, 07/25/2015 - 17:18 Permalink
zegiklieverniet

Als antwoord op door Ortholimburg

De behandeling is afgelopen en ik heb nu zowel boven als onder een draadje (dat voorlopig goed vastzit). foto's volgen.
ik ben vrij tevreden over het resultaat. denk niet dat het veel beter kan, gegeven de vorm van mijn tanden?
wat ik nu nog ga doen is een behandeling om de tanden wat witter te maken.
Attach
di, 03/08/2016 - 18:45 Permalink