Goedemiddag,
Een week of drie geleden was een vulling linksonder gevoelig, waarvoor ik bij mijn tandarts ben geweest. Foto gemaakt, kon niets vinden. Hij heeft toen een beschermingslaagje aangebracht wat tijdelijk de gevoeligheid wegnam, tot een paar dagen terug ik bij het avondeten een korte scherpe steek tussen mijn kiezen voelde.
Dag daarop (afgelopen donderdag) nogmaals bij mijn tandarts geweest, foto van de wortels gemaakt. Weer niets kunnen vinden.
Nu twee dagen later begint diezelfde scherpe stekende pijn met steeds grotere frequentie terug te komen, zowel boven als onder, ook zonder stimulus. Ik zit nu op een-twee steken per uur.
Het is een relatief milde pijn en geen gevalletje spoed naar mijn idee, maar ik begin me toch enigszins zorgen te maken. Kouwen is geen probleem, poetsen/flossen is geen probleem en ook koud/warm is niet erger als dat ik gewend ben.
Vanwege mijn autisme is dit voor mij heel moeilijk los te laten, maar tegelijk zou ik me erg bezwaard voelen om op zo'n korte termijn nogmaals langs te gaan bij mijn tandarts terwijl er niets te zien was op de foto's. Iemand enig idee wat ik het beste kan doen, of wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?
Kan ik het beste maandagochtend weer contact opnemen met mijn tandarts, of is het verstandiger om eerst een paar dagen te wachten om te zien hoe dit probleem zich ontwikkelt?
Een week of drie geleden was een vulling linksonder gevoelig, waarvoor ik bij mijn tandarts ben geweest. Foto gemaakt, kon niets vinden. Hij heeft toen een beschermingslaagje aangebracht wat tijdelijk de gevoeligheid wegnam, tot een paar dagen terug ik bij het avondeten een korte scherpe steek tussen mijn kiezen voelde.
Dag daarop (afgelopen donderdag) nogmaals bij mijn tandarts geweest, foto van de wortels gemaakt. Weer niets kunnen vinden.
Nu twee dagen later begint diezelfde scherpe stekende pijn met steeds grotere frequentie terug te komen, zowel boven als onder, ook zonder stimulus. Ik zit nu op een-twee steken per uur.
Het is een relatief milde pijn en geen gevalletje spoed naar mijn idee, maar ik begin me toch enigszins zorgen te maken. Kouwen is geen probleem, poetsen/flossen is geen probleem en ook koud/warm is niet erger als dat ik gewend ben.
Vanwege mijn autisme is dit voor mij heel moeilijk los te laten, maar tegelijk zou ik me erg bezwaard voelen om op zo'n korte termijn nogmaals langs te gaan bij mijn tandarts terwijl er niets te zien was op de foto's. Iemand enig idee wat ik het beste kan doen, of wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?
Kan ik het beste maandagochtend weer contact opnemen met mijn tandarts, of is het verstandiger om eerst een paar dagen te wachten om te zien hoe dit probleem zich ontwikkelt?
Re: Pulserende/stekende pijn links, tandarts ziet echter nie
Je hebt het al goed aangepakt door naar de tandarts te gaan.
Poets je al met een tandpasta voor gevoelige tanden? (Sensodyne of de groene Elmex bijvoorbeeld.)
Zo niet, is het misschien goed om dat te gaan doen.
Het kan ook aan je tandvlees liggen. Je schrijft dat je flost, maar het gebruik van ragertjes is eigenlijk effectiever.
Als de pijn erger wordt, gewoon je tandarts weer bellen.
Al is het alleen maar om, via de assistente, even te overleggen.
Ik gebruik inderdaad al aardig wat jaren Sensodyne, en dat helpt zeker met de gevoeligheid. De steken van gisteren waren echter veel meer dan alleen een gevoelig gebit, dat was echt stekende pijn.
Ragers gebruik ik ook waar mogelijk, maar mijn tanden en kiezen staan erg strak op elkaar en ragers passen niet overal tussen zonder ze te forceren, en dat lijkt me ook geen goed idee.
Gelukkig blijft tot nu toe de pijn vandaag weg, nog geen enkele steek gehad, dus ik kijk het inderdaad nog even aan hoe het allemaal ontwikkelt. Maar ik moet wel zeggen dat dit een vreemde ervaring is. Uit het niets een hele dag pijn, dan de volgende dag niets aan de hand.
Ik merkte vandaag in de spiegel dat het tandvlees van een kies in het probleemgebied een klein beetje teruggetrokken lijkt. Het is niet veel, misschien 1-2 mm, maar het valt wel op vergeleken met de rest van mijn gebit.
Als test had ik er wat onverdunde sensodyne op gesmeerd, waarna de klachten vrijwel onmiddellijk sterk verminderden. Ze zijn niet geheel weg, maar het is een stuk beter uit te houden nu. Ik neem dus aan dat dat plekje de grote boosdoener is, gezien er niets te merken is op de röntgenfoto's.
Van wat ik begrijp is dit een relatief ongevaarlijk probleem, medisch gezien, zolang het maar goed schoongehouden wordt. Maar is dit iets wat ik meteen bij mijn tandarts zou moeten vermelden, of kan ik wachten tot mijn eerstvolgende reguliere afspraak? (Over ongeveer een maand)
Nogmaals bedankt.
Ik ging zojuist met mijn tong over een kies, die daarna heel kort een milde steek gaf. In de spiegel zag ik dat er een heel klein putje in het midden zit. Nu geeft het geen problemen met poetsen, eten of drinken, maar het ligt wel min of meer op de plek waar ik de eerder aangegeven steken heb/had.
Het is het puntje in het midden van de kies dat ik met mijn vinger aanraak op de foto.
Is dit iets dat zich binnen een aantal weken tot een echt probleem kan ontwikkelen, of kan ik zonder al te veel zorgen wachten tot mijn tandarts terug is van vakantie?
Nogmaals bedankt.