Beste digitale tandarts,
In het buitenland, waar ik nu nog ben, heb ik een kroon laten plaatsen.
Ik heb nu de volgende pijnklachten; een zeurend kloppend gevoel.
In de ochtend heb ik nergens last van, het start in de middag. Het lijkt erop dat warmte de pijn triggert en kou het wat laat zakken.
Vooral wanneer ik ga liggen wordt de pijn erger. Er lijken elektrische " lijntjes" door mijn kaak en wangen te lopen en mijn linker oor ( de kroon is linksonder geplaatst) is ook gevoelig.
De tandarts die de kroon geplaatst heeft vertelde dat ik wel wat last zou kunnen krijgen.
Nu wil ik graag weten of dit zou kunnen duiden op een zenuwontsteking en hoe kom ik er achter dat het gaat om een zenuwontsteking?
Of is deze pijn passend en verklaarbaar?
Mijn kies is afgelopen dinsdag afgeslepen en de zaterdag daarop is de kroon geplaatst, ik heb geen noodkroon gehad.
Hoop spoedig op antwoord uit NL, met vriendelijke groet....
In het buitenland, waar ik nu nog ben, heb ik een kroon laten plaatsen.
Ik heb nu de volgende pijnklachten; een zeurend kloppend gevoel.
In de ochtend heb ik nergens last van, het start in de middag. Het lijkt erop dat warmte de pijn triggert en kou het wat laat zakken.
Vooral wanneer ik ga liggen wordt de pijn erger. Er lijken elektrische " lijntjes" door mijn kaak en wangen te lopen en mijn linker oor ( de kroon is linksonder geplaatst) is ook gevoelig.
De tandarts die de kroon geplaatst heeft vertelde dat ik wel wat last zou kunnen krijgen.
Nu wil ik graag weten of dit zou kunnen duiden op een zenuwontsteking en hoe kom ik er achter dat het gaat om een zenuwontsteking?
Of is deze pijn passend en verklaarbaar?
Mijn kies is afgelopen dinsdag afgeslepen en de zaterdag daarop is de kroon geplaatst, ik heb geen noodkroon gehad.
Hoop spoedig op antwoord uit NL, met vriendelijke groet....
Re: pijn na plaatsen kroon
Dat warmte de pijn triggert is niet echt een goed teken.
Kijk het heel eventjes aan.
Als het langzaam minder wordt, kan dat een teken zijn dat de zenuw zich toch herstelt.
Door het slijpen kan die namelijk geïrriteerd zijn.
Als de pijn erger wordt, zit het waarschijnlijk niet goed.
Zonde, want er moet dan een wortelkanaalbehandeling gedaan worden door je nieuwe kroon heen.
Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de pijn aanhoudt, maar vrij plotseling weg is.
Dat kan duiden op een afgestorven zenuw.
Dit moet je ook melden aan de tandarts.
Die kan de kies dan door middel van foto's onder controle houden, om te kijken of er een ontsteking aan de wortelpunten ontstaat.
Maar niet meer de kloppende zeurende pijn. Wel is mijn wang/ kaak en (lichtjes pijn in mijn oor) bij tijden wat " gevoelloos" en lijken er stroomstootjes door te gaan. Vooral wanneer mijn hoofd in bepaalde standen staat. Dit is al gestart bij de eerste behandeling. Is dit normaal? Wat kan de oorzaak zijn?En verdwijnt dit vanzelf weer?
Wanneer ik terug ben ik NL zal ik mijn tandarts vragen te checken of de behandeling succesvol is verlopen.
Ik ben dankbaar met uw antwoord, het is in het buitenland bijzonder lastig duidelijke uitleg te krijgen en dat geeft veel onzekerheid.
Hoe gaat het nu?
Ik lees net pas je berichtje, maar had nog als tip willen geven ze te vragen de kroon met tijdelijk cement vast te zetten.
Mocht er dan iets nog niet goed zijn, kan de kroon wat makkelijker verwijderd worden.
Ik vind het erg moeilijk om in te schatten of dit duidt op een nog bestaand probleem of dat dit " normale" napijn is. Temeer er geen verslechtering of verbetering merkbaar is.
Met de assistent van mijn tandarts heb ik afgesproken dat wanneer de pijn te erg wordt ik eerder contact opneem voor eventueel de vervanger. Tot die tijd zorg ik ervoor dat ik goed gezond eet, veel rust en de boel goed schoon hou, in de hoop dat een eventueel nog lopend probleem niet uit de hand gaat lopen. Ik weet echter niet of dit invloed kan/ zal hebben.
Wat denkt u over deze aanpak?
Vind ik het verder heel belangrijk u te melden dat ik het bijzonder op prijs stel wat u doet. Ik denk dat u niet half weet hoeveel steun u geeft wanneer je met pijn in het buitenland zit en op geen enkel moment vertrouwen kan hebben in de hulp daar. Ik ga nooit meer naar een tandarts in het buitenland, ik vlieg direct terug bij problemen en zal voor altijd de nederlandse tandartsen en hun assistenten blijven waarderen! Nogmaals bedankt!
En graag gedaan. Het is fijn om iemand te kunnen helpen, al is het maar een klein beetje.
Wat betreft je kroon: laten we hopen dat de gevoeligheid helemaal zal verdwijnen.
Normaal gesproken begin je pas aan een kroon, als een kies na een wortelkanaalbehandeling helemaal 'rustig' is.
In dit geval loopt het dus even anders. Het is inderdaad lastig te beoordelen of de pijn die je hebt 'gewone napijn' is, of toch een teken dat er iets nog niet helemaal goed zit. Het is uiteraard wel de bedoeling dat de gevoeligheid langzaam maar zeker minder gaat worden.
Ik ben benieuwd wat de tandarts zegt, eind augustus.
Succes ermee, in ieder geval.