Met de handen in het haar

Author:
daantje25
Posted:
ma, 08/03/2015 - 12:54
Beste allemaal,

Ik zit met een brandende vraag, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Zo'n 3 jaar geleden had ik opeens last van een aantal gaatjes en ontstoken tandvlees. De jaren daarvoor (25 jaar) geen gaatjes of andere problemen. Mijn gebit van destijds was wit, er was nooit ergens een plekje te bekennen. Tegenwoordig is dat helaas anders. Bijna alle fissuren zijn verkleurd. Ik weet dat dat niet per definitie gaatjes hoeven te betekenen, maar dat er wel ooit wat begonnen is. Nu, opzicht kan ik daar wel mee leven. Maar helaas heb ik gisteren een (beginnend?) gaatje ontdekt dat zich niet op en kauwvlak bevindt maar op een van de gladde oppervlakken. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik poets 2x8 minuten elektrisch volgens een vast patroon. Daarnaast 1 keer handmatig 2 minuten (tandenborstel gaat lekker mee naar de uni). Ik heb slechts 4 eetmomenten per dag (dat heb ik meteen ingevoerd toen ik die gaatjes had 3 jaar geleden). 2 eetmomenten bevatten fruit, en als ik eens iets anders neem met suiker (ja, ik lees alle! verpakkingen na op suiker), dan zit dat bij dat fruitmoment. Voor de rest geen koffie/thee met suiker, geen frisdranken, geen alcohol (echt :P), alleen maar water. Hoe in vredesnaam is het mogelijk dat iemand dan toch nog nieuwe gaatjes ontwikkelt? Tevens is het ontstoken tandvlees (geen paro, geen pockets) nog steeds niet weg. Ik rager elke dag trouw, eens in de 3 maanden mondhygieniste op eigen verzoek (want volgens haar niet nodig), gebruik van chloorhexidine (zelfs in zeer hoge concentraties) en waterstofperoxide....Niets lijkt te helpen. Zouden de gaatjes en het ontstoken tandvlees op de een of andere manier eenzelfde oorzaak kunnen hebben die over het hoofd wordt gezien?

Nu ben ik al een hele tijd bezig om zelf achter die oorzaak te komen, maar tot op heden niets gevonden. Ik zou heel graag wel mijn gebit op de een of andere manier beschermen, want ik ben er nogal zuinig op. Is er een mogelijkheid om verkleurde fissuren nog te sealen? Of zijn er andere opties die een bijdrage zouden kunnen leveren?

Alvast bedankt :D
daantje25

Bedankt Romy :)

Kan die verkleuring ook plaatsvinden in de fissuren en tussen de tanden of met name op de gladde vlakken? De verkleuringen op de tanden zijn weg gehaald bij de MH, maar tussen de tanden en in de fissuren kunnen ze denk ik niet schoonmaken. Nu maak ik nog wel eens gebruik van Curasept, daarmee in ieder geval geen last van aanslag. Ik houd me aan het advies van de MH betreft de duur van chloorhexidine :)

Heeft iemand enig idee of een laag vitamine D en calcium van invloed zou kunnen zijn op de ontwikkeling van cariës, of zoek ik het nou te ver? Weet dat mijn vitamine D heel erg laag was een paar jaar geleden, en moet eerlijk bekennen daar niet zo heel veel aan te hebben gedaan. Calcium krijg ik wel binnen, maar niet via melkproducten (allergie).
di, 08/04/2015 - 08:29 Permalink
daantje25

Dank je Romy, dat verheldert al iets!

Maar dat neemt nog niet weg dat ik vind dat ik voor een 25-jarige met dit poets en eetgedrag veel problemen heb met mijn gebit en me afvraag wat hiervan een oorzaak zou kunnen zijn. Bedoel, als ik om me heen kijk, dan zie ik nog een hoop gebitten die totaal geen problemen hebben, ondanks dat er beduidend minder aandacht aan wordt besteed en ze er een typisch studenten eetpatroon op nahouden :wink:
wo, 08/05/2015 - 16:59 Permalink