Opnieuw ontsteking na apexresectie. Kies eruit?

Author:
Mema90
Posted:
wo, 02/06/2013 - 19:00
Op 17 november 2012 ben ik onder narcose geholpen aan een apexresectie en het verwijderen van twee verstandskiezen.

Gisteren ben ik bij de tandarts geweest bij voor controle en toen viel haar op dat mijn tandvlees daar ontstoken was en ik alweer een fistel aan de binnenkant van mijn wang heb (niet zo'n kleintje ook). Op de foto bleek dat er weer (of nog steeds) een ontsteking zat. Ik schrok heel erg van de foto. Het was echt een rommeltje. Gelukkig vond mijn tandarts dat ook. De kaakchirurg heeft dus niet zo netjes gewerkt.

Mijn vraag was natuurlijk wat ze daar aan kan doen. Het enige wat zij kan doen is de kies er uit halen, maar dat wil ik niet. Het is tenslotte de eerste kies naast mijn hoektand. Dit zal dus heel goed zichtbaar zijn als deze wordt getrokken en lijkt me niet fijn met kauwen.

Heeft iemand van jullie een ander idee wat er kan worden gedaan aan de ontsteking?
Miepje11

Dag Mema,

Ik lees je berichtje nu pas.
Hoe is dit afgelopen?

Wat je schrijft "De kaakchirurg heeft dus niet zo netjes gewerkt".
Dit is niet noodzakelijk de fout van de chirurg! Bij mijn weten, "een ontzenuwde tand is een verloren tand". Een ontzenuwde tand zit niet meer erg vast in de kaak zoals een normale tand, omdat zijn verankering weg is! Wanneer je druk uitoefent op een ontzenuwde tand (eten, poetsen), maakt die tand miniscule wiebelbewegingen, en zo geraken er bacteriën binnen langs je wortels, recht naar beneden naar de wortelpunten. Op een bepaald moment kan je immuunsysteem die herhaaldelijke bacterie-load niet meer aan, en dan krijg je een wortelpuntontsteking. Bij apexresectie verwijdert men de wortelpuntjes + het ontstoken bot rondom de wortelpuntjes. Het kan dus zijn dat je chirurg dit allemaal prima gedaan heeft, en dat hij alles netjes ontsmette, maar dat je door te eten opnieuw zélf de bacteriën terug binnenhaalde.

Een ontzenuwde tand blijft 10 tot 15 jaar goed, dan krijgt men typisch een eerste wortelpuntontsteking. Als men daarna een apexresectie laat uitvoeren, is dat slechts een tijdelijke oplossing, dan blijft die tand hooguit nog eens 3 tot 5 jaar goed. De ontstekling komt terug, en is er geen redding meer.
Logisch toch dat een apexgeresecteerde tand zo'n korte levensduur heeft: zo'n tand heeft NOG minder verankering, want hier zijn niet alleen de zenuwen, maar ook de topjes weg, dus de wiebelbewegingen worden groter, en de bacteriën kunnen nog meer en nog beter en nog dieper naar binnen :(

Ik spreek uit ervaring. Ik had tot voor kort 4 ontzenuwde tanden (met porseleinen kronen op) zitten, mijn 4 kiezen vlak naast mijn hoektanden (de nummers 16, 26, 36 en 46 (als je er iets van kent)). De eerste tand die sneuvelde was mijn 36, en wegens fouten van mijn tandarst ben ik ook de hoektand erlangs kwijtgeraakt, mijn nr. 35.
Ik kreeg een fistel onder mijn 36, maar mijn tandarst zei "het is maar een klein fisteltje, dat gaat wel vanzelf over". Niet dus. De keer dat ik terug ging omdat mijn fistel groter werd, en er kwam nu en dan etter uit, zei ze weer dat het niet zoveel kwaad kon. Ze prikte de fistel open, duwde er de etter uit, en schreef mij antibiotica voor. De pijn bleef (de fistel kwam nu wel niet meer terug). En ze schreef mij nogmaals antibiotica voor. Intussen waren we een jaar verder. Vijfde consultatie, ze verbaasde er zich over dat ik nog pijn had, "want er was niks te zien aan die tand" (ook niet op een rontgenfoto voor wat zij beweerde), dus ze verwees mij door naar een stomatoloog voor apexresectie. Maar toen die een rontgenfoto (en ook een CT scan) opnam, zag die dat mijn wortelpunten al een stuk weggevreten waren van de infectie!! (diagnose: apicale sclerose) En tant pis voor mij, de infectie zat ook al op de worteltop van mijn hoektand erlangs, nr 35.
Uiteindelijk resultaat: mijn 36 asap moeten laten trekken! (lees: uitboren :( )
En ook mijn 35 kon niet meer gered worden (erg frustrerend, tot dan toe perfect gezonde tand geweest, geen vulling, geen bederf)!
Ik heb uiteindelijk implantaten op mijn 35 en 36 laten zetten, maar nu een jaar later loopt dat ook niet van een leien dakje, ik heb lichte fantoompijnen in mijn implantaten.
Ondanks de fantoompijnen ga ik ermee door, en ik laat binnenkort ook implantaten op mijn 16, 26 en 46 zetten.

Ik snap wat je schrijft, dat je die tand niet wil laten trekken, belangrijke plaats een nummer 6!
Maar zie je, de ontsteking negeren is ook geen oplossing, want dan breidt de ontsteking zich vroeg of laat uit naar gezonde tanden.

Groetjes
Mieke
vr, 06/14/2013 - 17:38 Permalink
tingobop

lijkt mij een sterk verhaal dat er bacterieen afdalen naar de wortels doordat de tand ontzenuwd is en daardoor gaat wiebelen.maar goed je kunt daarin geloven natuurlijk.

eerder ligt het probleem in het tandvlees wat niet goed zit gehecht en niet in de tand zelf.

bij ontstoken tandvlees kan de ontsteking zich uitbreiden naar het kaakbot en ja daar kunnen je tanden dan wel los van gaan zitten als er voldoende kaakbot rondom de tand opgevreten is door de ontsteking.

maar ontsteking rond de wortelpunten komen dus altijd vanuit de wortel zelf. het kan het niet goed gereinigd zijn of niet ver genoeg gevult zijn ,bacterieen kunnen dan toch overleven. het hoeven er maar enkele te zijn en dan breid zo'n ontsteking in de loop van de tijd zich alleen maar verder uit langs de wortel naar boven toe... de slagingskans van een endo zal dus met verschillende factoren te maken hebben.
do, 05/21/2015 - 16:05 Permalink
tingobop

Ik denk dat als je wkb tanden en kiezen hebt je die elk jaar preventief alleen moet her spoelen. bacterieen zijn zeer hardnekkig. ik heb regelmatig last van mierenhopen in mijn tuin. gooi er bleek op en dan zijn ze weer een maand weg. daarna komen ze gewoon terug. die overleven dus. dit is volgens mij bij wkb niet anders. gewoon telkens bleek erop en dan houd je het klein .volledig uitroeien gaat niet meer..
wo, 05/27/2015 - 19:45 Permalink