Ik ben vanochtend naar de tandarts geweest, hij heeft 7 gaatjes gevuld in pakweg 50 minuten. Nu ben ik enorm bang voor de tandarts, mede doordat mijn ouders me altijd bang hebben gemaakt met allerlei horrorverhalen over hoe de gemiddelde tandarts je afzet. Daardoor heb ik vandaag lekker wat op internet rond gezocht, waardoor ik nog op meer horrorverholen stuitte. Ik heb begrepen dat het vrijwel onmogelijk is 7 gaatjes in 50 minuten te vullen? Ik ben nu heel bang dat er straks nog etensresten (ook al had ik sinds 9 uur de avond daarvoor niet gegeten) onder de vulling zitten, of dat het gaatje niet volledig weg is.
Ik moet volgende week ook weer terug voor 2 (of 3, vandaag weer foto's gemaakt) gaatjes. Ik heb niet heel veel pijn, slechts aan 1 kies die ook bij het vullen met verdoving al pijn deed. De tandarts kon me niet zeggen waar dit aan lag. Wel heb ik harde, scherpe lijmrestjes (?) op mijn kiezen boven volgensmij. Kan dit kwaad? Of moet ik dit laten weghalen op een of andere manier?
Verder moet ik hierbij zeggen dat mijn gaatjes alleen op de foto's te zien waren. Dit maakt het naar mijn idee wel een verdacht verhaal, ook al had ik wel daadwerkelijk last van gevoelige tanden. Maar hoe dan ook, mijn grootste vraag nu is eigenlijk: moet ik me zorgen maken?
Ik moet volgende week ook weer terug voor 2 (of 3, vandaag weer foto's gemaakt) gaatjes. Ik heb niet heel veel pijn, slechts aan 1 kies die ook bij het vullen met verdoving al pijn deed. De tandarts kon me niet zeggen waar dit aan lag. Wel heb ik harde, scherpe lijmrestjes (?) op mijn kiezen boven volgensmij. Kan dit kwaad? Of moet ik dit laten weghalen op een of andere manier?
Verder moet ik hierbij zeggen dat mijn gaatjes alleen op de foto's te zien waren. Dit maakt het naar mijn idee wel een verdacht verhaal, ook al had ik wel daadwerkelijk last van gevoelige tanden. Maar hoe dan ook, mijn grootste vraag nu is eigenlijk: moet ik me zorgen maken?
Re: ongerust: 7 gaatjes in 50 minuten gevuld
Hoe het met kleine, nieuwe gaatjes zit weet ik niet precies want ik heb al 20 jaar geen nieuwe gaatjes meer, alleen oude vullingen vervangen. Ik zou niet snel zeggen dat het onmogelijk is 7 gaatjes in 50 minuten. Als je de tandarts niet vertrouwt heb je wel een probleem natuurlijk, dus dat moet opgelost worden. Tip: laat je zo goed mogelijk informeren, als je ergens aan twijfelt kaart het dan aan en vraag ook een offerte als je die niet hebt gekregen want bij zoveel gaatjes zit je denk ik wel over het minimum bedrag daarvoor waarbij het verplicht os (250 euro dacht ik).
Het is niet mijn eigen tandarts. Om wat meer achtergrondverhaal te geven: ik vertrek voor langere tijd naar het buitenland volgende week, daarom was het zaak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te doen voordat ik (ergere) klachten krijg. De gaatjes zaten allemaal aan 1 kant, en de beet heeft hij pas na het vullen van alle gaatjes gecontroleerd (om tijd te winnen, denk ik). Ook is alles in 1x verdoofd, dit misschien dat de tandarts zo al flink aan tijd heeft gewonnen. Het duurt namelijk even voordat die volledig werkt natuurlijk. Dit was überhaupt mijn eerste keer gaatjes vullen, dus ik was al best wel blij dat ik al dit had doorstaan.
Ik heb geen offerte gekregen, hoe kan ik die aanvragen? Moet ik dan gewoon de praktijk bellen?
De tandarts was heel vriendelijk en professioneel. Hij zei dat mijn gebit heel gezond was en hij was geschrokken van de gaatjes die ik had. Die waren alleen te zien op de foto's, omdat ze tussen mijn kiezen zaten. Hij vertelde ook dat hij voorzichtig was geweest met prepareren daarom. Dat vond ik wel heel fijn. Alleen toen ik mijn moeder vertelde over de tandarts die ik had, vertelde ze dat zij weer had gehoord dat hij vaak niet goed werkte. Op internet zoeken hielp ook niet veel, krijg ook alleen maar voor horror-tandartsverhalen, dus vandaar dat het me nu allemaal een beetje angst inboezemt. Ik ben niet zo'n held met betrekking tot de tandarts.
Je zou de digitale foto's hier kunnen plaasten dan kunnen wij eens kijken of er twijfel over de indicatie zou kunnen bestaan.
De begroting voor een behandeling boven de €250 is een wettelijke verplichting. Je moet hier niet om hoeven vragen.
Kun je me ook vertellen wat mijn rechten zijn als ik geen begroting heb ontvangen?
Bestaat de mogelijkheid trouwens dat opgedroogd bloed niet meer van m'n hoektand gaat na gisteren?
Je zou kunnen betogen dat er geen behandelovereenkomst tot stand is gekomen volgens de wet (WgbO) omdat de tandarts niet aan de informatieplicht heeft voldaan en ook de regel van de toezichthouder heeft overtreden. Als anderzijds de behandeling nodig is en ook van goede kwaliteit vraag ik mij af waar je je druk over moet maken. De foto's kun je gewoon op vragen bij de tandarts. Als je 2,5 jaar niet bent geweest zou het trouwens best kunnen dat je wat gaatjes hebt. Het is juist heel goed dat de tandarts foto's heeft gemaakt.
Misschien moet ik het ook maar laten gaan. Ik maak me waarschijnlijk gewoon te druk. Heel erg bedankt voor je reactie.
Ja, zeker wel aan gedacht. Ik ben echt heel erg geschrokken. Ik heb altijd een heel gezond gebit gehad, nooit problemen en 9 gaatjes is wel echt heel veel. Waarschijnlijk komt dat omdat mijn kiezen wat scheef staan, ik niet floss, waardoor er meer etensresten achterblijven. De tandarts heeft me aangeraden te flossen. Zelf ben ik daar wel wat huiverig voor, maar misschien dat ik Superfloss (ik weet niet of je dat kent?) ga proberen. Ook heb ik gekeken naar Airfloss of Waterpik. Tandenstokers zijn wellicht ook wel fijn, die heb ik vroeger een tijdje gebruikt. Ik vind flossen en stokers gebruiken echter wel een beetje eng, zeker met vullingen tussen de kiezen nu. Maar ik moet mijn gebit zeker wel wat beter gaan verzorgen.