Afgelopen week ben ik bij tandarts geweest ivm kies die niet meer te redden is. Deze moet er uit.
Tandarts adviseert het trekken van de wortel, en het plaatsen van een brug. Bij een brug dacht ik gelijk aan 2000 euro, maar tandarts had het over een etsbrug die maar 500 euro kost.
Thuis gekomen even via google gezocht. Op internet lees ik echter dat dit eigenlijk meer een tijdelijke oplossing is, en niet zo stevig.
Nu ben ik dus aan het twijfelen of dat wel zo'n goed idee is. Van de ene kant denk ik dat tandarts het niet aan zou raden als het volgens hem geen goede optie is, anderzijds is het misschien beter om gelijk een kroonbrug te nemen ipv nu eerst 500 te investeren en dan binnenkort alsnog 2000 euro.
Hoe denken jullie hier over? Wat is jullie ervaring m.b.t. de levensduur van een etsbrug?
Tandarts adviseert het trekken van de wortel, en het plaatsen van een brug. Bij een brug dacht ik gelijk aan 2000 euro, maar tandarts had het over een etsbrug die maar 500 euro kost.
Thuis gekomen even via google gezocht. Op internet lees ik echter dat dit eigenlijk meer een tijdelijke oplossing is, en niet zo stevig.
Nu ben ik dus aan het twijfelen of dat wel zo'n goed idee is. Van de ene kant denk ik dat tandarts het niet aan zou raden als het volgens hem geen goede optie is, anderzijds is het misschien beter om gelijk een kroonbrug te nemen ipv nu eerst 500 te investeren en dan binnenkort alsnog 2000 euro.
Hoe denken jullie hier over? Wat is jullie ervaring m.b.t. de levensduur van een etsbrug?
Re: Levensduur etsbrug.
Tandarts heeft inderdaad die 3 opties genoemd. Implantaat was in deze situatie echter niet ideaal, ivm ingrijpendere procedure en benodigd bot.
Hij vind een etsbrug de best optie. Hij geeft aan dat etsbrug naar verwachting 5 jaar meegaat. Een defintieve brug minimaal 15 jaar. Als dat zo is, lijkt het me wel een goede optie. Als ik op internet zoek zie ik echter nergens staan dat een etsbrug 5 jaar mee kan gaan.
Tandarts noemde inderdaad als voordeel dat bij een etsbrug de naastgelegen kiezen minder geslepen te hoeven worden, maar dit voordeel begrijp ik niet helemaal. Als er toch kronen op komen, maakt dat toch niet meer uit?
Als er toch kronen op de buurtanden geplaatst moeten worden, dan is een 'gewone' brug doorgaans niet alleen een steviger en meer duurzame keus, maar ook een meer voor de hand liggende.
https://www.allesoverhetgebit.nl/mondgezondheid/etsbrug
Als antwoord op Re: Levensduur etsbrug. door Chris888
het is allebei waar. Ik heb
Als antwoord op het is allebei waar. Ik heb door vV
Een gewone brug zou moeten kunnen maar dan van hoektand naar hoektand, probleem is echter dat mijn ene hoektand ook niet meer zo vast staat.
Dan de optie implantaten, die kan ik niet betalen. Ik vind het heel moeilijk om mijn tanden kwijt te raken en geen geld te hebben om het op te lossen.
Blijft over een plaatje voor de twee voortanden? Ik vroeg me af of facings ook nog kunnen in zo'n geval. Dus twee ontbrekende voortanden die worden vervangen tussen facings in. Denk niet dat dat kan?
Als antwoord op het is allebei waar. Ik heb door VrolijkeFrans