Tandenknarsen en beugel

Author:
Knarsbeugel
Posted:
za, 09/12/2015 - 00:29
Hallo,
Mijn dochter heeft een snijtand die een klein beetje gedraaid zit en naar buiten uitsteekt. Dit zal volgens een orthodontist alleen maar erger worden. Ook heeft zij een diepe beet. De orthodontist zei dat hij geen aanwijzingen zag dat ze zou knarsen, toen ik dat vroeg. Hij adviseert slotjes boven, voor die tand, en de diepe beet zo te laten.
Ik dacht in eerste instantie dat je bij een diepe beet problemen krijgt als je na de behandeling een spalkje moet plaatsen. Maar nu komt er een groter probleem bij: ze blijkt toch erg te knarsen snachts. Er was laatst een stukje van haar hoektand afgebroken en de tandarts zag al zorgwekkende slijtage voor een meisje van 13. De tandarts gaat navragen (bij een kaakchirurg) hoe het zit met een kaak in de groei en de invloed van een knarsbitje. Ik vind het belangrijker dat haar tanden niet verder slijten, dan of ze recht staan. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in deze orthodontist. Daarom nu hier mijn vragen:
Hebben orthodontisten verstand van oplossingen voor tandenknarsen? Zo niet wie dan wel?
Ik las dat een diepe beet ook op te lossen zou zijn met een soort bijtplaatje waardoor de kiezen verder uit kunnen groeien?
Zou de diepe beet in dit geval komen door klemmen/knarsen? Diepe beet zit niet in de familie.
Ik lees op dit forum veel over nachtbeugels, zijn die voor retentie of voor correctie?
Is orthodontie überhaupt mogelijk als je per se snachts het knarsen onmogelijk wil maken?
Is er toevallig niet een alles-in-een oplossing? Een nachtbeugel die (mag jaren duren) het scheve tandje corrigeert en die tegelijk het knarsen voorkomt en de diepe beet op den duur iets meer ruimte geeft???
Alvast bedankt voor deskundige reactie, en ervaringsdeskundige reactie met combinatie knarsen/ortho
Ortholimburg

Hallo,

Hebben orthodontisten verstand van oplossingen voor tandenknarsen? Zo niet wie dan wel?
Ik las dat een diepe beet ook op te lossen zou zijn met een soort bijtplaatje waardoor de kiezen verder uit kunnen groeien?
Zou de diepe beet in dit geval komen door klemmen/knarsen? Diepe beet zit niet in de familie.
Ik lees op dit forum veel over nachtbeugels, zijn die voor retentie of voor correctie?
Is orthodontie überhaupt mogelijk als je per se snachts het knarsen onmogelijk wil maken?
Is er toevallig niet een alles-in-een oplossing? Een nachtbeugel die (mag jaren duren) het scheve tandje corrigeert en die tegelijk het knarsen voorkomt en de diepe beet op den duur iets meer ruimte geeft???

Je vragen een voor een:
Hebben orthodontisten, of ,bij uitbreiding, tandartsen verstand van knarsen.? Sommige wel en sommige niet. Hangt ervan af of ze zich interesseren voor het probleem.
Een diepe beet kan lang niet altijd met een opbeetplaat behandeld worden, eigenlijk zelden alleen met een opbeetplaat .Hangt af van de oorzaak: dentaal, skelettaal ,distoklusie of niet... Te moeilijk om te beantwoorden met de beperkte info die er voorhanden is.
Diepe beet wordt eigenlijk zelden door knarsen alleen veroorzaakt.
Nachtbeugels dienen in regel niet om correcties uit te voeren, wel voor contentie .Igv knarsen kan dit ook worden behandeld met een splint of opbeetplaat die enkel 's nachts wordt gedragen omdat patiënten zelden overdag lopen te knarsen. Komt alleen voor bij bepaalde psychische aandoeningen.
Orthodontie en behandeling voor knarsen wordt normaal consecutief gedaan, niet samen: dus eerst orthodontie en daarna een relaxatiesplint, die dan eventueel ook als retentie-apparaat kan dienen.
Een all-in one oplossing is er niet.
za, 09/12/2015 - 11:48 Permalink
Knarsbeugel

Bedankt voor de uitleg, duidelijk!
Een gewone beugel voor dat ene scheve tandje, terwijl zij snachts haar gebit kapot kan knarsen, vinden we geen optie. Maar we geloven de ortho als hij zegt dat er wel een keer iets aan gedaan moet worden omdat de tand anders in de loop der jaren steeds verder naar buiten kan gaan staan.
De diepe beet geeft nu gelukkig geen problemen maar ik vroeg me af of die door klemmen/knarsen vervelend kan verergeren.
Ik heb nog meer vragen...
Is een correctie met behulp van Invisalign of Air Align o.i.d. een optie? Die moet je weliswaar de hele dag in net als een gewone beugel maar dan kan je ook niet meer knarsen snachts. Is dit systeem schadelijk als je in de groei bent?
Er is geen alles-in-een oplossing, maar hoe vind ik een alles-in-een expert? De orthodontist waar wij geweest zijn interesseert zich duidelijk niet voor knars problemen aangezien hij desgevraagd zei dat er geen knars slijtage te zien was. Kwestie van rondvragen, jammer genoeg woon ik niet in Limburg maar in Noord-Holland.
zo, 09/13/2015 - 20:54 Permalink
Ortholimburg

Invisalign is geen techniek om bij een groeiende patiënt te gebruiken .De behandelgootjes zijn ook niet goed bestand tegen knarsen.
Ook niet alle handbewegingen kunnen even goed uitgevoerd worden met aligners.
De vraag is; hoeveel schade gaat het knarsen aanrichten in de korte tijd dat een orthodontische behandeling duurt .Dit is een afweging die jullie moeten maken: ofwel blijft ze lopen met scheve tanden en geef je haar een knarsplaat. Dit is zeker een mogelijkheid. Ook met een niet-perfect gebit kan ze overleven. Ofwel kies je voor een correctie ,die uiteindelijk vrij beperkt is in tijd, en draagt ze daarna een knarsplaat . Aan jullie de keuze.
ma, 09/14/2015 - 11:26 Permalink