Verstandskies 28 en kies 17 met problemen

Author:
SuusjeXx
Posted:
za, 09/05/2015 - 21:20
Hallo allemaal,

Ik ben 25 jaar en jarenlang niet naar de tandarts geweest vanwege angst en heb laatst de stap genomen om toch maar wel te gaan. Een aardige man. Ik had zelf het idee dat mijn complete gebit hopeloos was, eigenlijk was dat het rampscenario dat ik in mijn hoofd had.
De tandarts heeft foto's gemaakt zag dat ik een aantal gaatjes had, maar ook een groot gat in mijn verstandskies die wel goed is doorgekomen en bij kies 17 is een stuk afgebroken. Hij vroeg zich hardop af of een WKB effectief daarvoor zou zijn, want trekken is veel goedkoper en omdat er geen verstandskies achter zit, zou het geen probleem zijn om die gewoon te trekken.
Hij heeft een week later mijn gaatjes behandeld (met verdoving) en voor die 2 kiezen me doorverwezen naar de kaakchirurg.

Nu heb ik al ruim 2 weken behoorlijke kiespijn, en daarvoor slik ik paracetamol in combinatie met ibuprofen. Het wisselt of ik last heb van mijn verstandskies, of van de afgebroken kies. Ik merk het wanneer de pijnstillers zijn uitgewerkt en word dan 's nachts wakker van de kloppende kiespijn.
Ik probeer beiden goed schoon te houden door regelmatig etensresten te verwijderen met een tandenstoker, goed te poetsen en te spoelen met listerine.
Vanochtend was wederom kies 17 aan de beurt om last te veroorzaken en na er met een tandenstoker langs te zijn gegaan, kwam er gelig spul mee wat echt ontzettend stonk. Ik heb gevoeld aan het tandvlees, maar daar is geen bult te ontdekken.
Daarnaast ontdekte ik dat ik een soort aft/bultje heb bij de plek waar de verdoving gezet is voor een gaatje in mn voortand.

Ik maak me er best wel zorgen om en heb daarom de volgende vragen:
1. Is dat gele spul dat zo stinkt waarschijnlijk tandplak? Of een teken van ontsteking (pus)?
2. Hoe lang mag je hiermee door blijven lopen? Kortom: wanneer wordt het een spoedgeval? Ik heb de afspraak bij kaakchirurg over 1,5 week.
3. Kun je als reactie op verdoving een aft krijgen? Of is het toeval? Moet ik hiermee terug naar de tandarts?
4. Mocht die kies ontstoken zijn, of het gebied daaromheen, is dan trekken wel verantwoord? Is er extra behandeling nodig?
5. En een laatste vraag: ik heb nogal gauw een kokhalsreflex, zeker als er iets in mijn mond wordt gestopt. Zou dit problemen kunnen geven bij het trekken van de kiezen? En zo ja, is er iets wat je daaraan kunt doen?

Hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal.
Ik hoop dat er hier iemand is die me wat duidelijkheid kan geven.
Romy32

1. Ik denk (weet vrijwel zeker) dat laatste.
2. Het is nooit gezond om met een ontsteking rond te lopen. Hoe gaat het nu met de pijn? Misschien is het toch goed even je tandarts te bellen, om te vragen of antibiotica misschien verstandig is.
3. Geen idee. Ik denk niet dat je hiermee terug hoeft te gaan. Een aft gaat altijd vanzelf over. Kan wel even duren.
4. Trekken is wel verantwoord, maar verdoven is soms lastig bij een ontstoken kies. Daarom: zie 2.
5. Wij hadden eens een patiënt met een kokhalsreflex, die vroeg of wij zout in de praktijk hadden. Hij beweerde dat als hij wat zout op zijn tong strooide, hij minder last had. We hadden dat toen helaas niet, maar het is het proberen waard. In dit topic kun je er ook iets over lezen.
wo, 09/09/2015 - 20:11 Permalink
SuusjeXx

Bedankt voor je reactie!
De pijn is goed te doen, maar wel met pijnstiller. Afgelopen weekend kwam de pijn door de pijnstilling heen en slikte ik behoorlijk hoge dosis. Dat is nu niet meer nodig, gelukkig. Nog 1 week voordat ik aan de beurt ben bij de kaakchirurg.
Denk je dat het nog steeds nodig is om tandarts om advies te vragen?

De aft lijkt al wat kleiner te worden, minder gelig, minder pijnlijk ook. En mijn angst dat het misschien een wortelpuntontsteking zou zijn, lijkt dus niet te kloppen, want het trekt al wat weg, ook gelukkig....

Ik ben de afgelopen maand nu 2 keer bij de tandarts geweest, eerste keer een controle met foto's maken en verwijzing naar kaakchirurg. En de tweede keer dus een paar gaatjes vullen. Hij heeft niet mijn gebit schoongemaakt, tandsteen verwijderd etc.
Nu is mijn voornemen om veel beter voor mijn gebit te gaan zorgen dan ik de afgelopen tijd heb gedaan. Overgestapt op een tandpasta die ook tegen tandvleesproblemen werkt (Oral B pro expert in plaats van Elmex), ik spoel na het tanden poetsen met Listerine en ik flos 1 keer per dag.
Is het normaal dat een tandarts niets schoonmaakt? Is verstandiger om langs de mondhygiënist te gaan? Hoe lang na het trekken van die kiezen kan ik dat doen?
wo, 09/09/2015 - 22:06 Permalink
SuusjeXx

Nou, inmiddels is het een paar dagen na de extractie van de 2 kiezen. Het trekken zelf viel echt reuze mee, behalve dan dat gekraak wat je hoort, pff! Haha! Mijn kiezen blijken lange wortels te hebben, dus kaakchirurg heeft gecheckt of mijn bijholte niet open is gegaan. Dat was niet het geval, dus zonder hechtingen. De wonden hebben allebei een bruine/zwarte vlek erin, ik neem aan dat dat de bloedprop is.

Ik heb ibuprofen 600 gekregen en dit de eerste 2 dagen in een schema gebruikt (4x600). Nu ben ik wat aan het experimenteren met pijnstilling, om te kijken hoeveel ik nodig heb. Ik merk wel dat de verstandskies meer napijn geeft dan de andere. De pijn is veelal zeurend, maar soms ook stekend en trekt dan naar m'n oor. Ik blijf dus nog voorlopig ibuprofen gebruiken (3-4x400).

Hoe lang mag deze napijn (vooral de steken) aanhouden?
Ze hebben me ook verteld dat ik niet mocht spoelen, de eerste dagen. Zou die bloedprop nu stevig genoeg zitten om dat wel te kunnen doen? Spoelen met Listerine of beter met zout water? Of is een andere manier om de wonden schoon te houden?
zo, 09/20/2015 - 19:37 Permalink