Retainer

Author:
Askie
Posted:
do, 10/01/2015 - 20:39
Hey,

8 jaar geleden heb ik een blokjesbeugel gedragen. Mijn tanden stonden sindsdien in mooie alignatie, maar de beet is eigenlijk niet zo goed.
Om de beet te herbekijken, was ik 2 jaar geleden naar een orthodontist geweest. Deze vertelde me om mijn nachtbeugel onderaan niet meer te dragen (bovenaan heb ik een spalkje).

Ik deed dat en 3 maand later kwam ik terug op controle, er was niks verschoven en dus ging ze verder met haar onderzoek. Uiteindelijk bleek er chirurgie nodig te zijn voor het corrigeren van de beet. Ik liet het dan maar zo omdat ik er eigenlijk geen last van heb.

Nu mijn echte vraag:

Ik heb sindsdien (dus 2 jaar) mijn nachtbeugel niet meer gedragen. Nu had ik wat gelezen op internet dat het toch beter is je retainer in te houden omwille van dat de tanden met het ouder worden naar voren willen komen en daardoor kans ontstaat op overlapping enzovoort.

Ik heb vandaag men retainer nog eens proberen in te steken en dit lukte nog, hij knelde wel wat, maar ik herinner me nog dat dit vroeger ook wel was als ik hem eens vergeten was.

Vraag 1: zou ik deze nu gewoon weer elke nacht dragen of is dit niet meer aan te raden?
Vraag 2: stel dat deze stuk zou gaan, kan ik dan bij gelijk welke orthodontist om een nieuwe? Ik heb wat schrik dat ze het niet gaan willen doen omdat men beet niet ideaal is.

Ik zou hem vooral willen dragen om een soort van geruststelling te hebben dat het zo blijft zoals het is.

Alvast bedankt!
Ortholimburg

Als je tanden al een paar jaar stabiel zijn is het risico niet erg groot dat ze nog gaan verschuiven. Het is uiteraard niet helemaal uit te sluiten . Tanden kunnen nu eenmaal het hele leven lang verplaatsen .Als dat niet zo zou zijn, konden we bij volwassen patiënten ook geen correcties meer doen!
Je kan uiteraard ook vragen om ook in de onderkaak een spalkje te kleven. Meestal gebeurt dit ook wel ,waarom het bij U niet werd gedaan weet ik natuurlijk niet. Misschien was daar een goede reden voor.
vr, 10/02/2015 - 17:47 Permalink
Askie

Ik herinner me dat ik ook onderaan een spalkje had. Dit kwam vaak los en was op een gegeven moment stuk. Hierdoor zijn dan 2 tanden lichtjes verschoven (of gewoon door het settelen). Toen heeft men orthodontist besloten me een uitneembare nachtbeugel te geven.
vr, 10/02/2015 - 19:02 Permalink