Last van gehemeltestang (palatelbar)

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
ma, 10/05/2015 - 13:03
Na 6 jaar blokjes in tienerjaren,, nu terug op dertigjarige leeftijd blokjes laten plaatsen.

Drukpijn raakt gewend.

Maar eten met de palatelbar lukt mij na een week nog steeds niet: kauwen is bijzonder kunstmatig, heb maar 1 drukpuntje, én alles koekt voortdurend aan die stang en slikken lukt zo slecht, ik geniet echt niet meer van mijn eten.

herkent iemand dit probleem en raak je eraan gewend?

of zijn er trucjes om kauwen en slikken te vergemakkelijken?

alvast heel erg bedankt voor reacties.
Sem123

Hee fietsenrek, ik heb in mijn beugelbehandeling (als begin twintiger) pak 'm beet 5 maanden een palatal bar gehad icm een kruisbeetelastiek. Ik moet zeggen dat ik er vanaf het moment van plaatsen niet echt zo veel last van had als wat jij omschrijft. Heb je je vaste beugel ook vorige week gekregen (icm met de palatal bar), of is het discomfort nu echt puur aan de bar te danken? Het was bij mij wel een flink ongemak, maar ik kon er eigenlijk wel redelijk goed mee overweg. In mijn beugelbehandeling kreeg ik eerst slotjes onder en boven, een maand later werd de palatal bar geplaatst, en weer een maand later werd ie geactiveerd. Dus misschien dat dat bijdraagt aan mijn gebrek aan discomfort. Na het activeren van de palatal bar at ik wel zeker een maand heel erg lastig, maar dit werd uiteindelijk wel veel minder. Ik heb geen truukjes voor je, maar ik denk dat het gewoon een kwestie van doorbijten (letterlijk) is en hopen op het beste.
ma, 10/05/2015 - 22:33 Permalink