Tandpasta, spoelen of niet?

Author:
Vonneke84
Posted:
vr, 10/30/2015 - 08:50
Na een 3tal jaar van gebitsverval ben ik al enige tijd op zoek naar de beste manier van mondverzorging.
Vroeger kreeg je thuis gewoon goedkope tandpasta en een harde tandenborstel en moest je flink raggen, want tanden zijn er niet om te aaien.
Inmiddels ben ik 31 en heb ik het front al laten Dahlen ivm vreselijke tanderosie.
Na een WKB, immens veel gaatjes en afbrekende kiezen ben ik gaan experimenteren met dure tandpasta's, andere borstels, verschillend flossdraad en mondwater.
Alles steeds een half jaar, en ieder half jaar weer minimaal 2 gaatjes.
Maar ik voer de handelingen van flossen, stokeren en poetsen wel goed uit.
Wat kan ik doen?
Wat is de beste tandpasta bij tanderosie?
Moet ik na het tandenpoetsen (3x per dag 4 minuten) naspoelen met water, of juist niet?
Heeft mondwater met fluoride effect? Gehalte is erg laag in vergelijking met tandpasta.
Is een tongschraper echt een goed idee, of is het onzin?

Kortom, ik zou heel graag tips ontvangen van de beste preventieve manier om gaatjes te voorkomen.

Ik heb zelfs een half jaar met een watje met waterstofperoxide linksonder m'n verstandskies gespoeld, nu heb ik linksonder in de laatste kies (voor de inmiddels getrokken verstandskies) een gaatje ontwikkeld in een half jaar.. Dus zelfs waterstofperoxide kan niet verhelpen dat de gaten in m'n gebit vallen...
Lieneke

Ben je al onder behandeling / begeleiding van een mondhygiënist? Dat is echt een must als je erosie en gaatjes hebt (gehad). Waterstofperoxide zal je inderdaad niet helpen tegen gaatjes. Je zegt dat je de handelingen goed uitvoert. Vind je dat zelf of een professional?
De beste tandpasta bestaat niet. Wat wel steeds meer aan het ligt komt, is dat de fluoride die in Elmex Erosion en in de OralB tandpasta's zit wel eens beter zou zijn dan andere fluoride. Het bevat tin. Elmex heeft hier ook een spoelmiddel van. Je zou dat eens extra tussendoor kunnen gebruiken en na het poetsen. Je kunt dan de tandpasta in je mond houden en daarna met het spoelmiddel samen kunnen uitspugen. De fluoride van de tandpasta blijft wat langer werken als je na het poetsen ermee spoelt. Je perst dan het speeksel en de tandpasta (de 'slurry') zoveel mogelijk tussen je kiezen en tanden. Daarna spuug je dit uit zonder na te spoelen met water. Je mag wel bij het spoelen een piepklein slokje nemen om het wat makkelijker te maken.
Heb je ook je voeding aangepast? Ook daarbij kan een mondhygiënist je coachen. Zeker erosie stopt niet zonder de voeding aan te passen.
vr, 10/30/2015 - 10:14 Permalink
Vonneke84

Ik ga niet naar de mondhygieniste, om de eenvoudige reden dat ik de laatste 3 jaar al met honderden euro's over m'n vergoedingen ga.
Of omdat ik dingen moet hebben of laten doen voor m'n gebit die überhaupt niet vergoedt worden.
Endo's, weekendtansartsen, ziekenhuis, fysio, splint, Dahl-methode, en komend jaar een kroon voor m'n kies met endo.
Er is niet tegenop te werken.

M'n huidige en vorige tandarts waren beiden getrouw met een mondhygieniste, dus ik heb daar met enige zekerheid laten zien hoe ik poets, wat ik doe aan flossen, ragen, spoelen etc.
Bij beide tandartsen is dat als keurig beschouwd en misschien zelfs wel overdone.
Ik floss voordat ik ga poetsen maar ook daarna nog eens...
En toch heb ik binnen een paar maanden weer tussenliggende gaatjes.

Vandaag ben ik naar de drogist geweest, maar het soort fluor wat jij beschrijft, met tin, heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb tandspoeling van Meridol meegenomen en een zachte tandenborstel van Meridol, plus tandpasta van Elmex.
Ooit had ik een hele dure, professional met Argin, of pro-argin (was fluoride toch?) maar daar kreeg ik hele zere tanden van...

Vooralsnog ben ik op zoek naar de beste middelen en methode om eindelijk eens van die gaatjes af te zijn.

M'n man poetst gewoon 2x per dag met goedkope tandpasta, flosst nooit en heeft al zeker 15 jaar geen gaatjes meer gehad.. Jaloers word ik daar op!
di, 11/03/2015 - 12:02 Permalink
Vonneke84

Als antwoord op door Chris888

Je hebt gelijk, dat ben ik gewoon vergeten.
Ik eet 3x per dag. Ontbijt, lunch en avondeten.
Soms ook tussendoor iets, maar dat probeer ik niet te doen. Eet ik wel iets tussendoor, dan floss ik daarna gelijk.
Ik drink 2x per dag koffie en voor de rest water.
Hooguit in het weekend eens een colaatje of alcoholisch drankje, maar daarna weer tanden spoelen met water.
Ik ben panisch met m'n tanden, maar toch vallen nog steeds de gaten er in.
di, 11/03/2015 - 20:02 Permalink
Vonneke84

Als antwoord op door Lieneke

In wat voor vorm koop je extra fluoride?
Ik ken alleen het ouderwetse fluor happen bij de tandarts (wat overigens ook blijkbaar weinig effect heeft gehad... Of zou ik anders nu al een kunstgebit hebben gehad ;-) )
En waar koop je zoiets?
Van de drogist ken ik alleen het standaard assortiment; tandpasta, tandenborstels, floss-spullen en tandspoeling.
wo, 11/04/2015 - 11:33 Permalink
Vonneke84

Als antwoord op door Lieneke

Daar denkt een fabrikant dan ook lekker over na...
Je maakt een product wat goed moet zijn en vervolgens stop je er zuur in.
Snap niet dat zulke producten niet van de markt gehaald worden.
Ik zal op zoek gaan naar actieve O7, eventueel op internet
do, 11/05/2015 - 18:36 Permalink