Goeiedag,
Een aantal maanden geleden had ik last van een tandvlees onsteking. Inmiddels braaf 3 en halve maand bezig met 2 keer per dag ragen, 2 keer poetsens, en de eerste maand ook nog 2 keer daags gespoeld met perio-aid. Mijn tandvlees bloedt niet meer bij aanraking/poetsen/ragen o.i.d. Wel zijn de randen rond mijn bovenste snijtanden nog steeds rood en gezwollen. Hoe kan dit? Het doet geen pijn, het bloedt niet, en ik heb geen parodontitis op die plekken (of heeft de tandarts dat misschien verkeerd gezien?).
Eerst dacht ik dat het wellicht iets langer duurde dan normaal, maar nu begin ik mij toch wel zorgen te maken. Als niemand hier een idee heeft van wat het kan zijn, maak ik uiteraard een afspraak bij de mondhygiëniste, maar ik wil mezelf liever die kosten besparen en wachten tot de volgende afspraak.
Bij voorbaat dank,
R
Een aantal maanden geleden had ik last van een tandvlees onsteking. Inmiddels braaf 3 en halve maand bezig met 2 keer per dag ragen, 2 keer poetsens, en de eerste maand ook nog 2 keer daags gespoeld met perio-aid. Mijn tandvlees bloedt niet meer bij aanraking/poetsen/ragen o.i.d. Wel zijn de randen rond mijn bovenste snijtanden nog steeds rood en gezwollen. Hoe kan dit? Het doet geen pijn, het bloedt niet, en ik heb geen parodontitis op die plekken (of heeft de tandarts dat misschien verkeerd gezien?).
Eerst dacht ik dat het wellicht iets langer duurde dan normaal, maar nu begin ik mij toch wel zorgen te maken. Als niemand hier een idee heeft van wat het kan zijn, maak ik uiteraard een afspraak bij de mondhygiëniste, maar ik wil mezelf liever die kosten besparen en wachten tot de volgende afspraak.
Bij voorbaat dank,
R
Moeilijk te beantwoorden zo..
Als antwoord op Moeilijk te beantwoorden zo.. door Lieneke
Moeilijk te beantwoorden zo..
Wat kan mijn mondademhaling met gezwollen tandvlees te maken hebben? Lichen planus lijkt het me niet, na het even gegoogled te hebben. Ik was trouwens vergeten erbij te vermelden dat ik de eerste maand nadat ik bij de mondhygieniste ben geweest trouwens wel een iets te grote rager tussen die tanden heb 'geforceerd' Bij 2 ervan zijn er daarom denk ik ook een stukje tandvlees omhoog gekropen. Kan dat zorgen voor een soort van permanente 'irritatie' waardoor het tandvlees een beetje rood en gezwollen blijft? Als een soort van litteken-achtig iets ofzo?
Als ik google op gezwollen tandvlees kom ik namelijk alleen maar op onstekingen uit. Dat lijkt me toch echt sterk na al die tijd...
Edit: Waarschijnlijk toch door mondademen. Ik kan inderdaad heel slecht door mijn neus ademen, met als gevolg dat ik door mijn mond adem. Betekend dit dat het gezwollen tandvlees dan toch parodontitis is, ondanks dat het niet bloedt en geen pijn doet?
Vriendelijke groet, en bij voorbaat dank
R