Gisteren stelde mijn tandarts voor om een kroon welke 10 jaar geleden op mijn voortand geplaatst is, te vervangen. Ik was een beetje verbaasd, nu al?? Hij zit nl prima en ik heb er geen last van. Ok, iets een donker randje, maar dat heb ik bij een kies welke relatief kort geleden geplaatst is, ook.
Een ándere kroon bij een voortand wilde hij ook vervangen, hier ben ik het helemaal mee eens; de rand begint lelijk te worden (mag ook een keer na ruim 30!! ja je leest het goed, 30 jaar)
Maar ik weet niet goed wat ik nu moet met de kroon welke er dus nu 10 jaar zit. Die kan toch nog wel een tijdje mee dacht ik zo? (denkend aan de kroon welke er dus al 30 jaar zit)
Zijn hier richtlijnen voor? Ik vind mijn gebit belangrijk, heb er best wat voor over en wat moet dat moet, maar als het nog even kan wachten, dan graag natuurlijk. Kan iemand mij hierin advies geven? Ik vertrouw mijn tandarts zonder meer, maar merk dat ik nu behoefte heb aan een second opinion.
Alvast bedankt voor het advies!
Een ándere kroon bij een voortand wilde hij ook vervangen, hier ben ik het helemaal mee eens; de rand begint lelijk te worden (mag ook een keer na ruim 30!! ja je leest het goed, 30 jaar)
Maar ik weet niet goed wat ik nu moet met de kroon welke er dus nu 10 jaar zit. Die kan toch nog wel een tijdje mee dacht ik zo? (denkend aan de kroon welke er dus al 30 jaar zit)
Zijn hier richtlijnen voor? Ik vind mijn gebit belangrijk, heb er best wat voor over en wat moet dat moet, maar als het nog even kan wachten, dan graag natuurlijk. Kan iemand mij hierin advies geven? Ik vertrouw mijn tandarts zonder meer, maar merk dat ik nu behoefte heb aan een second opinion.
Alvast bedankt voor het advies!
Als alles er onder de kroon
Ik weet het niet hoor, misschien zit dat erachter?
Vraag je tandarts om uitleg.
Als het niet écht nodig is, zou ik een goede kroon niet laten vervangen.
Als antwoord op Als alles er onder de kroon door Romy32
Hartelijke groeten van Lydia
Als antwoord op Als alles er onder de kroon door Lydia1
Het ligt aan verschillende factoren, zoals je mondhygiëne, of je wel of niet knarst/klemt, de conditie van je tandvlees, de conditie van het element onder de kroon.
Vaak gaan kronen echt wel langer mee dan tien jaar. Dat zie ik bij ons in de praktijk, maar dat zie je ook bij jezelf. Je hebt immers al dertig jaar dezelfde kroon.
Als antwoord op Als alles er onder de kroon door Romy32
Handig zeg, dit forum! Ik voel me nu een heel stuk zekerder in mijn beslissing. Fijne dag nog Romy!
Graag gedaan hoor, maar ik
Je zegt dat er een donker randje te zien is. Dat komt waarschijnlijk doordat de kroon een metalen basis heeft, onder het porselein. Tegenwoordig kunnen kronen ook gemaakt worden zonder metaal, waardoor die verkleurende randjes niet meer voorkomen. Zeker in het front is dat wel heel mooi. Misschien is dat de reden dat je tandarts de kroon wil vervangen. Als je de situatie zoals die nu is zelf prima vindt, kun je het natuurlijk gewoon zo laten.
Als je tandarts echter om andere redenen wil vervangen (bijvoorbeeld lekkage onder de kroon), is het niet verstandig dit uit te stellen. Maar ik denk dat hij je dit dan wel duidelijk had gezegd.
Even vragen naar de reden dus, is mijn advies.
Jij ook een prettige dag verder.
Als antwoord op Graag gedaan hoor, maar ik door Romy32
Als antwoord op Graag gedaan hoor, maar ik door Lydia1
Succes met de behandeling!
Als antwoord op Graag gedaan hoor, maar ik door Romy32
Als antwoord op Graag gedaan hoor, maar ik door Lieneke