Hoe kan dit nou? (tandvleesontsteking)

Author:
Alex88
Posted:
di, 12/08/2015 - 22:28
Goeiedag,

Sinds mijn MH 5 maanden geleden gingivitis en lokaal parodontitis heeft geconstateerd, gebruik ik dagelijks ragers en poets ik tweemaal per dag. Na een paar weken was het bloeden weg en de pijn voorbij. Echter, hoorde ik laats van een kennis die MH wilt worden dat de meeste mensen niet goed ragen. Je hoort namelijk zowel van de voorkant als van de achterkant de rager tussen je tanden te halen. Toen ik dit probeerde, bloedde het weer als een rund!

Hoe kan dit? Ik gebruik de juiste formaat ragers, en heb nooit ergens anders gelezen/gehoord dat dit de juiste manier van ragen is. Mijn MH heeft hier ook nooit iets over gezegd. Klopt het uberhaupt dat dit de juiste manier is, of ben ik juist mijn tandvlees aan het beschadigen dat het daardoor zo erg bloedt? Ik snap er echt helemaal niets van!

Bij voorbaat dank voor uw reactie(s)

Met vriendelijke groet,

Alex.
Grappa

Niet doen, je maakt de problemen alleen maar erger. lieneke zal er vast ook iets over zeggen denk ik. Alleen vanaf de buitenkant, de kant van wangen en lippen de ragers inbrengen. Je mondhygiëniste of tandarts zal je ook moeten adviseren over grootte en soms soort ragers.
di, 12/08/2015 - 23:04 Permalink
Alex88

Als antwoord op door Grappa

Niet doen, je maakt de problemen alleen maar erger. lieneke zal er vast ook iets over zeggen denk ik. Alleen vanaf de buitenkant, de kant van wangen en lippen de ragers inbrengen. Je mondhygiëniste of tandarts zal je ook moeten adviseren over grootte en soms soort ragers.

Grootte weet ik precies. Ik gebruik ze allemaal van het merk interprox. De gele (aardig groot) voor tussen m'n kiezen, de groene(medium) voor tussen m'n snijtanden, en de oranje (ena kleinste) voor mijn onderste snijtanden. Dit is precies zoals mijn MH het mij heeft uitgelegd, alleen lees ik overal op internet dat gezond tandvlees heus niet zomaar gaat bloeden vanwege een verkeerd poets/stook/raag/flostechniek. Vandaar dat ik heel erg schrok toen erachter kwam dat alles wel begon te bloeden als ik het van de binnenkant deed, want volgens die logica zou dat dan alsnog niet horen te gebeuren.

Overigens, en misschien is dit dan beter een vraag voor Lieneke, hoeveel erger zal ik het erop hebben gemaakt door dit één keer gedaan te hebben?
di, 12/08/2015 - 23:14 Permalink
Alex88

Als antwoord op door Grappa

Wederom bedankt voor je reactie, Grappa.

En hoe zit het met mijn verstandskiezen? Ik merk namelijk wel dat ik daar niet helemaal doorheen kom (de borsteltjes van de ragers zijn niet lang genoeg). Het lijkt mij niet ondenkbaar dat er hierdoor wel sprake blijft van een ontsteking op die plaatsen. Heb je eventueel ook tips voor hoe ik die gebieden wel zou kunnen reinigen zonder mijn tandvlees te beschadigen?
Ik heb perio-aid al gedurende 3 weken gebruikt sinds mijn laatste bezoek aan de MH, dus dat gebruik ik liever niet meer om het risico op bruine aanslag te beperken. Als er echter geen alternatief is, tsja.. Dan moet het maar.

Bij voorbaat dank,

Alex
wo, 12/09/2015 - 20:57 Permalink
Lieneke

Ja, daar ben ik dan ;)
Bij de meeste mensen werkt het voldoende als er een maal daags vanaf de buitenzijdes geragerd wordt. Maar soms kan het nodig zijn om dit ook vanaf de binnenzijde te doen. Bijvoorbeeld als de binnenzijdes meer gezwollen zijn dan de buitenzijdes of als iemand er vanaf de buitenzijde niet bij kan komen. Heb je toevallig tapstoelopende ragers (soort kerstboompjes)?
do, 12/10/2015 - 11:39 Permalink
Alex88

Als antwoord op door Lieneke

Ja, daar ben ik dan ;)
Bij de meeste mensen werkt het voldoende als er een maal daags vanaf de buitenzijdes geragerd wordt. Maar soms kan het nodig zijn om dit ook vanaf de binnenzijde te doen. Bijvoorbeeld als de binnenzijdes meer gezwollen zijn dan de buitenzijdes of als iemand er vanaf de buitenzijde niet bij kan komen. Heb je toevallig tapstoelopende ragers (soort kerstboompjes)?

Duidelijk. Betekend dit ook dat als ik dit nog 2 weken doorzet, ik wellicht nog van de ontsteking af kan komen? (uiteraard snap ik dat je dit niet kunt garanderen), want ik raag nu dus al wel 5 maanden van de buitenkant. Het bloed erg, en doet ook veel pijn als ik het van binnenuit doe, net als de eerste paar weken toen ik het van buitenaf deed. Wat betreft je laatste vraag, sinds kort gebruik ik voor mijn achterste kiezen de blauwe 'conical' versie van interprox. Die is inderdaad tapstoelopend. Voor mijn bovenste snijtanden gebruik ik de gele interprox, die is gewoon recht.
ma, 12/14/2015 - 00:24 Permalink