Beste orthodontist,
Graag uw kijk op een case. Ik heb drie jaar een slotjesbeugel gedragen. Mijn beugel is er inmiddels 6 weken uit. Alles zag er goed uit eens de beugel verwijderd werd, zeer tevreden met het werk van mijn orthodontist! Echter ging het in de retentiefase wat minder. Het lijm van mijn bovenspalkje liet tussen één voortand en de tand ernaast los, maar dit werd al gauw opnieuw gelijmd en het zag er niet veranderd uit. Uit voorzorg heb ik om een extra retainer gevraagd (de Essix) voor het geval het weer mis zou gaan. Gebitsafdruk daarvoor werd gemaakt nadat mijn spalkje eerst opnieuw goed met veel lijm is vastgezet.
Na een week ging het lijm van het spalkje weer aan dezelfde kant los. Op het consult was de gebruikelijke orthodontist er niet. Mijn spalkje werd toen niet gerepareerd (aangegeven dat ik dat toch graag wel wilde hebben). Deze bleef erin zitten en het lijm werd verwijderd waar het spalkje losliet. De bovenste tanden waren dus vastgespalkt m.u.v. 1 voortand. Ik kreeg instructie om dag en nacht mijn Essix retainer te dragen en na een maand opnieuw op consult te komen, dit heb ik ook gedaan. In die periode is de ene voortand die dus niet meer gespalkt was iets naar achter gaan schuiven (milimeter of minder). De overgang van hoog naar laag bij mijn twee voortanden is zowel aan de voorkant als achterkant te constateren (met een stokje erover) en door de verschuiving is er vanuit de invalshoek van de achtergeschoven voortand een spleetje zichtbaar tussen de twee voortanden. Ook springt de juiste voortand nu bij mensen meer in het oog dan de achtergeschoven. Het geeft nogal een vertekend beeld wat je niet zo snel (binnen 4 weken) zou verwachten na 3 jaar beugelen. Bij het laatste consult is het spalkje volledig opnieuw geplaatst maar merkte ik aan de orthodontist dat hij niet blij was dat het spalkje een maandje daarvoor bij die ene voortand niet is gerepareerd.
Beste orthontist,
Op basis van het bovenstaande, zou ik graag uw kijk willen hebben op enkele zaken.
1) Is er een fout gemaakt toen mijn spalkje werd losgemaakt aan één voortand?
2) Hoe zou dit eventueel het snelst gecorrigeerd kunnen worden? (behandelwijze)
Graag uw kijk op een case. Ik heb drie jaar een slotjesbeugel gedragen. Mijn beugel is er inmiddels 6 weken uit. Alles zag er goed uit eens de beugel verwijderd werd, zeer tevreden met het werk van mijn orthodontist! Echter ging het in de retentiefase wat minder. Het lijm van mijn bovenspalkje liet tussen één voortand en de tand ernaast los, maar dit werd al gauw opnieuw gelijmd en het zag er niet veranderd uit. Uit voorzorg heb ik om een extra retainer gevraagd (de Essix) voor het geval het weer mis zou gaan. Gebitsafdruk daarvoor werd gemaakt nadat mijn spalkje eerst opnieuw goed met veel lijm is vastgezet.
Na een week ging het lijm van het spalkje weer aan dezelfde kant los. Op het consult was de gebruikelijke orthodontist er niet. Mijn spalkje werd toen niet gerepareerd (aangegeven dat ik dat toch graag wel wilde hebben). Deze bleef erin zitten en het lijm werd verwijderd waar het spalkje losliet. De bovenste tanden waren dus vastgespalkt m.u.v. 1 voortand. Ik kreeg instructie om dag en nacht mijn Essix retainer te dragen en na een maand opnieuw op consult te komen, dit heb ik ook gedaan. In die periode is de ene voortand die dus niet meer gespalkt was iets naar achter gaan schuiven (milimeter of minder). De overgang van hoog naar laag bij mijn twee voortanden is zowel aan de voorkant als achterkant te constateren (met een stokje erover) en door de verschuiving is er vanuit de invalshoek van de achtergeschoven voortand een spleetje zichtbaar tussen de twee voortanden. Ook springt de juiste voortand nu bij mensen meer in het oog dan de achtergeschoven. Het geeft nogal een vertekend beeld wat je niet zo snel (binnen 4 weken) zou verwachten na 3 jaar beugelen. Bij het laatste consult is het spalkje volledig opnieuw geplaatst maar merkte ik aan de orthodontist dat hij niet blij was dat het spalkje een maandje daarvoor bij die ene voortand niet is gerepareerd.
Beste orthontist,
Op basis van het bovenstaande, zou ik graag uw kijk willen hebben op enkele zaken.
1) Is er een fout gemaakt toen mijn spalkje werd losgemaakt aan één voortand?
2) Hoe zou dit eventueel het snelst gecorrigeerd kunnen worden? (behandelwijze)
Iets naar achtergeschoven voortand (boven)
Wat ik echter niet goed begrijp is, dat als je je Essix goed gedragen hebt ( minimum 12 uur per dag) ,dan is het eigenlijk praktisch onmogelijk dat je tand gaat verplaatsen ,tenminste als de essix goed past. Dus da's voor mij een raadseel . Bovendien zou de tand sowieso terug goed moeten gaan staan als de essix een aantal dagen full time gedragen wordt en daarna kan dan een nieuwe spalk gemaakt worden. Dit alles dat de Essix goed past en je hem inderdaad FT draagt.
Als antwoord op Iets naar achtergeschoven voortand (boven) door Ortholimburg
Beste Ortholimburg,
Hartelijk dank voor uw reply! Ik ben het volledig met u eens dat het spalkje z.s.m. herplaatst diende te worden, echter werd ik ervan overtuigd dat zolang ik de Essix de hele dag zou dragen m.u.v. tijdens het eten en poetsen, alles intact zou blijven zoals u ook aangeeft dus vond ik het prima.
De Essix paste goed om de tanden, echter bedacht ik mij dat de Essix is vervaardigd aan de hand van de gespalkte situatie en zelf had ik nogal wat lijm om mijn spalk vast te houden. Doordat het lijm van het spalke bij die ene tand werd verwijderd en daarmee dat stulkje van het spalk los kwam te staan in me mond, kreeg ik het idee dat ondanks het dragen van de Essix, die ene tand door de onstane 'ruimte' (vanwege het wegvallen van het vele lijm) binnen de Essix retainer ruimte heeft gekregen om te kantelen/achteruit te schuiven. Bestaat het risico daarop (ondanks het dragen van de Essix) ?????
Wat betreft het loskomen van het spalkje... het spalkje wordt echt goed gelijmd en de Orthontist valt ook niks te verwijten, ik heb dus een bepaalde beet waardoor mijn onderstanden exact recht achter mijn boventanden bijten, hierdoor ontstaat denk ik schade aan het spalkje. Om die reden probeer ik nu tijdens het eten ook zoveel mogelijk te focussen om alleen mijn kiezen te gebruiken want anders kan ik na iedere maaltijd denk ik wel terug naar de orthodontist :)
Als antwoord op Iets naar achtergeschoven voortand (boven) door JacquelineC
Ik heb een foto gemaakt van mijn bovengebit. (de foto is gespiegeld dus de tand op de foto links is ook de linkervoortand, en vice versa)
Is hier sprake van een relapse? En hoe is dit orthodontisch het beste te herstellen (slotjes noodzakelijk of kan dat makkelijk met een nachtbeugel verholpen worden aangezien de beugel niet lang geleden eruit is gegaan?)